ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (svenska, språk mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas

Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

”För många elever är det oerhört traumatiskt”

Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.

Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring

Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!

Skolverkets läslistor

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra

Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas

Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”

Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”

Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.

Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna

Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”

Pippi – från pedagogisk provokation till kanonisering

Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.

Då används elevdatorer otillåtet i undervisningen

Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra

Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas

Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”

Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”

Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.

Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna

Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”

Lärarnas hårda sågningar av Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”

Svenskläraren hissar och dissar alla böcker på läslistan

Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”

”Därför tvingar jag mina elever att läsa ’urtrista’ böcker”

Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.

Friberg: Delen av svensklärarjobbet som jag älskar mest!

Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”

Tidigare betyg ökar den psykiska ohälsan

Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.

Boksamtalen som lyfter sva-elever på gymnasiet

Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.

Nya lärare har fått praktikchock i alla tider

Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.

Debatt: Utan självförtroende blir elevinflytande ett hot

Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”

Debatt: Även laddade åsikter måste få höras i skolan

Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.

Prisad duo får sportande unga att läsa

Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”

Svenskläraren tolkade Selma Lagerlöf åt hyllade artisten

Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”

Debatt: Läraryrket är tufft – men det finns hopp

Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.

Friberg: Mentorsuppdraget är elefanten i rummet

Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”

Så handskas historielärare med känsliga konflikter

Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.

Lärare fruktar ökad arbetsbelastning med Gy25

Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”

Herlitz: Så blev samarbetet över ämnesgränsen en fullträff

Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”

Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”

Hård lärarkritik mot nationella proven i svenska

Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.

Därför vill hon att alla läser geografi på gymnasiet

Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”

Tips: Svenska klassiker perfekta som examenspresent

Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”

Tre lärare om uteundervisning

Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Reformen som skapar stora problem på komvux

Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.

Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?

Guiden Expertens fem bästa tips.

Friberg: Elever är rädda att en enda insats ska sänka deras betyg

Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.

Skrivuppgiften lär eleverna att läsa mellan raderna

Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.

”Vad vet en ekonomiprofessor om pedagogik?”

Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”

Läsningen får elever att våga prata om hur de mår

Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”

Debatt: Betygsutredaren har fel om formativ bedömning

Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.

Så fick de igång underkända elevernas skrivande

Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”

Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever

Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen

Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”

Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”

Nya slutproven skapar läraroro: ”Ökar trycket”

Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel

Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”

Så avdramatiserar Malin bedömningen

Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”

Jarnlo: Naivt att tro att nya slutproven ska minska hetsen

Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”

Elicia, 16: Ständiga bedömningar bryter ner oss elever

Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.

”Krävs det sju års studier för att få jobb som SO-lärare?”

Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”

Tips: Den finlandssvenska kulturen är en guldgruva

Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.

Debatt: Sverige halkar efter om inte språkämnena stärks

Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.

Debatt: För många elever får lyssna istället för att läsa

Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.

Herlitz: Nej, man kan faktiskt inte läsa med öronen

Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”

Lästips: Självutlämnande prosa utan pedagogiska pekpinnar

Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”

Senaste nytt

  1. Fokus

    Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

  2. Fokus

    Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

  3. Fokus

    ”För många elever är det oerhört traumatiskt”

  4. Fokus

    Kan elever snacka sig till högre betyg?

  5. Fokus

    Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

  6. Fokus

    Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas

  7. Krönika

    Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring

  8. Läsning

    Pippi – från pedagogisk provokation till kanonisering

  9. Digitalisering

    Då används elevdatorer otillåtet i undervisningen

  10. Skolverkets läslistor

    Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Anteckningsmetoden som ger djupare NO-kunskaper

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Så tränar slöjden elevernas tålamod och finmotorik

Grundskolläraren

Därför sjunger han med eleverna – i alla ämnen

Specialpedagogik

Nya politiska utspel – men inget nytt för specialpedagoger

Fritidspedagogik

Forskaren: Så främjar du leken på fritidshemmet

Förskolan

Podcast: Vem tjänar på de nya storförskolorna?

Folkhögskolan

Inte en krona extra till folkhögskolan

Vi Vägledare

Syv:ens trippelperspektiv är unikt i skolan

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm X-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Facebook-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Instagram-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare