
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter, konstaterar att skolminister Lotta Edholms förslag närmar sig lärarnas önskemål och behov.
Skolpolitik
Politiska utspel i skolfrågan brukar oftast mötas med en gäspning. Men skolminister Lotta Edholms nya skolpolitik som presenterades förra veckan hyllas nu av lärare och skoldebattörer.
– Politikerna börjar erkänna det lärarna sagt i decennier, säger Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Skolminister Lotta Edholm och Liberalerna säger nu att kommunaliseringen, friskolereformerna och målstyrningen de senaste 30 åren lett fram till en ”giftig cocktail” för skolan där charlataner kunnat starta skolor och kapitalisera på myter om ny teknik och om hur barn lär sig bäst.
Det har försämrat lärarnas arbetsmiljö och elevernas möjligheter att ta till sig kunskaper har kommit i kläm.
Problemet: New public management, NPM, alltså marknadsskolan.
– Mitt i allt detta fick vi en konstruktivistisk postmodernistisk kunskapssyn som går ut på att kunskap inte är något fast utan att eleven själv ska söka kunskap, säger Lotta Edholm till Dagens Nyheter.
Nu vill skolministern:
De nya förslagen skulle i stora delar kunna vara hämtade från Sveriges Lärares hemsida. Eller från Vi Lärares granskningar. Eller från de senaste årens debatt på Twitter, numera X.
Och skoldebattörerna jublar.
”Det finns bara EN hederlig sak för övriga partier att göra nu. Kroka arm. Jobba tillsammans. Gör inte skolfrågan till en höger-vänster-fråga.” Det skriver lärarprofilen och debattören Filippa Mannerheim.
”Vad är det som händer!? Vilken jäkla text!”, skriver läraren Björn Dahlman på X om artikeln i Svenska Dagbladet. ”De tog mina tweets och gjorde om dem till en text”.
”Äntligen! Det här är efterlängtat av Sveriges lärare och skolledare”, skriver Linnea Lindquist, skoldebattör och biträdande rektor.
Även Marcus Larsson på tankesmedjan Balans förefaller uppskatta förslagen när han skriver: ”Det är långt kvar till mål men L har gjort ett litet ryck.”.
Skolminister Lotta Edholm, tillsammans med partiledaren Johan Pehrson och ordföranden i utbildningsutskottet Fredrik Malm, gör upp med en stor del av sin egen tidigare skolpolitik när det gäller skolmarknaden:
”Skolan har blivit en experimentverkstad för politiker och pedagogiker. Alla partier, även vårt eget, har all anledning att vara självkritiska. I stället för att ge lärarna ökad tillit, frihet och bättre förutsättningar har man i praktiken gett dem ett allt mer omöjligt uppdrag.”
Adam Kedert, ordförande för Sveriges Lärarstudenter, en del av Sveriges Lärare, beskriver förslagen som att ”vi går mot ljusare tider”.
När Vi Lärare talar med honom utvecklar han resonemanget:
– Förslaget rimmar väldigt väl med lärarnas åsikter och känns nästan kopierat från lärarnas argumentation de senaste åren.
Adam Kedert ser särskilt beskrivningen av skolan som en ”giftig cocktail” som ett stort steg framåt.
– Jag reagerade på att det kommer från skolministern. Att hon använder retorik som vanligtvis hörs från lärarhåll. Att de öppet erkänner att de gjort fel tidigare när de röstat emot regleringar av skolmarknaden. Det ser jag som stora steg framåt.
Innehållet i utspel känns igen, menar han.
– Man känner igen allt. Vi behöver gå bort från det kommunala huvudmannaskapet. Förbjuda aktiebolag att driva skolor, reglera vad en skola faktiskt är, gå bort från NPM och se till att staten blir huvudman. Kommunerna klarar uppenbarligen inte det ansvaret.
Men nu är det upp till bevis för skolminister Lotta Edholm och regeringen, och Adam Kedert är inte helt övertygad om att allt kommer att genomföras.
– Jag vill vara positiv och vill tro att det har vänt. Att det kan finnas en majoritet i riksdagen för några genomgripande reformer för att styra upp marknadsskolan och friskolorna. Att släppa blockpolitiken. Det krävs en längre horisont än fyra år för att få ordning på skolan.
Men ett utspel är bara ord även om det i det här fallet är ovanligt starka ord och det är Adam Kedert väl medveten om.
– De kan prata mycket och gott men det måste finnas en vilja att göra något också. Det måste bli handling bakom orden men det saknas besked om finansieringen i deras utspel.
– Det räcker inte att reglera att alla skolor ska ha skolbibliotek eller att det ska finnas vägledare för alla studenter och så vidare. Det krävs även att det finansieras så man kan köpa böcker, anställa och bygga, säger han.
De tre skolprofilerna och Vi Lärare-krönikörerna Maria Wiman, Fredrik Sandström och Filippa Mannerheim diskuterar regeringens skolpolitik.
Replik Debatten om lärares relationer till eleverna fortsätter att dela kåren
Debatt Debatten om relationer: ”Vi behöver sluta låtsas att det finns en polarisering”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.