Podcast: Lyssnarfrågor - Hur stor plats får barns födelsedagar ta?
Fredrik, Eva och Ellinor svarar på frågor från poddens lyssnare.
Podcast I senaste avsnittet svarar Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström på frågor från poddens lyssnare.
Fredrik, Eva och Ellinor svarar på frågor från poddens lyssnare.
Podcast I senaste avsnittet svarar Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström på frågor från poddens lyssnare.
Podcast Fredrik, Eva och Ellinor pratar om utvecklingssamtal i nya avsnittet av podden.
Fråga facket Förskolläraren oroar sig över sin egen hörsel – skyddsombudet svarar.
Fackböcker För barn är digitala tjänster och verktyg lika verkliga som böcker, färger, sand och vattenpölar, säger förskolläraren Marie Eriksson.
Forskning När föräldrar ur samma samhällsskikt gör samma val för sina barn bidrar det till att segregationen börjar redan i förskolan.
Pedagogiska tips Hur kan barn få vara delaktiga samtidigt som man tillvaratar deras intresse för byggande? Förskolan Kristallen i Helsingborg har svaret, där byggde femåringarna en egen rutschkana på gården – och konstruerandet fortsätter.
Krönika Första gången jag träffade det här barnet stod hon bakom sin mammas ben, hon sa inte så mycket, tittade ner på marken under sina fötter, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om svåra frågor. Hur svarar vi barnen när de ställer stora frågor med komplicerade svar?
Reportage Förskolläraren Sara Agnés masterexamen och dokumentära dikter är en uppgörelse med den managementstyrda förskolan.
Vi lärare debatt Vad sker med likvärdigheten om vi avlägsnar kravet på att utveckla adekvat digital kompetens hos våra barn i förskolan? skriver förskolläraren Fredrik Söderlund om Skolverkets förslag på ändringar i förskolans läroplan.
Vi lärare debatt ”Riskerar att ge negativa och allvarliga konsekvenser.”
Motoriklarmet Utbildningarna måste säkerställa att de blivande lärarna får kunskap om rörelse, lek och lärande. Det menar Suzanne Lundvall, ordförande Svenska Gymnastikförbundet och forskare i idrottsvetenskap vid Göteborgs universitet.
Krönika Låt oss hoppas att larmen leder till att praktiska kunskaper och rörelseundervisning får upprättelse, utan att förskollärarna för den skull måste kasta ut de digitala verktygen ur undervisningen, skriver redaktören Sara Djurberg.
Podcast I senaste avsnittet svarar Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström på frågor från poddens lyssnare.
Motoriklarmet Det är si och så med många barns finmotoriska förmåga, har förskolläraren Malin Boström, på Karlagatans förskola i Göteborg, märkt.
Motoriklarmet Väl utvecklade sinnen och motorik är grunden för all inlärning. Därför är det av största vikt att barn får rätt förutsättningar att öva – både inne och ute.
Motoriklarmet En undersökning av 100 förskolor i Uppsala kommun visade att bara var tionde hade ett ordentligt upplägg på enhetsnivå för barnens fysiska aktivitet.
Motoriklarmet För barnen på förskolan Villa Ekbacken i Norra Djurgårdsstaden i Stockholm är motorikövningar ett dagligt inslag.
Motoriklarmet Ju tidigare ett barn utvecklar sin finmotorik, desto lättare har hen att lära sig andra saker, konstaterar professorn och tidigare handkirurgen Göran Lundborg.
Motoriklarmet Barnen har svårt att gå i skogen, klättra och hålla pennan rätt. Sex av tio förskollärare ser en försämring av barns motorik de senaste åren.
Krönika När ska det bli ett erkänt faktum i vårt samhälle att det är otroligt svårt att arbeta med människor, både barn och vuxna? undrar förskolläraren Eva Lindström som reagerar mot förslaget att ta bort behörighetskraven till gymnasiets yrkesprogram.
Orosanmälan Förskolepersonal är dålig på att upptäcka barn som lever med hedersförtryck, visade nyligen en granskning från Malmö. Haninge hade samma problem – tills en personalutbildning ledde till att antalet orosanmälningar fördubblades.
Krönika När alla utvecklingssamtal är genomförda, kvalitetsrapporten ivägskickad och grynen via förskoleklassen klivit in i skolans värld – vad ska vi då göra med alla ord vi vägt på guldvåg? skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Vi lärare debatt ”Vi kan inte komma ifrån att digital teknik är en ny undervisningsform som breddar perspektiven i förskolan”, skriver förskollärarstudenten Elliot Andersson.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan diskuterar Eva Lindström, Fredrik Kahn och Ellinor Lange musik. På vilka sätt går det att använda musik i förskolan och får man spela upp vilka låtar som helst?
Krönika I ett nybyggt bostadsområde har förskolorna placerats på fel ställen, man har inte tänkt på att det kommer att behövas förskolor och att de inte ska ligga precis vid stora vägar. Jag har funderat på det här. Vad beror det på, att man alltid ”glömmer” barnen? skriver förskolläraren Eva Lindström.
