I förskolans sinnesrum kan barnen koppla av och utforska

Förskolans sinnesrum är ett lugnt rum, där fokus ligger på barnens upptäckande och utforskande. Foto: Förskolan Nyckelpigan, Hedemora.

Tänk dig att varje dag ha tillgång till ett rum för återhämtning och taktil stimulans. Precis så har Nyckelpigans alla 1–5-åringar det.

När du kommer in i Nyckelpigans hall ser du direkt in i förskolans sinnesrum. Den färgglada ljussättningen och det spännande materialet lockar och bjuder in. Det har också varit guld värt för de yngsta under introduktionsperioder att mötas av något spännande redan i hallen. Nyckelpigan i Hedemora har haft ett sinnesrum sedan starten 2020.

I början fokuserade de mycket på taktila upplevelser som färgat ris och sand, speglar och andra reflekterande material. Under åren har rummet förändrats utifrån pågående projekt och barnens intressen. 

Barnen kan göra mönster i sand med fingrarna eller penslar.

En plats för experiment

Sinnesrummet har varit allt från ett regnbågsland, en plats för experiment med taktila material till ett rum för utforskande av växter. Eller för undersökande av begreppet orsak och verkan.

Pedagogerna strävar hela tiden efter att erbjuda barnen en tillgänglig, kreativ och tillåtande lärmiljö. På förskolan finns inga dörrar utan alla rum är till för alla barn. Här krävs närvarande pedagoger som introducerar nya material och deltar i barnens aktiviteter. 

– Det bästa med sinnesrummet är att det fungerar för återhämtning och taktil stimulans, samtidigt som det är ett rum där vi kan göra experiment och upptäcka nya saker tillsammans för att till slut hamna i ett utforskande, säger förskolläraren Emelie Danielsson. 

Så gjorde vi vårt sinnesrum

Ljusbord är användbara.

1. Ljusbord är användbara till mycket. I projektet med barnens utforskande av växter och deras rotsystem kopplades även ett mikroskopägg in till lärplattan.

2. Lysande kuber som ändrar färg om du vänder på dem (orsak-verkan) fyller rummet med färg. Med en projektor kan vi även förstärka miljön på väggar och tak. Här ser vi undervattensbilder med koraller och fiskar som simmar förbi.

3. Vi testar olika typer av material på ljusbordet. Alltifrån blomblad och stenar och annat från naturen till färgade transparenta plexiglasföremål.

Magiskt ljus!

4. För taktil stimulans finns finkornig sand, akvariesand, här kan barnen göra mönster med fingrarna eller pröva med penslar. Färgat ris är också användbart.

5. Magiskt ljus! Vi jobbar mycket med ljusslingor, lysande ”stenar”, discokulor med belysning, prismor och rör som lyser om du skakar dem. Reflekterande material som spegelklossar, spegelkuber och spegelkartong på golv och väggar ger ytterligare dimensioner. Effekten av själva ljussättningen blir allra bäst om rummet går att mörklägga. En del av ena väggen är målad med magnetfärg, till den använder vi just nu materialet Clicko.

7. Sinnesrummet är en levande och föränderlig miljö, här finns både barnens lugna återhämtningsplats och utrymme för deras utforskande och experimenterande, berättar Emelie Danielsson.

Vill du se mer?

Om du vill få ännu mer inspiration så finns filmer från Nyckelpigans sinnesrum på förskolans Instagramkonto nyckelpigan.hedemora. Här får du detaljbilder och även en överblick över rummet. Du får också tips om material som används, återbruk, ljuskällor och andra smarta ”hacks”. 

LÄS ÄVEN:

De låter förskolebarnen sätta spår i närmiljön

Tre förskollärare om överlämningen till skolan

Tre förskollärare om kulturaktiviteter

Så byggde barnen sin egen rutschkana till gården