Så byggde barnen sin egen rutschkana på gården

Förskolan Kristallen i Helsingborg fortsätter med andra byggprojekt efter att rutschkanan blivit klar, berättar förskolläraren Sven Stedt och ateljeristan Kristina Schultz

Hur kan barn få vara delaktiga samtidigt som man tillvaratar deras intresse för byggande? Förskolan Kristallen i Helsingborg har svaret, där byggde femåringarna en egen rutschkana på gården – och konstruerandet fortsätter.

I samband med ett nytt hållbarhetsprojekt ville pedagogerna på förskolan Kristallen i Helsingborg göra barnens lek på förskolegården mer meningsfull. En viktig del var att barnens egna röster skulle bli hörda: vilka önskemål fanns, var gillade de bäst att vara? För att ta reda på det fick barnen fotografera sina favoritplatser på gården och därefter utvidgades sökandet efter inspiration med utflykter. Bland annat fångade ett trasigt insektshotell deras uppmärksamhet. 

– Vi byggde sedan ett insektshotell tillsammans på förskolan. Senare blev barnen även intresserade av kojor så vi samlade lastpallar och byggde en vid skogsdungen, berättar förskolläraren Sven Stedt. 

Nu väcktes också barnens intresse för olika sorters byggnader; var och hur människor och djur kan bo. Förskolans ateljerista Kristina Schultz tog med sig flera hundra bilder på olika sorters byggnader som barnen fick ta del av. 

– De fick sedan göra varsin bok med de bilder de valt ut. Det var så roligt, deras individuella smak och intresse kom verkligen fram. När de sedan fick rita och måla hus märktes tydligt att deras vyer hade vidgats, husen var alls inte lika stereotypa som tidigare, säger hon. 

Rutschkanan byggdes förra våren, så här såg när barnen kommit en bit på vägen. Foto: Kristina Schultz.

Byggde små modeller först

Därefter var det dags att ta itu med förskolegården och barnen bestämde att de allra helst ville bygga en rutschkana. Med hjälp av papp, fanér, glasspinnar och annat material fick barnen först bygga egna små rutschkanemodeller – så som de ville att den riktiga skulle se ut. 

– Vi ville få alla att känna sig delaktiga och det gick över förväntan. När alla var överens om hur rutschkanan skulle se ut tog Kristina fram en gemensam ritning och vi kunde börja bygga, berättar Sven Stedt. 

De använde riktiga verktyg och barnen hittade snabbt sina favoritsysslor. Någon gillade bäst att såga, andra att skruva, limma, mäta och gjuta. Alla var delaktiga på sitt sätt, och bit för bit under våren växte rutschkanan fram. I slutet av maj var det dags för invigning. 

Kristina Schultz och Sven Stedt på den färdiga rutschkanan med barnen på förskolan.

– Barnen var oerhört stolta över sitt projekt, och de växte i den tillit de fick. Många av dem som var med och byggde slutade strax därefter för att börja skolan, men bygget var identitetsskapande för vår avdelning och de andra barnen sa att de också ville börja på Tilliten och bygga. Vårt arbete inspirerade även andra förskolor, till och med i Albanien, säger Sven Stedt. 

Sven Stedt och Kristina Schultz

Sven Stedt

Ålder: 63 år.

Bor: I Mölle.

Gör: Arbetar som förstelärare vilket innebär att jag arbetar 80 procent på en av våra avdelningar. Övrig tid handleder jag kollegor och deltar i ledningsgruppen för våra förskolor.

Det bästa med yrket: Att kunna vara delaktig i långa projekt som utmanar barnen och mig som pedagog. Att ha frihet att tillsammans med barnen äga tiden för att låta projekt och idéer ta olika riktningar.

 

Kristina Schultz

Ålder: 40 år.

Bor: I Marieholm utanför Eslöv.

Gör: 50 procent ateljerista, 50 procent egen verksamhet som formgivare.

Det bästa med yrket: Att få förmedla min yrkeskunskap till nya kommande förmågor.

Intresset för bygg och konstruktion lever vidare på avdelningen. Just nu i mindre skala i form av modellbyggande av robotar, med tekniska lösningar som dioder och elmotorer. 

– Här krävs det lite mer kunskap, och vissa delar är mer resultatstyrda för att få det att fungera. Men även här får barnen testa och experimentera mycket, säger Sven Stedt.

9 byggtips från förskolan Kristallen

1. Våga spänna bågen. Ofta tenderar man att se det som inte går, men hinder är sällan hinder. 

2. Skapa en målbild, det behöver inte bli exakt – men då finns en riktning. Sedan blir det sällan som man har planerat, därför gäller det att vara flexibel. 

3. Testa många olika material så att barnen har chans att hitta hem i sitt eget handlag.

4. Ha tillit till barnen – och till er själva som pedagoger. 

5. Låt barnen använda riktiga verktyg, men tänk på säkerheten. 

6. En egen byggbod på gården underlättar, det står på vår önskelista. 

7. Kom ihåg att man inte behöver kunna allt. Lita på att din erfarenhet och det du kan räcker. 

8. Ett bra arbetslag med god samsyn är också en fördel, liksom en modig chef. 

9. Det är lätt att göra samma sak som man alltid gjort, men det blir trist i längden. Det är roligt att testa något nytt. 

Och några praktiska tips:

Använd snabbtvingar för att hålla fast materialen i olika byggmoment, som när ni sågar eller skruvar.

Använd japansåg som sågar på draget i stället för fogsvans.

Ha två skruvdragare i bruk, en att förborra med och en för att dra skruven.

LÄS OCKSÅ:

Magisk buss av mjölkkartonger

Mataffären fick fantasin att flöda

”Barn har rätt till skrubbsår”

Bygg ett eget ljusbord 

Podcast: Riskfylld lek – utmanar alla

Lyssna på Förskolan här!