
Debatt: En idiotförklaring av arbetarklassen
Vi lärare debatt ”Som svensklärare upplevde jag aldrig att de-dem var något större problem.”
Lind Palicki om stormen efter ”dom”-förslaget: ”Bananas”
Svenska so språk Språkrådets nya chef: Svårt att förstå varför frågan måste vara så känslig.


Så är nya lönerna för ämneslärare
Lönestatistik Erfarna ämneslärare på gymnasiet och högstadiet straffas hårdast.
Därför reserverar de sig mot läsrapport
Läsning Läraren: ”Det är för dyrt att inte genomföra det.”

Forskarna: Därför ökar fusket i skolan
Fokus ”Incitamenten att fuska har ökat.”


Blivande lärare fuskar mer än någonsin
Fokus Forskaren: Det är moraliskt förkastligt.

Sveriges Lärare om fusket: ”Fullkomligt oacceptabelt”
Fokus Jaara Åstrand: Att systematiskt dela ut glädjebetyg för att hävda sig i konkurrensen är förkastligt.
Mannerheim: Skolans uppgifter skapar fusket
Fokus Gymnasieläraren: ”Vi måste återgå till en kunskapssyn där eleverna får lära in i sina egna huvuden.”

Fuskande mamman: ”Jag var tvungen att hjälpa min dotter”
Fokus ”Jag har skrivit massor av inlämningsuppgifter åt min dotter.”

Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Fyra vanliga fel vid bedömning i engelska
Forskning Forskaren: Nationella bedömningsmål läggs åt sidan för att få vissa elever att lyckas.

Jarnlo: Vi är de vi är, tack vare er
Krönika Editionschefen: Det är den konstruktiva kritiken som driver oss framåt.


Forskarens hårda kritik mot ämnesplanen i engelska
Forskning Efter dystra resultaten: ”Sviker lärare och elever”.

Mannerheim: Skolans uppgifter skapar fusket
Fokus Gymnasieläraren: ”Vi måste återgå till en kunskapssyn där eleverna får lära in i sina egna huvuden.”
Fuskande mamman: ”Jag var tvungen att hjälpa min dotter”
Fokus ”Jag har skrivit massor av inlämningsuppgifter åt min dotter.”

Tre rektorer: Så hanterar vi fusket
Fokus Rektorerna om hur de agerar när de upptäcker fusk på sina skolor.


Experterna: Tio sätt att stoppa fusket
Fokus Tio konkreta sätt att stoppa det eskalerande fusket i skolan.

Sveriges Lärare om fusket: ”Fullkomligt oacceptabelt”
Fokus Jaara Åstrand: Att systematiskt dela ut glädjebetyg för att hävda sig i konkurrensen är förkastligt.

Blivande lärare fuskar mer än någonsin
Fokus Forskaren: Det är moraliskt förkastligt.
Forskarna: Därför ökar fusket i skolan
Fokus ”Incitamenten att fuska har ökat.”

Sandström: Centrala innehållet – ett hopplöst uppdrag att hinna med
Krönika Svenskläraren: Undervisningen riskerar att bli en kapplöpning mot terminens återstående dagar.

Herlitz: Inga fler långa texter utan innehåll
Krönika Svenskläraren: De skriver frenetiskt, men innehållet är ofta luddigt eller helt frånvarande.


Platt fall för satsning på moderna språk
Nyheter Franskläraren: Tråkigt att vi är så få.

Läraren: Därför är ämnesarbetet så viktigt
Lektionstipset ”Det efterfrågas stort men möjliggörs för sällan av skolledningar.”
Fem svensklärare om hur de ser på en litteraturkanon
Litteraturkanon Åsikterna går isär i vår panel.

Så funkar den danska litteraturkanonen i praktiken
Litteraturkanon Danskläraren om varför de kräver en uppdaterad litteraturlista.


Historielärare prisas för sitt vardagsarbete i det tysta
Lärarpriser Katarina Kvennberg: Vilken chock, jag blev totalt överrumplad!
Boberg: Så kan rätt musik vid starten lyfta hela lektionen
Krönika SO-läraren: I religionsämnet är det inte svårt att hitta musik och korta filmer som får starta lektionen.


Så kan lärare upptäcka hedersrelaterat våld
Fackböcker Varningssignalerna du bör vara vaksam på.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa
Forskning Professorn: Spännande konflikt mellan detta nya fokus och den gamla bildningstanken.
Nya timplanen kan ställa till det för spetsutbildningar
Timplaner Biträdande rektorn: Kommer eventuellt behöva ändra vårt upplägg.

