
Yrsa Sporre Rasmussen, förskollärare på förskolan Fjärilen i Fittja.
Förskolan Fjärilen i Fittja fick tidigare i höstas besök av Gulan Avci (L), regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap.
Segregation
Förskolan är nyckeln till integration.
Det menar Gulan Avci (L), regeringens samordnare, som vill införa både språktest för personalen och obligatorisk förskoleklass för femåringar.
Vi Lärare följde med henne till förskolan Fjärilen i Fittja, ett av Sveriges 17 särskilt utsatta områden.
Brunt, gult, rött och orange. Vi är på Förskolan Fjärilen i Fittja när några barn målar hösten.
På plats finns politikern Gulan Avci, till vardags riksdagsledamot, men nu nationell samordnare för arbetet mot utanförskap. I höst reser hon landet runt för att lära sig mer om hur integrationsarbetet fungerar och inte fungerar i utsatta områden.
– Vi har ett 30-årigt arv av misslyckad integration i bagaget. Så det finns mycket att göra, säger Gulan Avci under besöket i Botkyrka kommun, söder om Stockholm.
Det är hennes fjortonde kommunbesök sedan hon blev nationell samordnare i våras. Och fler ska det bli.
– Mitt uppdrag skulle slutföras före årsskiftet, men det kommer troligen att förlängas.
Yrsa Sporre Rasmussen, förskollärare på förskolan Fjärilen i Fittja.
Under Gulan Avcis besök på skolor och förskolor har hon alltmer fokuserat på förskolan – och dess arbete med svenska språket.
– Språket är den absolut viktigaste faktorn för att det ska gå bra i skolan. Tänk dig om alla barn gick i förskolan och fick en språklig och social resa. Det skulle ge en helt annan start för många barn, säger Gulan Avci.
Därför har hon redan kommit med förslagen att införa obligatorisk förskoleklass från fem år, skrota möjligheten till familjedaghem och obligatoriskt språktest för personalen. Något som Botkyrka införde redan för tre år sedan. Då ansågs det kontroversiellt.
Men inte i dag.
– Nej. Jag fick själv göra språktestet när jag började här för ett år sedan, berättar Anna-Maria Bodén, biträdande rektor på Fjärilen.
– Jag har anställt en del timvikarier och nästan alla tycker det är helt okej att testas. Det är bara någon enstaka som undrat lite.
Vad händer om man underkänns?
– Du får en chans att göra om det efter två månader.
Gulan Avci, regeringens samordnare för arbetet mot utanförskap, intervjuas av Vi Lärares reporter Fredrik Nejman.
På väg från Fjärilen till nästa besök, Tallidskolan, också den i Fittja, utvecklar Gulan Avci sin syn på förskolans centrala plats för integration.
– När förskolan, då dagis, infördes byggde den på att kvinnorna skulle ut i arbetslivet. Då var det mer av förvaring. I dag har förskolan en helt annan roll i barns sociala och språkliga utveckling. Därför måste vi tillmäta förskolan den roll den verkligen fått och inte vara kvar i gamla strukturer. Men vi är inte riktigt där än. Även om jag sett många förskolor som gör ett väldigt bra jobb. Fjärilen är en av dem.
Barnen som saknar språket – ”Ett stort misslyckande”
Språkfest eller språktest – vad vill nya ministern med förskolan?
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.