ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – Svenska, språk mm
  • Ämnesläraren – Matematik, NO mm
  • Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (svenska, språk mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    076-647 45 99
  • Porträtt av Anna-Karin Hallonsten
    Anna-Karin Hallonsten

    Reporter

    070-972 92 17
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Markus Thunberg
    Markus Thunberg

    Digital chef

    070-922 19 51
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Forskaren: Pensionerade språklärare kan lyfta skolan

Forskning Det krävs för att de ska orka jobba vidare.

Sandström: Elever tvingas betala priset för skolans mirakelmetoder

Krönika Svenskläraren: Skolsystemet är inkonsekvent, inhumant och bildningsfientligt.

Lektorn: Nio julklappsböcker med lärare i centrum

Böcker ”Finns många högklassiga svenska romaner där lärare utgör huvudkaraktärer.”

Debatt: Jag blir modstulen över hur lite eleverna bryr sig

Vi lärare debatt Svenskläraren: Hur ska jag hitta entusiasmen igen?

Det svällande mentorskapet

Larmet: Så knäcks lärare av mentorskapet

Mentorskapet 8 av 10 lärare: ”Vi hinner inte, det knäcker oss.”

Lärarna: Mentorskapet är ett omöjligt uppdrag

Mentorskapet ”Vi förväntas lösa väldigt många problem och det är så sjukt bakvänt.”

Sveriges Lärare: Hög tid att reglera mentorskapet

Mentorskapet Åsa Fahlén: Det vi ser är att mentorskapet sväller.

Bup-läkaren: Lärare lämnas ensamma med elevernas tunga problem

Mentorskapet ”Det är som att läraren är den enda vuxna som eleverna har att vända sig till.”

Lärarna: Vi tvingas offra de tysta eleverna

Mentorskapet ”De tysta eleverna hinner jag knappt se, än mindre prata med.”

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg

Välkommen!
Ett fel uppstod vid anmälan till nyhetsbrevet.

Ta del av vår integritetspolicy

Så öppnar de nya världar – med skönlitteratur

Reportage Svensklärarna: Många elever lever i en segregerad värld – vi måste öppna världen för dem.

Herlitz: Utan böcker kommer eleverna inte att läsa

Krönika Svenskläraren: Skolor bryter mot lagen – och kommer undan med det.

Så vill han stoppa krisen för moderna språk

Moderna språk Spanskläraren: Vi känner att vi jobbar i skymundan.

Sandström: Lektionsmallar får alla ljus att slockna

Krönika ”Jag blåser ut ljusen, släcker ned Tove Janssons konst och tar fram streckgubbarna.”

Censurerar du när du högläser för dina elever?

Högläsning Fem lärare svarar.

Användningen av skönlitteratur spretar i engelskan

Forskning Forskaren efterlyser en nationell debatt om vad skönlitteraturen på gymnasiet ska användas till.

Herlitz: Våga tänk om – gör läsningen central i skolan!

Krönika Svenskläraren: Jag önskar att vi kunde lyfta blicken lite för att se målet.

Antalet sva-elever har dubblerats senaste tio åren

Svenska som andraspråk Sva-läraren: Det är alldeles klart att ämnet har misskötts.

Larmet: Så knäcks lärare av mentorskapet

Mentorskapet 8 av 10 lärare: ”Vi hinner inte, det knäcker oss.”

Lärarna: Mentorskapet är ett omöjligt uppdrag

Mentorskapet ”Vi förväntas lösa väldigt många problem och det är så sjukt bakvänt.”

Bup-läkaren: Lärare lämnas ensamma med elevernas tunga problem

Mentorskapet ”Det är som att läraren är den enda vuxna som eleverna har att vända sig till.”

Sveriges Lärare: Hög tid att reglera mentorskapet

Mentorskapet Åsa Fahlén: Det vi ser är att mentorskapet sväller.

Här kan lärarna lägga all tid på undervisningen

Mentorskapet Läraren om heltidsmentorerna: Har inneburit extremt mycket.

Jarnlo: Vi föräldrar måste bli bättre på att stå upp för lärarna

Krönika Redaktören: Finns noll ­sekunder kvar för lärare att tjafsa med föräldrar om vattenflaskor.

Varningen: Skolor med heltidsmentorer får nya problem

Mentorskapet Fantomsmärtor, ökad undervisningstid och mindre tid till utveckling.

Lärarna: Vi tvingas offra de tysta eleverna

Mentorskapet ”De tysta eleverna hinner jag knappt se, än mindre prata med.”

34 inspirerande böcker om läs- och skrivundervisning

Böcker Ämneslärarens bokredaktör tipsar om massor av inspirerande böcker.

