
Forskaren: Pensionerade språklärare kan lyfta skolan
Forskning Det krävs för att de ska orka jobba vidare.
Sandström: Elever tvingas betala priset för skolans mirakelmetoder
Krönika Svenskläraren: Skolsystemet är inkonsekvent, inhumant och bildningsfientligt.


Lektorn: Nio julklappsböcker med lärare i centrum
Böcker ”Finns många högklassiga svenska romaner där lärare utgör huvudkaraktärer.”
Debatt: Jag blir modstulen över hur lite eleverna bryr sig
Vi lärare debatt Svenskläraren: Hur ska jag hitta entusiasmen igen?


Larmet: Så knäcks lärare av mentorskapet
Mentorskapet 8 av 10 lärare: ”Vi hinner inte, det knäcker oss.”

Lärarna: Mentorskapet är ett omöjligt uppdrag
Mentorskapet ”Vi förväntas lösa väldigt många problem och det är så sjukt bakvänt.”

Sveriges Lärare: Hög tid att reglera mentorskapet
Mentorskapet Åsa Fahlén: Det vi ser är att mentorskapet sväller.
Bup-läkaren: Lärare lämnas ensamma med elevernas tunga problem
Mentorskapet ”Det är som att läraren är den enda vuxna som eleverna har att vända sig till.”

Lärarna: Vi tvingas offra de tysta eleverna
Mentorskapet ”De tysta eleverna hinner jag knappt se, än mindre prata med.”

Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Så öppnar de nya världar – med skönlitteratur
Reportage Svensklärarna: Många elever lever i en segregerad värld – vi måste öppna världen för dem.

Herlitz: Utan böcker kommer eleverna inte att läsa
Krönika Svenskläraren: Skolor bryter mot lagen – och kommer undan med det.


Så vill han stoppa krisen för moderna språk
Moderna språk Spanskläraren: Vi känner att vi jobbar i skymundan.

Sandström: Lektionsmallar får alla ljus att slockna
Krönika ”Jag blåser ut ljusen, släcker ned Tove Janssons konst och tar fram streckgubbarna.”
Censurerar du när du högläser för dina elever?
Högläsning Fem lärare svarar.

Användningen av skönlitteratur spretar i engelskan
Forskning Forskaren efterlyser en nationell debatt om vad skönlitteraturen på gymnasiet ska användas till.

Herlitz: Våga tänk om – gör läsningen central i skolan!
Krönika Svenskläraren: Jag önskar att vi kunde lyfta blicken lite för att se målet.


Antalet sva-elever har dubblerats senaste tio åren
Svenska som andraspråk Sva-läraren: Det är alldeles klart att ämnet har misskötts.

Larmet: Så knäcks lärare av mentorskapet
Mentorskapet 8 av 10 lärare: ”Vi hinner inte, det knäcker oss.”
Lärarna: Mentorskapet är ett omöjligt uppdrag
Mentorskapet ”Vi förväntas lösa väldigt många problem och det är så sjukt bakvänt.”

Bup-läkaren: Lärare lämnas ensamma med elevernas tunga problem
Mentorskapet ”Det är som att läraren är den enda vuxna som eleverna har att vända sig till.”


Sveriges Lärare: Hög tid att reglera mentorskapet
Mentorskapet Åsa Fahlén: Det vi ser är att mentorskapet sväller.

Här kan lärarna lägga all tid på undervisningen
Mentorskapet Läraren om heltidsmentorerna: Har inneburit extremt mycket.

Jarnlo: Vi föräldrar måste bli bättre på att stå upp för lärarna
Krönika Redaktören: Finns noll sekunder kvar för lärare att tjafsa med föräldrar om vattenflaskor.
Varningen: Skolor med heltidsmentorer får nya problem
Mentorskapet Fantomsmärtor, ökad undervisningstid och mindre tid till utveckling.

Lärarna: Vi tvingas offra de tysta eleverna
Mentorskapet ”De tysta eleverna hinner jag knappt se, än mindre prata med.”


34 inspirerande böcker om läs- och skrivundervisning
Böcker Ämneslärarens bokredaktör tipsar om massor av inspirerande böcker.

Prisad lärare utvecklar alla elevernas språk
Lärarpriser ”Modersmålet hjälper eleven att utveckla sitt nya språk.”

Herlitz sex tips: Så skapar vi en läsande skola
Krönika Svenskläraren: Läsning får aldrig reduceras till ett avbockningsbart mål.
Herlitz: Det är inte lärarnas uppgift att skönmåla skolan
Krönika Peter Fredrikssons svar får svenskläraren att ilskna till.

