Podcast: Så jobbar vi med bedömning i förskolan

Varför är bedömning så känsligt? Förskollärarna Elin Björkén, Eva Lindström och Fredrik Kahn pratar om hur de jobbar med bedömning och berättar när det kan gå fel. Foto: Adelina Jakobsson

Bedömning i förskolan – varför provocerar det så många? Måste vi inte jobba med bedömning om vi ska kunna utvecklas? I senaste avsnittet av podden "Förskolan" diskuterar vi bedömning.

I det här avsnittet tar vi upp en lyssnarfråga som kommit in från förskolläraren Sofie:

”Vi har under flera år diskuterat begreppet bedömning i förskolan. Vi har sällan varit överens om hur vi ska tänka där. För att utveckla vår verksamhet behöver vi titta på barnens lärande. Gör vi inte en bedömning då? Hur tänker ni? De hade varit så spännande att höra er diskutera begreppet”.

I poddavsnittet försöker Elin Björkén, Eva Lindström och Fredrik Kahn svara på Sofies frågor, diskuterar hur just de jobbar med bedömning på sina förskolor och pratar om varför begreppet är så känsligt.

Lyssna på Förskolan här!