ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (svenska, språk mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Professorn: Nu måste eleverna nivågrupperas i engelska

Forskning Kravet efter Ämneslärarens granskning: ”Finns ingen annan väg att gå.”

Karin Herlitz: Ofattbart att elever inte lär sig att läsa och skriva ordentligt

Krönika Svenskläraren: Är det bara jag som är orolig för vad det här leder till?

Betygen i svenska bara fortsätter att falla

Betyg Svenskläraren om de rekorddåliga betygen: ”Måste läsa mycket mer”

Fiktiva karaktärer ger nyanser åt religioner

Lektionstipset Religionslärarens grepp får fördomar att komma på skam: ”Dynamiskt och komplext.”

Nivågruppering

Lärarnas vädjan: Låt oss nivågruppera eleverna!

Fokus Stor granskning: Därför vill 8 av 10 lärare dela upp elever i nivågrupper.

Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte

Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”

Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs

Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”

Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket

Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.

Skolverket har svängt – utan att berätta

Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Den eskalerande talrädslan

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

Samarbetet som stärker lärarna så in i Norden

Undervisning ”Jag har fått en nordisk dimension i min undervisning.”

Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte

Fokus ”Det är oinformerat, svepande och ibland ideologiskt grundat.”

Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket

Fokus Läraren: Ledningen menade att vi gick emot Skolverkets instruktioner.

Skolverket har svängt – utan att berätta

Fokus Låter 15 år gamla rapporter ligga kvar – trots att innehållet är vilseledande.

Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs

Fokus Forskaren: ”Dagens situation är förskräcklig.”

Lärarna larmar: ”Vi sviker hela gruppen”

Fokus Här vittnar tio lärare om varför de vill nivågruppera eleverna.

Alla lyfter med nivågrupper i matte och engelska

Fokus Lärarna: De svagaste eleverna är de största vinnarna.

Hampus Jarnlo: Nivågrupper är bättre än att inte hänga med alls

Krönika Redaktören om att det värsta stigmat är att inte förstå.

Sandström: Chocka inte eleverna med orimliga muntliga krav

Krönika ”Att utsätta eleven för bedömning vid dessa tillfällen höjer stressnivån ytterligare.”

Friberg: Gruppindelningen till muntliga NP är otroligt knepig

Krönika ”Många av eleverna var nergrävda i djupa skyttegravar.”

Forskarna ger religionslärare råg i ryggen

Forskning ”Undviker vi svåra frågor lämnar vi eleverna i sticket.”

Forskaren: Så försöker historieämnet fostra eleverna

Forskning ”Elever med annan etnisk bakgrund vänder sig delvis mot den här inbakade sensmoralen.”

Debatt: Tiden när lärare respekterades är förbi

Debatt Svenskläraren: Förälderns beteende visar hur läraryrket trivialiseras.

Därför läser hela skolan samma bok

Läsning Lyckade modellen har gett alla elever daglig läsning i tio års tid.

Debatt: Rätt utnyttjad blir lättjan en drivkraft

Debatt Forskaren: Därför måste kunskap om AI in i alla ämnen.

Fyra skolskildringar som lyser upp höstmörkret

Läsning Erik Cardelus bästa tips inför läslovet.

Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården

Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?

Debatt: Därför drar jag en lans för korvstoppning

Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”

Friberg: Kommer vi någonsin få vettig fortbildning?

Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.

Nya siffror: Allt fler flickor underkänns i SO-ämnena

Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”

En falsk bild av skolan målas upp när lärarens röst saknas

Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.

Debatt: Slopa kanonkäbblet och satsa på klassrummet

Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”

Ämneslärarens reporter kan bli Årets journalist

Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”

Sandström: Tapetsera klassrummet med bevingade ord!

Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?

Stora brister i fortbildningen för tysklärare

Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.

Hitta mentala styrkan för att möta elevers utmaningar

Guider & tips Expertens fem bästa tips.

Debatt: Flerspråkighet sätter färg på lärandet i skolan

Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”

Därför är läroböcker bra – i alla ämnen

Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.

Fransklärarnas satsning: ”En wow-upplevelse”

Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”

Tipsen som får igång spontana samtal – på franska

Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”

Debatt: AI riskerar att fördjupa kunskapsklyftorna

Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.

Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig

Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”

Boberg: Elevernas frågor jag måste sluta att svara på!

Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.

Grupparbeten ställer till det på flera sätt

Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.

Hiphop får fler elever att se sig själva som läsare

Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”

Friberg: Det sitter hårt inne för elever att erkänna hur lite de läser

Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

”För många elever är det oerhört traumatiskt”

Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas

Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.

Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring

Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!

Pippi – från pedagogisk provokation till kanonisering

Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.

Då används elevdatorer otillåtet i undervisningen

Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra

Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas

Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”

Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”

Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.

Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna

Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”

Senaste nytt

  1. Forskning

    Professorn: Nu måste eleverna nivågrupperas i engelska

  2. Krönika

    Karin Herlitz: Ofattbart att elever inte lär sig att läsa och skriva ordentligt

  3. Lektionstipset

    Fiktiva karaktärer ger nyanser åt religioner

  4. Betyg

    Betygen i svenska bara fortsätter att falla

  5. Undervisning

    Samarbetet som stärker lärarna så in i Norden

  6. Fokus

    Experten: Alla i samma klassrum alltid funkar inte

  7. Fokus

    Lyckad nivågruppering läggs ner – av rädsla för Skolverket

  8. Fokus

    Skolverket har svängt – utan att berätta

  9. Fokus

    Många lärare vill ha tillbaka allmän och särskild kurs

  10. Fokus

    Lärarna larmar: ”Vi sviker hela gruppen”

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Nivågruppering skapar rättvisa och stärker eleverna

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Professorns krav: Nivågruppera eleverna i engelska

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Så fungerar simuleringar i kemin

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Tre lärare om vilka regler de har i sina klassrum

Grundskolläraren

Samtalen som stärker elevernas tro på sig själva

Specialpedagogik

110 forskare och universitetslärare till specialpedagogrollens försvar

Fritidspedagogik

Metoden som ökar tryggheten på rasterna

Förskolan

Maria bryter tystnaden om hudfärg i förskolan

Folkhögskolan

Regeringen håller tyvärr sitt löfte

Vi Vägledare

Nytt nummer av Vi Vägledare – med syv-utredningen som försvann

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm X-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Facebook-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Instagram-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare