Vi Lärare Debatt
Välkommen till Vi Lärare Debatt. Här samlar vi den mest engagerande lärardebatten, lärarnas viktigaste frågor och de mest intressanta texterna. Vill DU debattera hos oss? Välkommen att göra din röst hörd i Vi Lärare Debatt. Vi efterlyser debattinlägg om såväl skolpolitik som lärarnära professionsfrågor. Skriv cirka 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto. Oftast duger en selfie tagen i bra ljus. Mejla till redaktionen@vilarare.se. Den får inte vara publicerad i rikstäckande media tidigare. Vi läser kontinuerligt och svarar så snart vi kan. Skriv gärna ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten för att gå vidare.
Vi Lärare Debatt
”Vi lärare är hantverkare – och lånar gärna ut våra verktyg”
Vi lärare debatt Läraren Björn Svensson beskriver alla de verktyg som en lärare använder, undviker – och delar med sig av.


”Skolverket, sluta blunda för elefanten i rummet”
Vi lärare debatt Skolverket måste reda ut hur rättssäkra nationella prov ser ut efter ChatGPT, skriver läraren Sabina.

Debatt: En idiotförklaring av arbetarklassen
Vi lärare debatt ”Som svensklärare upplevde jag aldrig att de-dem var något större problem.”
”Vi vill inte ha ett angiverisamhälle”
Vi lärare debatt Lagförslaget om skyldighet till angiveri måste omedelbart stoppas, skriver Aylin Fazelian (S), ledamot i utbildningsutskottet.

Debatt: Många barn riskerar att hamna i motoriskt utanförskap
Vi lärare debatt Idrottsforskaren: Hur små ytor ”förvarar” vi våra barn på i förskola och skola?


”Reglera undervisningen på distans för SFI”
Vi lärare debatt Distanskurserna riskerar att inte bli en kvalitativ språkundervisning, skriver SFI-läraren Lillemor Malmbo.

Debatt: Slår hårt mot estetiska ämnen om elevens val tas bort
Vi lärare debatt Lektor i musikpedagogik: Ett misstag av regeringen.

Debatt: ”Vem tjänar på betyget F?”
Vi lärare debatt Det borde finnas ett betyg som visar ”ännu inte så goda kunskaper”, skriver gymnasieläraren Ann-Sofie Johansson.
”Oss kollegor emellan: Trevlig rättningshelg!”
Vi lärare debatt Det är på tiden att ordet rättningshelg blir ett riktigt ord i Svenska Akademiens ordlista, skriver läraren Heidi Henftling.

Debatt: Tillsammans mot social ojämlikhet
Vi lärare debatt "Så samarbetar vi i tre nordiska kommuner för att motverka ojämlikhet, utanförskap och tidig marginalisering i skolan."


Valfrihetskommissionen: Bra skolor lyfter elever
Vi lärare debatt ”Vi bör ha som mål att ha ett mått på vilket värde den enskilda skolan gett eleverna under deras tid på skolan”, skriver Mikaela Valtersson och Gunnar Hökmark för Valfrihetskommissionen.

Debatt: Vem vill stoppa fusket?
Vi lärare debatt I en konkurrensutsatt skola saknas incitament för att stävja fusk, menar Therese Rosengren, gymnasielärare.

Läraren: ”Jag hinner inte skriva läromedlen också"
Vi lärare debatt När pengarna inte räcker till läromedel måste något ha blivit fel, skriver läraren Ellinor Lundsten.
Debatt: Teknik – ett viktigt men bortprioriterat ämne
Vi lärare debatt Läraren: Det är dags att prioritera teknikundervisningen i grundskolan!

HP Tran: Vi fortbildas – men blir varken klokare eller bättre
Vi lärare debatt Timmar efter timmar slösas bort i menlösa möten i skolan, skriver HP Tran.


Debatt: Barn har rätt till riskfyllda platser
Debatt Barn behöver få möjligheter att pröva och utmana sitt risktagande, skriver debattörerna Maria Hammarsten och Carina Brage.

Fritidsläraren: Avgörande att Sveriges Lärare driver våra frågor
Vi lärare debatt Som nyutexaminerad lärare i fritidshem hade Tilda Gyllix hoppats på att få arbeta med det hon utbildat sig för: undervisning i fritidshemmet och i idrott och hälsa.

Debatt: Skrämmande att vuxna vill att vi ska ange barn i förskolan
Annat Som förskollärarstudent får jag hela tiden höra hur viktigt det är att låta barnen utvecklas och bli omhändertagna.
Debatt: Låt lärare i fritidshem undervisa i ”fritidskunskap”
Vi lärare debatt Om skoldagarna blir längre får det konsekvenser för fritidshemmet, skriver läraren i fritidshem Mats Andersson.