Krönika Än tål mina segel rätt mycket motvind innan de slits sönder. Men det kräver att jag promenerar till exakt samma fik efter jobbet varje onsdag klockan 15 och beställer en likadan macka som jag åt förra veckan, skriver förskolläraren Erik Stenkula.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi om kollegor som är negativa. Hur kan man hantera en medarbetare som anser att allt är meningslöst, tråkigt, omöjligt eller dumt?
Fråga facket Vilka regler kan jag luta mig mot, och hur ser ansvarsfördelningen ut, när storasyskon hämtar sina småsyskon på förskolan?
Pedagogiska tips 1–3-åringarnas intresse för att gå och handla mat i sina lekar blev startskottet för avdelningen Björkens egen mataffär. Här fortsatte kommersen under en lång tid och blev utgångspunkt i förskollärarnas lekinramade undervisning.
Panelen Förskollärarna ser fram emot att ställa ut på galleri och förbereda barnen för förskoleklass.
Reportage Hamregårdens förskola i Västerås hör till dem som anammat säkerhetsåtgärden.
Så gör vi Låna. Upptagen. Samarbeta. Vissa ord kan vara svåra att förstå när man är liten. Men de yngre barnen på Tollare förskola i Saltsjö-Boo har koll, de lär sig via drama och dockorna Ettan och Femman som dyker upp på gården varje vecka.
Krönika Förskolans dokumentationsuppdrag handlar om att fånga förflyttningen. Att bedöma vår insats som pedagoger och de förutsättningar vi skapar för att gruppen och varje barn ska få en meningsfull resa.
Podcast I senaste avsnittet svarar Fredrik Kahn, Ellinor Lange och Eva Lindström på frågor från poddens lyssnare.
Det förbjudna ordet Frågan om barn i förskolan ska bedömas eller inte väcker debatt. Samtidigt visar forskning att bedömning alltid förekommer i förskolan.
Det förbjudna ordet Förskolläraren Katrin Nörthen är kritisk till bedömning av barn i förskolan, bland annat eftersom barn utvecklas så olika.
Det förbjudna ordet För att förskolan ska kunna ge alla barn samma förutsättningar behövs bedömning. Det visar aktuella forskningsstudier av Monica Ehrström och Eva M Johansson.
Det förbjudna ordet Förskolorna behöver bli bättre på att lämna information om barnen vid överlämning till förskoleklass. Det menar Gudrun Eirell, förskollärare i förskoleklass på Tomtebogårds skola i Umeå.
Det förbjudna ordet På Gullängens förskola i Malmö bedöms både det enskilda barnets och gruppens utveckling och lärande, liksom undervisningen. Men att arbeta i en mångkulturell verksamhet kan ha sina utmaningar i sammanhanget.
Det förbjudna ordet På Skolverket känner man till förvirringen som råder kring begreppet bedömning.
Det förbjudna ordet Inom Pysslingen finns ett speciellt system för att utveckla verksamheten där pedagoger från närliggande förskolor hjälps åt att bedöma varandra – så även på förskolan Solbacka i Sollentuna norr om Stockholm.
Krönika Det råder osäkerhet kring vad det är som egentligen ska bedömas i förskolan. Vår granskning visar att förskollärarna tolkar begreppet på olika sätt – och gör på olika sätt. Och några tydliga svar ger varken läroplanen eller Skolverket.
Dilemmat Förskolläraren har varit med om många omorganisationer och blir lika stressad varje gång.
Krönika Barn i dag växer upp skyddade i en madrasserad värld. Vi har till och med uppfunnit ett helt nytt begrepp, riskfylld lek. Alltså på riktigt, det dummaste jag har hört. Riskfylld lek är helt vanlig lek, skriver förskolläraren Eva Lindström.
Aktuellt I värmländska Munkfors borstar de äldsta förskolebarnen tänderna varje dag sedan ett år tillbaka.
Podcast I senaste avsnittet av Förskolan pratar vi högläsning. Varför är den viktig och hur gör vi när vi läser för barnen?
Forskning Hur mycket prat barn får höra är avgörande för deras språkutveckling, visar ny forskning.
Boktips När Ebba Theorell studerade barns krigslekar förvånades hon över hur försiktiga de var med att inte snudda vid varandra trots väldigt dynamiska rörelser. I sin bok ”Se krigsleken” förklarar hon varför vi inte alltid ska stoppa dessa lekar utan sätta oss in i vad barn utforskar i dem.
Krönika När nästa läroplan för förskolan komponeras kanske inte vår värdegrund bara ska puttra på som om den vore självgående, utan bli ett huvudspår igen? Med fokus på barnens förutsättningar att få vänner, skriver Erik Stenkula.
Forskning Barn som har ett annat modersmål än svenska är mindre delaktiga i fri lek än andra barn i förskolan. Det visar en studie av 78 avdelningar.