Hej! Genom att använda webbplatsen godkänner du vår integritetspolicy.

ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – Svenska, språk mm
  • Ämnesläraren – Matematik, NO mm
  • Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (svenska, språk mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    076-647 45 99
  • Porträtt av Anna-Karin Hallonsten
    Anna-Karin Hallonsten

    Reporter

    070-972 92 17
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Markus Thunberg
    Markus Thunberg

    Digital chef

    070-922 19 51
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Debatt: En idiotförklaring av arbetarklassen

Vi lärare debatt ”Som svensklärare upplevde jag aldrig att de-dem var något större problem.”

Lind Palicki om stormen efter ”dom”-förslaget: ”Bananas”

Svenska so språk Språkrådets nya chef: Svårt att förstå varför frågan måste vara så känslig.

Så är nya lönerna för ämneslärare

Lönestatistik Erfarna ämneslärare på gymnasiet och högstadiet straffas hårdast.

Därför reserverar de sig mot läsrapport

Läsning Läraren: ”Det är för dyrt att inte genomföra det.”

Fusket i skolan

Forskarna: Därför ökar fusket i skolan

Fokus ”Incitamenten att fuska har ökat.”

Blivande lärare fuskar mer än någonsin

Fokus Forskaren: Det är moraliskt förkastligt.

Sveriges Lärare om fusket: ”Fullkomligt oacceptabelt”

Fokus Jaara Åstrand: Att systematiskt dela ut glädjebetyg för att hävda sig i konkurrensen är förkastligt.

Mannerheim: Skolans uppgifter skapar fusket

Fokus Gymnasieläraren: ”Vi måste återgå till en kunskapssyn där eleverna får lära in i sina egna huvuden.”

Fuskande mamman: ”Jag var tvungen att hjälpa min dotter”

Fokus ”Jag har skrivit massor av inlämningsuppgifter åt min dotter.”

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Fyra vanliga fel vid bedömning i engelska

Forskning Forskaren: Nationella bedömningsmål läggs åt sidan för att få vissa elever att lyckas.

Jarnlo: Vi är de vi är, tack vare er

Krönika Editionschefen: Det är den konstruktiva kritiken som driver oss framåt.

Forskarens hårda kritik mot ämnesplanen i engelska

Forskning Efter dystra resultaten: ”Sviker lärare och elever”.

Mannerheim: Skolans uppgifter skapar fusket

Fokus Gymnasieläraren: ”Vi måste återgå till en kunskapssyn där eleverna får lära in i sina egna huvuden.”

Fuskande mamman: ”Jag var tvungen att hjälpa min dotter”

Fokus ”Jag har skrivit massor av inlämningsuppgifter åt min dotter.”

Tre rektorer: Så hanterar vi fusket

Fokus Rektorerna om hur de agerar när de upptäcker fusk på sina skolor.

Experterna: Tio sätt att stoppa fusket

Fokus Tio konkreta sätt att stoppa det eskalerande fusket i skolan.

Sveriges Lärare om fusket: ”Fullkomligt oacceptabelt”

Fokus Jaara Åstrand: Att systematiskt dela ut glädjebetyg för att hävda sig i konkurrensen är förkastligt.

Blivande lärare fuskar mer än någonsin

Fokus Forskaren: Det är moraliskt förkastligt.

Forskarna: Därför ökar fusket i skolan

Fokus ”Incitamenten att fuska har ökat.”

Sandström: Centrala innehållet – ett hopplöst uppdrag att hinna med

Krönika Svenskläraren: Undervisningen riskerar att bli en kapplöpning mot terminens återstående dagar.

Herlitz: Inga fler långa texter utan innehåll

Krönika Svenskläraren: De skriver frenetiskt, men innehållet är ofta luddigt eller helt frånvarande.

Platt fall för satsning på moderna språk

Nyheter Franskläraren: Tråkigt att vi är så få.

Läraren: Därför är ämnesarbetet så viktigt

Lektionstipset ”Det efterfrågas stort men möjliggörs för sällan av skolledningar.”

Fem svensklärare om hur de ser på en litteraturkanon

Litteraturkanon Åsikterna går isär i vår panel.

Så funkar den danska litteraturkanonen i praktiken

Litteraturkanon Danskläraren om varför de kräver en uppdaterad litteraturlista.

Historielärare prisas för sitt vardagsarbete i det tysta

Lärarpriser Katarina Kvennberg: Vilken chock, jag blev totalt överrumplad!

Boberg: Så kan rätt musik vid starten lyfta hela lektionen

Krönika SO-läraren: I religionsämnet är det inte svårt att hitta musik och korta filmer som får starta lektionen.

Så kan lärare upptäcka hedersrelaterat våld

Fackböcker Varningssignalerna du bör vara vaksam på.

Forskaren om alla problem läsningen förväntas lösa

Forskning Professorn: Spännande konflikt mellan detta nya fokus och den gamla bildningstanken.

Nya timplanen kan ställa till det för spetsutbildningar

Timplaner Biträdande rektorn: Kommer eventuellt behöva ändra vårt upplägg.

Här läser de in gymnasiekurser på högstadiet

Reportage SO-läraren: Vi ville göra något så vi får hit fler duktiga elever.

Sandström: Skolans nya ABC gör mig dyster

Krönika Svenskläraren om tråkiga listan han vill lägga åt sidan.

Historielärarnas frustration efter beskedet om timplanen

Timplaner ”Sorgligt och märkligt.”

