Hamid & Maria: ”Politikernas svek bakom skolstängningar”

Maria Wiman och Hamid Zafar diskuterar bland annat begreppet "mångkulturell skola" i senaste poddavsnittet.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Trots ökad resurstilldelning har utvecklingen inte gått att vända. Nu stängs skolor i segregerade och utsatta förorter där resultaten är för dåliga.
– Politikerna borde skämmas, säger Hamid Zafar i senaste avsnittet av podden Hamid & Maria.

Hamid Zafar, skolchef i Mullsjö och Maria Wiman, högstadielärare i Huddinge, diskuterar aktuella frågor som rör lärarlivet och Skolsverige i sin podd ”Hamid & Maria”.

Senaste avsnittet berör skolorna som stängs för att de är för segregerade.

– Politikerna har tillåtit en bostads- och migrationspolitik som skapat problem, omöjliga för skolan att hantera, säger Hamid Zafar i avsnittet.

Han konstaterar också att begreppet ”mångkulturell skola” har gått från att vara ett försäljningsargument till att bli liktydigt med stökig skola och dålig måluppfyllelse.

”Då återstår bara stängning”

Nu bussas eleverna från problemskolor till andra skolor. Inte heller det en särskilt lyckad lösning tycker poddparet.

– Men när plan A, B och C spricker återstår tyvärr bara stängning. Samhället har inte råd med skolor där tre fjärdedelar av eleverna inte är behöriga till gymnasiet, säger Hamid.

I långa loppet är det dock inte hållbart att lägga ner skolor i områden där det finns många barn, tycker Maria Wiman. Hon berättar hur hon var med om att vända utvecklingen på en problemfylld skola i Stockholmsförorten Skogås.

– Tack vare att hela närområdet slöt upp kring skolan och stöttade på olika sätt kunde skolan komma ur gamla invanda hjulspår. Men det krävdes också ett namnbyte för att skolan skulle bli fri från sitt dåliga rykte.

Hamid kallar sig cyniker, Maria kallar sig naiv. Tillsammans bollar de sina tankar.

Lyssna på podcasten här!