Prisad svensklärare: Så väcker jag elevernas läslust

Anna Bergqvist på Blackebergs gymnasium i Stockholm är en av fyra svensklärare som fått Svenska Akademiens svensklärarpris 2021. Foto: Getty Images/Privat
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm

Hur får man elever intresserade av litteratur och att läsa och skriva? Anna Bergqvist, mottagare av Svenska Akademiens årliga svensklärarpris, ger här sina bästa tips.
– För mig är det väldigt viktigt att fokusera på läslust, jag tycker att det glöms bort i skolan ibland, säger hon.

Anna Bergqvist på Blackebergs gymnasium i Stockholm är en av fyra svensklärare som fått Svenska Akademiens årliga pris för att ”genom sin gärning ha stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen”. För henne ligger fokus på att väcka elevernas läslust.

– Jag tycker att den ofta förstörs genom att man dissekerar litteraturen. Att det blir värderande uppgifter hela tiden, som recensioner, eller att man bara tittar på olika epoker. För att en elev ska bli en duktig läsare så krävs ju att en läslust väcks så att eleven vill läsa utanför skolan.

Välj litteratur du själv gillar

Vilka böcker man väljer, och hur man presenterar dem har stor betydelse, menar Anna Bergqvist.

– Jag försöker att välja sådant som jag tänker att eleverna ska tycka om – som inte är för långt eller för tungt, men samtidigt har en kvalitet. Jag tror såhär: alla författare och verk som du själv brinner för, som du känner att det här kan jag göra något bra av, det brukar eleverna också tycka om.

För att eleverna ska orka läsa, speciellt de lite tyngre verken, är Anna Bergqvist noga med att stötta upp läsprocessen på olika sätt.

– När vi läser "Förvandlingen" av Kafka till exempel, då läser vi den ofta parallellt med en artikel som handlar om dödshjälp, eller om att vara fånge i sin egen kropp och inte kunna komma ut.

Hon ser också ett stort värde i att jobba med andra kulturformer, som teater, film eller museibesök.

– Mina elever gick till exempel Dramatens "Doktor Glas"-vandring, som man gör via en app. Och då vet jag att alla har fått hela "Doktor Glas" gestaltad för sig, medan om jag hade sagt åt dem att bara läsa den hemma så kanske de inte hade kommit in i den. Det hade varit för svårt för några, på distans och utan stöttning. Men det här kan väcka ett intresse, att man känner att det var spännande. Då kanske man vågar läsa nästa gång.

Låt skrivandet vara kreativt

När det kommer till skrivande har Anna samma inställning – undervisningen ska vara lustfylld.

– För mig i alla fall så är det fel att alltid titta på att elever ska skriva efter vissa former. Att bara skriva vetenskaplig text till exempel. Det är klart de ska lära sig det också, men jag tänker att man ibland också måste låta skrivandet vara lite kreativt och spontant.

Varför är det viktigt att få unga människor intresserade av att läsa och skriva?

– I världen som kommer efter skolan underlättar det ju väldigt mycket om man har en skriftlig och muntlig förmåga, och den tror jag inte man får på något annat sätt än genom att konsumera stora mängder text. Men sedan unnar jag också eleverna att bli läsare av skönlitteratur och konsumenter av kultur, därför att det är så härligt! Det är en värld många av dem kanske missar om man inte öppnar den för dem.

Svenska Akademiens svensklärarpris

Svensklärarpriset har delats ut av Svenska Akademien sedan 1987 och ska tilldelas lärare ”som genom sin gärning har stimulerat intresset hos unga människor för svenska språket och litteraturen”. 

Prissumman är 50 000 kronor och dessutom får de skolor där pristagarna jobbar 30 000 kronor vardera. 

De andra tre vinnarna i år är Stefan Ljungdahl, Enbacksskolan i Tensta, Åsa Wedberg, Sven Eriksonsgymnasiet i Borås och Annika Brogren, Sannarpsgymnasiet i Halmstad.

LÄS ÄVEN

Ny studie: Varannan 15-åring kan inte skilja fakta från åsikter

2 av 3 killar läser bara om de måste

Debatt: Ta hjälp av biblioteket om ni vill få unga att läsa

Därför har de Sveriges bästa skolbibliotek