Nya studenter klarar inte av den akademiska engelskan

Forskning Forskaren: En del beskrev mötet med litteraturen som “en chock”.

Ny podd hjälper SFI-elever att förstå ”snacket på bussen”

Sfi-undervisning Sara Lövestam: Det är en konst att kunna prata lätt.

Nya timplanen införs först hösten 2024

Timplaner Skolministern efter beskedet: Hade kunnat ske i augusti 2023.

Drama ger liv åt SFI-undervisningen

Sfi Forskaren: Ledde till att eleverna kom ihåg orden på ett helt annat sätt.

Eleven Felicia om varför hon skriver för hand

Skriva för hand Åttondeklassarens strukturerade anteckningar blir inspiration på Lektionsbanken.

Sandström: Läraryrket har gjort mig till samlare

Krönika Svenskläraren: Den bästa bäraren av historier är böcker.

Han tar strid mot antisemitismen i skolan

Lektionstipset Gymnasieläraren: Det handlar om en slags färdiga fantasier, ofta ganska våldsamma.

Lärare larmar: Eleverna kan knappt skriva för hand

Skriva för hand Forskarnas oro efter vår granskning: Vissa kan knappt skriva sina namn längre.

Skriva för hand – frågan splittrar lärarkåren

Skriva för hand Plus och minus med handskrift: Så svarar lärarna i vår stora enkät.

Läraren: Bort med datorerna från lågstadiet

Skriva för hand ”Vi som försöker bromsa kallas omoderna och bakåtsträvare.”

Penna eller dator – så väljer du rätt

Skriva för hand Här ger experterna sina bästa tips.

Håkan tog bort skärmarna – då höjdes resultaten

Skriva för hand ”Vi som inte vill följa strömmen av digitaliseringsivrare betraktas som bakåtsträvare.”

Här skriver de yngsta bara på paddan

Skriva för hand Läraren: Jag är inte orolig för finmotoriken.

Jarnlo: Bakvänt att inte först lära barnen att skriva för hand

Ledare Redaktionschefen: Krävs en bra grund innan man släpper loss kreativiteten.

Fortsatt stora problem för moderna språk

Moderna språk Efter nya granskningen: ”Lika beklagligt som väntat”.

Ingen vet vart pengarna till skolbiblioteken tar vägen

Skolbibliotek ”En helt obegriplig hantering.”

Så många slutbetyg är högre än NP-betygen

Nationella prov Skolverket: Nya bestämmelsen har inte fått någon effekt.

Här är känsliga frågorna många lärare undviker

Skolinspektionen Ny rapport: Vi hade förväntat oss en större tolerans.

Trendbrottet: Betygen sjunker i nästan alla ämnen

Betyg Hela listan: Så har betygen förändrats i ditt ämne.

Diktatorer ger eleverna nya perspektiv

Lektionstipset ”Ibland känns det som att man pratar över elevernas huvud.”

Så plagieras elevtexter bakom lärarens rygg

Forskning Ny forskning: Elevernas världsbild krockar med skolans.

Så inkluderar du nyanlända elever på bäst sätt

Nyanlända elever Förberedelseklass eller direktinkludering – vad funkar bäst?

Bönström: Glada elever och höga betyg – är det nya didaktiken?

Krönika Gymnasieläraren om nya reglerna: En organisatorisk flopp ligger framför oss.

Här får pojkarna bättre betyg – vart tredje år

Reportage Rektorn: ”Det vi gör blir ett sätt att skapa en annan kultur.”

Här tvingas fyra av fem modersmålslärare bort

Modersmålsundervisning Rektorn: Vi har inte analyserat orsakerna bakom det här.

Drastiskt ras för läsningen i skolan

Läskrisen Forskaren: Vissa lärare väljer bort läsningen eftersom eleverna inte tycker det är kul.

Senaste nytt

  1. Lönestatistik

    Så är nya lönerna för ämneslärare

  2. Svenska so språk

    Lind Palicki om stormen efter ”dom”-förslaget: ”Bananas”

  3. Forskning

    Fyra vanliga fel vid bedömning i engelska

  4. Läsning

    Därför reserverar de sig mot läsrapport

  5. Krönika

    Jarnlo: Vi är de vi är, tack vare er

  6. Forskning

    Forskarens hårda kritik mot ämnesplanen i engelska

  7. Fokus

    Mannerheim: Skolans uppgifter skapar fusket

  8. Fokus

    Fuskande mamman: ”Jag var tvungen att hjälpa min dotter”

  9. Fokus

    Tre rektorer: Så hanterar vi fusket

  10. Fokus

    Experterna: Tio sätt att stoppa fusket

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Äldre yrkeslärare halkar efter i lön

Ämnesläraren – Svenska, språk mm

Så är nya lönerna för ämneslärare

Ämnesläraren – Matematik, NO mm

Därför döljer elever sin särskilda begåvning

Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen

Lindgren: Så fick jag eleven att övervinna alla hinder

Grundskolläraren

Rymdträning ska väcka barnens intresse för naturvetenskap

Specialpedagogik

Tre böcker inom specialpedagogik

Fritidspedagogik

Så blir fritidslärarnas nya löner

Förskolan

Lindström: Föräldrar, låt oss sluta fred

Folkhögskolan

Samtal med en häktad

Vi Vägledare

Vägen till vuxenlivet

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Kontakta Vi Lärare
  • redaktionen@vilarare.se
Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm rss flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare