
Stora problem för flera ämneslärarföreningar
Pedagogik Svensklärarföreningen: ”Jag ser allvarligt på vår situation”.
Friberg: Mina elever har redan checkat ut mentalt
Krönika SO-läraren: Tjatet om kortare lektioner står som spön i backen.


Annas läsprojekt gav hela klassen en tankeställare
Läsning ”Om inte vi i skolan tar upp de här svåra ämnena, vem ska då göra det?”
Så stärker du elevernas digitala självförsvar
Forskning Professorns fem bästa tips.


Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”

Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”
Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”


Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”
Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”
Få Ämneslärarens nyhetsbrev
Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg
Ta del av vår integritetspolicy

Lärarna varnar: Därför nöter vi för lite i skolan
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”

Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”
Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.


Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.
Debatt: Idag hyllar vi alla lärare och bibliotekarier
Läsning Så firar lektorn världsbokdagen.


Debatt: Normrelaterade prov leder till sämre lärande
Debatt Per Måhl: ”Fortfarande en blind fläck i Sverige.”

Debatt: Så kan du använda AI i sva-undervisningen
Debatt ”AI är ett värdefullt redskap som kan avlasta läraren från rutinuppgifter.”
Så erövrar Bens elever akademisk engelska
Undervisning ”Att kunna uttrycka sig formellt är ett viktigt vapen.”

Sandström: Förnyelse får inte ske på bekostnad av det beprövade
Krönika Svenskläraren om att vi alltför ofta tenderar att hoppa på det nya och kasta bort det gamla.

Tre svensklärare om att ge respons på elevtexter
Undervisning Hur mycket feedback hinner du ge?


Så trummar Mathias in lag – och vett
Pedagogiska tips Vardagsnära case gör juridiken meningsfull för eleverna.

Replik: Skolforskarna är tyvärr i otakt med tiden
Debatt Gymnasieläraren: Deras lösningsförslag kokar i realiteten ner till önskedrömmar.
Debatt: Vi löser inte skolans problem genom att tysta eleverna
Debatt Friends: Nu behöver vi gemensamt stå upp för demokratiuppdraget.

”Finns inga signaler om att elevinflytandet gått överstyr”
Debatt Forskarna: Försvagat elevinflytande kan få ödesdigra konsekvenser.

Friberg: Galet att lärare tvingas rätta NP hemma i soffan
Krönika Svenskläraren: Vi lärare behöver få möjlighet att diskutera våra bedömningar.


Forskaren: Elever luras när känslorna tar över
Forskning Elever glömmer att vara källkritiska när de blir upprörda.

Lärare larmar: Elevers inflytande har gått överstyr
Fokus Stor enkät: 7 av 10 lärare kräver att de återfår makten i klassrummet.
Läraren: Elevers tyckande väger absurt tungt
Fokus ”Tonåringar som äter chips till frukost kan inte bestämma vad vi ska göra på lektionerna.”

Professorn: Elevers makt skapar obehag för lärare
Fokus ”Alla är förlorare på detta, precis alla.”


Experten: Därför ska läraren bestämma i klassrummet
Fokus ”Det är en myt att eleverna har ett stort behov av inflytande.”

Elevmakten pressar lärare: ”Vi är tjänstefolk”
Fokus Lärarnas egna vittnesmål om det skenande elevinflytandet i skolan.

Så ger han eleverna lagom mycket makt
Fokus ”Det måste vara tydligt att läraren är ledaren i klassrummet.”
Skolministern om elevinflytandet: ”Vuxenpåhitt”
Fokus Lotta Edholm (L): ”Eleverna ska inte ha något inflytande över undervisningen.”

Jarnlo: Lärare kastas under bussen när elevers makt skenar
Krönika Redaktören har stor respekt för lärarna som vågar larma.

Lästips: Romaner om lärande är USA:s paradgren
Läsning Lektorn: Vimlar av högkvalitativa författare, verk och texter.


Testa dina elever i Ämneslärarens quiz
Quiz Hur många klassiska talesätt kan dina elever?

Därför vill forskare se fler digitala pennor i skolan
Forskning ”I framtiden kommer elever arbeta med två typer av texter samtidigt.”
Lektorn: Deckardrottningen hade inte passat i dagens skola
Läsning ”Läraryrket gav henne bekräftelse och inspiration, långt bortom att vara lagom.”

Friberg: VFU-studenternas frågor gör mig till en bättre lärare
Krönika ”Det är inte det huvudsakliga syftet med VFU men det är en trevlig bieffekt.”

Sandström: Astrid Lindgrens texter väcker mina vårkänslor
Krönika ”Jag känner livet i mej, när det våras.”

Boberg: Fem övningar på träningslägret inför NP i svenska
Krönika Så toppar svenskläraren elevernas form inför nationella proven.


Lästips för lärare på Internationella kvinnodagen
Läsning ”Ett sätt att fördjupa reflektionen går via litteraturen.”

Nyanlända elevers engelska glöms bort
Forskning Forskaren: ”Förbluffande hur lite de ens tänkt på ämnet engelska”.
Friberg: Att skriva på beställning är inte lätt
Krönika ”Det är kanske ett stresstest som våra framtida vuxna behöver?”

Lästips: Tre norska författare som sätter lärare i centrum
Läsning Lektorn: Norges främsta författare erbjuder högklassiga romaner om lärare.

Herlitz: Enkla övningen som skapar intresse för ord
Krönika Svenskläraren om roliga inslaget som engagerar eleverna.

Friberg: Ibland behöver eleverna bara få njuta av ett biobesök
Krönika ”Numera får upplevelserna tala mer för sig själva.”


Här rustas svensklärare för att lösa läskrisen
Läsning Så tar de tag i läskrisens bortglömda perspektiv.

Ny bok ska hjälpa lärare att hjälpa pojkar
Boktips Lektorn: Jag anser att boken fyller ett tomrum.
Sandström: Skolans digitala djungel slår hårt mot elevers lärande
Krönika ”Hemmen kompenserar för skolans brister istället för tvärtom.”

Tre lärare om utvecklande misstag
Undervisning ”Nu undviker jag helt grupparbeten med dem.”

Ställ krav om du ska ta emot en VFU-student
Vfu Experternas fem tips: Så får du samarbetet att funka.


VR skapar unika möjligheter i geografin
Undervisning Geografilärarens tips öppnar dörren till nya världar – i klassrummet.

Djupdyk i Selma Lagerlöfs liv och författarskap
Läsning Selma Lagerlöf var en uppskattad lärare, lite disträ, men ”engagerad och egensinnig”.

Lärarna varnar: Därför nöter vi för lite i skolan
Fokus Stor granskning: ”Vi jobbar tyvärr mycket med att lära inför provet.”
Wyndhamn: Skolan har skadligt stort fokus på analys
Fokus Experten: Lärare har blivit inträngda med ett uppdrag som är omöjligt.

Forskaren: Att lyckas är viktigare drivkraft än lust
Fokus ”Missuppfattning att repetition måste vara tråkig.”


Hjärnforskaren: Så nöter man på ett smart sätt
Fokus ”Skulle vara oerhört kraftfullt om det praktiserades i skolan.”

Vittnesmålet: ”90-talets flumpedagogik håller i sig”
Fokus Tio lärare vittnar om varför repetition blivit en bristvara i skolan.

Både kunskapssyn och läromedel måste uppdateras
Fokus Forskarna: Lärare saknar stöd för att arbeta evidensbaserat.
Här får eleverna repetera smart – i alla ämnen
Fokus Forskaren om metoden: Enkel men otroligt effektiv.

Jarnlo: Multiplikationen satte sig med min mammas visor
Krönika ”Talen som hade så hopplöst svårt att få fäste går nu inte att radera.”

Så lyfter studiehandledare sårbara elever
Forskning Forskaren: Den emotionella stöttningen har stor betydelse för nyanlända elever.

Friberg: Önskar att jag slapp ”teach for the test” i vår
Krönika ”Det är tydligt att nedräkningen mot de nationella proven har börjat.”
