
Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan
Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är
Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå
Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.
Kan elever snacka sig till högre betyg?
Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.


Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas
Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan
Fokus Experternas bästa tips.

”För många elever är det oerhört traumatiskt”
Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.
Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring
Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!


Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”
Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.


Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”
Pippi – från pedagogisk provokation till kanonisering
Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.


Då används elevdatorer otillåtet i undervisningen
Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor
Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.
Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra
Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas
Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”


Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”
Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.

Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna
Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”

Lärarnas hårda sågningar av Skolverkets läslistor
Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”
Svenskläraren hissar och dissar alla böcker på läslistan
Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”

”Därför tvingar jag mina elever att läsa ’urtrista’ böcker”
Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.

Friberg: Delen av svensklärarjobbet som jag älskar mest!
Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”


Tidigare betyg ökar den psykiska ohälsan
Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.

Boksamtalen som lyfter sva-elever på gymnasiet
Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.
Nya lärare har fått praktikchock i alla tider
Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.

Debatt: Utan självförtroende blir elevinflytande ett hot
Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”


Debatt: Även laddade åsikter måste få höras i skolan
Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.

Prisad duo får sportande unga att läsa
Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”

Svenskläraren tolkade Selma Lagerlöf åt hyllade artisten
Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”
Debatt: Läraryrket är tufft – men det finns hopp
Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.

Friberg: Mentorsuppdraget är elefanten i rummet
Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”

Så handskas historielärare med känsliga konflikter
Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.


Lärare fruktar ökad arbetsbelastning med Gy25
Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”

Herlitz: Så blev samarbetet över ämnesgränsen en fullträff
Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”
Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar
Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”

Hård lärarkritik mot nationella proven i svenska
Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.

Därför vill hon att alla läser geografi på gymnasiet
Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”


Tips: Svenska klassiker perfekta som examenspresent
Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”

Tre lärare om uteundervisning
Undervisning Lärarna tipsar: Momenten som funkar bra utomhus.

Reformen som skapar stora problem på komvux
Komvux SFI-läraren: Gör det svårt att planera en hållbar undervisning.
Sekretess: Vem får säga vad till vilka om en elev?
Guiden Expertens fem bästa tips.

Friberg: Elever är rädda att en enda insats ska sänka deras betyg
Krönika Svenskläraren: Osäkerheten och rädslan för att misslyckas är stor.

Skrivuppgiften lär eleverna att läsa mellan raderna
Lektionstipset Svensklärarens uppgift får eleverna att gräva djupare i texten.


”Vad vet en ekonomiprofessor om pedagogik?”
Debatt Läraren: ”Formativ bedömning har faktiskt visat sig fungera för många.”

Läsningen får elever att våga prata om hur de mår
Pedagogiska tips Svenskläraren: ”Det kan vara ett tufft klimat och krav från sociala medier.”
Debatt: Betygsutredaren har fel om formativ bedömning
Debatt Läraren: Henrekson har gravt missförstått en av problemets viktigaste lösningar.

Så fick de igång underkända elevernas skrivande
Läs och skriv Svenskläraren: ”Jag trodde inte mina ögon.”


Bedömningshetsen knäcker både lärare och elever
Bedömningshetsen Läraren: ”Jag är chockad över hetsen.”

Så stympar betygsfokuset undervisningen
Bedömningshetsen Läroplansutredaren: ”Går emot själva idén med skolan.”

Omprov äter upp lärarnas tid: ”Tar aldrig slut”
Bedömningshetsen ”Man slänger kunskap åt sidan och lärarna under bussen.”
Nya slutproven skapar läraroro: ”Ökar trycket”
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Lärare blir redan i dag hudflängda för elevernas resultat.”

Betygsutredaren: Formativ bedömning har lett lärarna fel
Bedömningshetsen ”Mängden bedömningar skapar en väldig osäkerhet hos eleverna.”


Så avdramatiserar Malin bedömningen
Bedömningshetsen Svenskläraren: ”Mina elever utvecklas och de utvecklas snabbt.”
Jarnlo: Naivt att tro att nya slutproven ska minska hetsen
Bedömningshetsen ”Vore ju underbart om det kunde bli så, men…”


Elicia, 16: Ständiga bedömningar bryter ner oss elever
Bedömningshetsen Högstadieeleven: Till slut tror vi att vårt värde går att mäta i en bokstav.

”Krävs det sju års studier för att få jobb som SO-lärare?”
Debatt Lärarstudenten: ”Rejäl klyfta mellan utbildning och arbetsmarknad.”
Tips: Den finlandssvenska kulturen är en guldgruva
Läsning Lektorn: Finns en ytterst rik litteratur att lyfta fram.

Debatt: Sverige halkar efter om inte språkämnena stärks
Debatt Debattörerna: Sverige når inte upp till EU:s flerspråkighetsmål.


Debatt: För många elever får lyssna istället för att läsa
Debatt Expertrådet: Diskriminerande att inte låta elever utveckla sina färdigheter som läsare.
Herlitz: Nej, man kan faktiskt inte läsa med öronen
Krönika ”Inte diskriminerande att kämpa för att någon ska lära sig att läsa.”

Lästips: Självutlämnande prosa utan pedagogiska pekpinnar
Läsning ”Kerstin Thorvall är en föregångare i den moderna svenska litteraturen.”
