Här är nya lärarlönerna på gymnasiet och högstadiet
Lön Ny statistik: Här tjänar gymnasielärare och högstadielärare bäst och sämst.
Karin Herlitz: Eleverna får allt svårare att förstå skolspråket
Krönika Svenskläraren: Hur kan det bli så?
Fem julklappsböcker – perfekta för lärare
Böcker Tips: Fem bra julklappar till lärare.
Metoden som får elever att gå djupare i texten
Läsning Svenskläraren om arbetssättet där alla har en stor chans att delta.
Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!
Fokus Stor granskning: Därför vill 8 av 10 lärare dela upp elever i nivågrupper.
Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Skolverket har svängt – utan att berätta
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Så möter du fem muntliga dilemman i skolan
Fokus Experternas bästa tips.
Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum
Panelen Så ser de till att reglerna faktiskt följs.
Så blir ämnesspråket i historia begripligt för alla
Forskning Forskaren: Centralt för att alla elever ska utveckla ämneskunskaper.
Professorn: Nu måste eleverna nivågrupperas i engelska
Forskning Kravet efter Ämneslärarens granskning: ”Finns ingen annan väg att gå.”
Karin Herlitz: Ofattbart att elever inte lär sig att läsa och skriva ordentligt
Krönika Svenskläraren: Är det bara jag som är orolig för vad det här leder till?
Fiktiva karaktärer ger nyanser åt religioner
Lektionstipset Religionslärarens grepp får fördomar att komma på skam: ”Dynamiskt och komplext.”
Betygen i svenska bara fortsätter att falla
Betyg Svenskläraren om de rekorddåliga betygen: ”Måste läsa mycket mer”
Samarbetet som stärker lärarna så in i Norden
Undervisning ”Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning.”
Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte
Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”
Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket
Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.
Skolverket har svängt – utan att berätta
Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.
Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs
Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”
Lärarna larmar: ”Vi sviker hela gruppen”
Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.
Alla lyfter med nivågrupper i matte och engelska
Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.
Hampus Jarnlo: Nivågrupper är bättre än att inte hänga med alls
Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.
Sandström: Chocka inte eleverna med orimliga muntliga krav
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Friberg: Gruppindelningen till muntliga NP är otroligt knepig
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Forskarna ger religionslärare råg i ryggen
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Forskaren: Så försöker historieämnet fostra eleverna
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Debatt: Tiden när lärare respekterades är förbi
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Därför läser hela skolan samma bok
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt: Rätt utnyttjad blir lättjan en drivkraft
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Fyra skolskildringar som lyser upp höstmörkret
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt: Därför drar jag en lans för korvstoppning
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Friberg: Kommer vi någonsin få vettig fortbildning?
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Nya siffror: Allt fler flickor underkänns i SO-ämnena
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
En falsk bild av skolan målas upp när lärarens röst saknas
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt: Slopa kanonkäbblet och satsa på klassrummet
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Ämneslärarens reporter kan bli Årets journalist
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Sandström: Tapetsera klassrummet med bevingade ord!
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Stora brister i fortbildningen för tysklärare
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Hitta mentala styrkan för att möta elevers utmaningar
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt: Flerspråkighet sätter färg på lärandet i skolan
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Därför är läroböcker bra – i alla ämnen
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Fransklärarnas satsning: ”En wow-upplevelse”
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Tipsen som får igång spontana samtal – på franska
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt: AI riskerar att fördjupa kunskapsklyftorna
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Boberg: Elevernas frågor jag måste sluta att svara på!
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Grupparbeten ställer till det på flera sätt
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Hiphop får fler elever att se sig själva som läsare
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Friberg: Det sitter hårt inne för elever att erkänna hur lite de läser
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
”För många elever är det oerhört traumatiskt”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Pippi – från pedagogisk provokation till kanonisering
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.