Debattören: Allt fokus på lust leder skolan fel
Pedagogik Jenny Maria Nilsson: Begär en egenskap som är svår att beställa fram.

Sandström: Nu förstår eleverna vad de ska göra med alla nya ord
Krönika Svenskläraren: Ord är essentiella att kunna i oändligt många sammanhang.


Forskaren om tre fallgropar i historieundervisningen
Forskning Ny stor sammanställning av 23 forskningsstudier.

Så blir undervisningen i grammatik mer levande
Forskning Forskaren: Behöver inte hanteras som ett separat moment
Prisad historielärare låter eleverna möta verkligheten
Lärarpriser ”Inget kan ersätta ett verkligt möte”

Reformen stympar samhällskunskapen för yrkeseleverna
Forskning Forskaren: Rädd att vi är på väg att skapa ett A-lag och ett B-lag.


Därför glöms kvinnor bort i historieundervisningen
Svenska so språk Historieläraren: ”Julius Caesar kanske inte behöver ha sex egna sidor.”

Forskarna: Så bemöter du elever som har ensidiga åsikter
Forskning Här är fyra olika sätt att utmana eleverna.

Så möter han extrema åsikter i klassrummet
Reportage ”Det är inte lärarens huvuduppgift att få eleverna att tänka likadant som en själv.”
Sandström: Varför läser vi så förtvivlat lite i skolan?
Krönika Svenskläraren: Lärarens autonomi är kraftigt beskuren.

Han stärker yrkeselevernas självbild – med skönlitteratur
Lektionstipset Svenskläraren: Många har inte upptäckt vad litteraturläsning kan ge.

Spansklärarna om när autentiskt material motiverar
Forskning Varningen: Då kan det få motsatt effekt.


Bokcirkeln skapar läsglädje hos både elever och lärare
Läsning ”För mig handlar det mycket om gemenskap.”
Boberg: Därför fortsätter vi lärare att vattna våra blommor
Krönika ”För så är det ju i vårt yrke – vi sår frön.”


AI-teknik får elever att slappna av när de språktränar
Forskning Forskaren: Elevernas engagemang håller i sig.

Stor granskning: 9 av 10 lärare sågar fortbildningen i skolan
Fortbildning ”Värdelöst slöseri med tid.”
Forskaren: Lärare nedgraderas av fortbildningen
Fortbildning ”Lärare avprofessionaliseras när alla ska bli rörelsepedagoger eller konflikthanterare.”

Så backas konsulterna upp – av Skolverket
Fortbildning Forskaren: ”Skolor har betalat hundratusentals kronor till privata aktörer inom ramen för en statlig satsning.”


Kollegialt lärande döms ut som ovetenskapligt
Fortbildning Forskaren: Modellen är utvecklad av Skolverket och saknar vetenskaplig grund.

Sveriges Lärare har fått nog av peppiga konsulter
Fortbildning Här är Åsa Fahléns krav på nya professionsprogrammet.

Här får lärarna styra över sin fortbildning
Fortbildning ”Min chef har sagt ja till all fortbildning jag har velat göra.”
Jarnlo: När fortbildningen bara blir ytterligare ett stressmoment
Krönika ”Duger helt enkelt inte att nio av tio lärare dömer ut fortbildningen de får.”

Lärarnas egna sågningar av fortbildningen i skolan
Fortbildning ”J-a babblande av inhyrda amatörer, förolämpning mot legitimerade lärare.”

Debatt: Så har en direkt bildningsfientlig skola växt fram
Vi lärare debatt Svenskläraren: ”Byråkratin har gjort intrång på skolans väsen och lärarens allra heligaste.”


4 av 10 elever i årskurs 5 förstår inte vad de läser
Läsinlärning Så ska skolorna på Gotland vända den negativa trenden.
Herlitz: Läroplanen hackar sönder kunskapen i svensk skola
Krönika Hur har vi kunnat acceptera att kunskap reducerats till en samling avbockningsbara mål?


Så får skönlitteraturen större plats i undervisningen
Läsning Bokaktuella svensklärarens bästa tips.

Debatt: Därför är de två första skolveckorna så viktiga
Vi lärare debatt Högstadieläraren: Inget har förändrats, allt är helt nytt.
Så vidgar hon sva-elevernas ordförråd
Svenska som andraspråk Flera konkreta tips från forskande högstadieläraren.

Tre lärare om den perfekta läxan
Läxor Lärarna: Så utformar vi läxorna för äldre elever.
