Forskarna ger religionslärare råg i ryggen
Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”
Sandström: Chocka inte eleverna med orimliga muntliga krav
Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”
Forskaren: Så försöker historieämnet fostra eleverna
Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”
Friberg: Gruppindelningen till muntliga NP är otroligt knepig
Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”
Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Så möter du fem muntliga dilemman i skolan
Fokus Experternas bästa tips.
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy
Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Debatt: Tiden när lärare respekterades är förbi
Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.
Därför läser hela skolan samma bok
Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.
Debatt: Rätt utnyttjad blir lättjan en drivkraft
Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.
Fyra skolskildringar som lyser upp höstmörkret
Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.
Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården
Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?
Debatt: Därför drar jag en lans för korvstoppning
Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”
Friberg: Kommer vi någonsin få vettig fortbildning?
Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.
Nya siffror: Allt fler flickor underkänns i SO-ämnena
Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”
En falsk bild av skolan målas upp när lärarens röst saknas
Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.
Debatt: Slopa kanonkäbblet och satsa på klassrummet
Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”
Ämneslärarens reporter kan bli Årets journalist
Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”
Sandström: Tapetsera klassrummet med bevingade ord!
Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?
Stora brister i fortbildningen för tysklärare
Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.
Hitta mentala styrkan för att möta elevers utmaningar
Guider & tips Expertens fem bästa tips.
Debatt: Flerspråkighet sätter färg på lärandet i skolan
Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”
Därför är läroböcker bra – i alla ämnen
Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.
Fransklärarnas satsning: ”En wow-upplevelse”
Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”
Tipsen som får igång spontana samtal – på franska
Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”
Debatt: AI riskerar att fördjupa kunskapsklyftorna
Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.
Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig
Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”
Boberg: Elevernas frågor jag måste sluta att svara på!
Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.
Grupparbeten ställer till det på flera sätt
Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.
Hiphop får fler elever att se sig själva som läsare
Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”
Friberg: Det sitter hårt inne för elever att erkänna hur lite de läser
Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”
Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.
Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”
”För många elever är det oerhört traumatiskt”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.
Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.
Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!
Pippi – från pedagogisk provokation till kanonisering
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.
Då används elevdatorer otillåtet i undervisningen
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.
Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”
Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.
Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Lärarnas hårda sågningar av Skolverkets läslistor
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Svenskläraren hissar och dissar alla böcker på läslistan
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”
”Därför tvingar jag mina elever att läsa ’urtrista’ böcker”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.
Friberg: Delen av svensklärarjobbet som jag älskar mest!
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”
Tidigare betyg ökar den psykiska ohälsan
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.
Boksamtalen som lyfter sva-elever på gymnasiet
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Nya lärare har fått praktikchock i alla tider
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.
Debatt: Utan självförtroende blir elevinflytande ett hot
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”
Debatt: Även laddade åsikter måste få höras i skolan
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.
Prisad duo får sportande unga att läsa
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”
Svenskläraren tolkade Selma Lagerlöf åt hyllade artisten
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt: Läraryrket är tufft – men det finns hopp
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.