Här läser de in gymnasiekurser på högstadiet
Reportage SO-läraren: Vi ville göra något så vi får hit fler duktiga elever.

Sandström: Skolans nya ABC gör mig dyster
Krönika Svenskläraren om tråkiga listan han vill lägga åt sidan.


Historielärarnas frustration efter beskedet om timplanen
Timplaner ”Sorgligt och märkligt.”

Nya studenter klarar inte av den akademiska engelskan
Forskning Forskaren: En del beskrev mötet med litteraturen som “en chock”.
Ny podd hjälper SFI-elever att förstå ”snacket på bussen”
Sfi-undervisning Sara Lövestam: Det är en konst att kunna prata lätt.

Nya timplanen införs först hösten 2024
Timplaner Skolministern efter beskedet: Hade kunnat ske i augusti 2023.


Drama ger liv åt SFI-undervisningen
Sfi Forskaren: Ledde till att eleverna kom ihåg orden på ett helt annat sätt.

Eleven Felicia om varför hon skriver för hand
Skriva för hand Åttondeklassarens strukturerade anteckningar blir inspiration på Lektionsbanken.

Sandström: Läraryrket har gjort mig till samlare
Krönika Svenskläraren: Den bästa bäraren av historier är böcker.
Han tar strid mot antisemitismen i skolan
Lektionstipset Gymnasieläraren: Det handlar om en slags färdiga fantasier, ofta ganska våldsamma.

Lärare larmar: Eleverna kan knappt skriva för hand
Skriva för hand Forskarnas oro efter vår granskning: Vissa kan knappt skriva sina namn längre.


Skriva för hand – frågan splittrar lärarkåren
Skriva för hand Plus och minus med handskrift: Så svarar lärarna i vår stora enkät.

Läraren: Bort med datorerna från lågstadiet
Skriva för hand ”Vi som försöker bromsa kallas omoderna och bakåtsträvare.”

Penna eller dator – så väljer du rätt
Skriva för hand Här ger experterna sina bästa tips.
Håkan tog bort skärmarna – då höjdes resultaten
Skriva för hand ”Vi som inte vill följa strömmen av digitaliseringsivrare betraktas som bakåtsträvare.”

Här skriver de yngsta bara på paddan
Skriva för hand Läraren: Jag är inte orolig för finmotoriken.

Jarnlo: Bakvänt att inte först lära barnen att skriva för hand
Ledare Redaktionschefen: Krävs en bra grund innan man släpper loss kreativiteten.


Fortsatt stora problem för moderna språk
Moderna språk Efter nya granskningen: ”Lika beklagligt som väntat”.

Ingen vet vart pengarna till skolbiblioteken tar vägen
Skolbibliotek ”En helt obegriplig hantering.”
Så många slutbetyg är högre än NP-betygen
Nationella prov Skolverket: Nya bestämmelsen har inte fått någon effekt.

Här är känsliga frågorna många lärare undviker
Skolinspektionen Ny rapport: Vi hade förväntat oss en större tolerans.


Trendbrottet: Betygen sjunker i nästan alla ämnen
Betyg Hela listan: Så har betygen förändrats i ditt ämne.

Diktatorer ger eleverna nya perspektiv
Lektionstipset ”Ibland känns det som att man pratar över elevernas huvud.”

Så plagieras elevtexter bakom lärarens rygg
Forskning Ny forskning: Elevernas världsbild krockar med skolans.
Så inkluderar du nyanlända elever på bäst sätt
Nyanlända elever Förberedelseklass eller direktinkludering – vad funkar bäst?

Bönström: Glada elever och höga betyg – är det nya didaktiken?
Krönika Gymnasieläraren om nya reglerna: En organisatorisk flopp ligger framför oss.

Här får pojkarna bättre betyg – vart tredje år
Reportage Rektorn: ”Det vi gör blir ett sätt att skapa en annan kultur.”


Här tvingas fyra av fem modersmålslärare bort
Modersmålsundervisning Rektorn: Vi har inte analyserat orsakerna bakom det här.

Drastiskt ras för läsningen i skolan
Läskrisen Forskaren: Vissa lärare väljer bort läsningen eftersom eleverna inte tycker det är kul.