Prisad lärare utvecklar alla elevernas språk

Lärarpriser ”Modersmålet hjälper eleven att utveckla sitt nya språk.”

Herlitz sex tips: Så skapar vi en läsande skola

Krönika Svenskläraren: Läsning får aldrig reduceras till ett avbockningsbart mål.

Herlitz: Det är inte lärarnas uppgift att skönmåla skolan

Krönika Peter Fredrikssons svar får svenskläraren att ilskna till.

Debattören: Allt fokus på lust leder skolan fel

Pedagogik Jenny Maria Nilsson: Begär en egenskap som är svår att beställa fram.

Sandström: Nu förstår eleverna vad de ska göra med alla nya ord

Krönika Svenskläraren: Ord är essentiella att kunna i oändligt många sammanhang.

Forskaren om tre fallgropar i historieundervisningen

Forskning Ny stor sammanställning av 23 forskningsstudier.

Så blir undervisningen i grammatik mer levande

Forskning Forskaren: Behöver inte hanteras som ett separat moment

Prisad historielärare låter eleverna möta verkligheten

Lärarpriser ”Inget kan ersätta ett verkligt möte”

Reformen stympar samhällskunskapen för yrkeseleverna

Forskning Forskaren: Rädd att vi är på väg att skapa ett A-lag och ett B-lag.

Därför glöms kvinnor bort i historieundervisningen

Svenska so språk Historieläraren: ”Julius Caesar kanske inte behöver ha sex egna sidor.”

Forskarna: Så bemöter du elever som har ensidiga åsikter

Forskning Här är fyra olika sätt att utmana eleverna.

Så möter han extrema åsikter i klassrummet

Reportage ”Det är inte lärarens huvuduppgift att få eleverna att tänka likadant som en själv.”

Sandström: Varför läser vi så förtvivlat lite i skolan?

Krönika Svenskläraren: Lärarens autonomi är kraftigt beskuren.

Han stärker yrkeselevernas självbild – med skönlitteratur

Lektionstipset Svenskläraren: Många har inte upptäckt vad litteraturläsning kan ge.

Spansklärarna om när autentiskt material motiverar

Forskning Varningen: Då kan det få motsatt effekt.

Bokcirkeln skapar läsglädje hos både elever och lärare

Läsning ”För mig handlar det mycket om gemenskap.”

Boberg: Därför fortsätter vi lärare att vattna våra blommor

Krönika ”För så är det ju i vårt yrke – vi sår frön.”

AI-teknik får elever att slappna av när de språktränar

Forskning Forskaren: Elevernas engagemang håller i sig.

Stor granskning: 9 av 10 lärare sågar fortbildningen i skolan

Fortbildning ”Värdelöst slöseri med tid.”

Forskaren: Lärare nedgraderas av fortbildningen

Fortbildning ”Lärare avprofessionaliseras när alla ska bli rörelsepedagoger eller konflikthanterare.”

Så backas konsulterna upp – av Skolverket

Fortbildning Forskaren: ”Skolor har betalat hundratusentals kronor till privata aktörer inom ramen för en statlig satsning.”

Kollegialt lärande döms ut som ovetenskapligt

Fortbildning Forskaren: Modellen är utvecklad av Skolverket och saknar vetenskaplig grund.

Sveriges Lärare har fått nog av peppiga konsulter

Fortbildning Här är Åsa Fahléns krav på nya professionsprogrammet.

Här får lärarna styra över sin fortbildning

Fortbildning ”Min chef har sagt ja till all fortbildning jag har velat göra.”

Jarnlo: När fortbildningen bara blir ytterligare ett stressmoment

Krönika ”Duger helt enkelt inte att nio av tio lärare dömer ut fortbildningen de får.”

Lärarnas egna sågningar av fortbildningen i skolan

Fortbildning ”J-a babblande av inhyrda amatörer, förolämpning mot legitimerade lärare.”

Debatt: Så har en direkt bildningsfientlig skola växt fram

Vi lärare debatt Svenskläraren: ”Byråkratin har gjort intrång på skolans väsen och lärarens allra heligaste.”

4 av 10 elever i årskurs 5 förstår inte vad de läser

Läsinlärning Så ska skolorna på Gotland vända den negativa trenden.

Herlitz: Läroplanen hackar sönder kunskapen i svensk skola

Krönika Hur har vi kunnat acceptera att kunskap reducerats till en samling avbockningsbara mål?

Så får skönlitteraturen större plats i undervisningen

Läsning Bokaktuella svensklärarens bästa tips.

Debatt: Därför är de två första skolveckorna så viktiga

Vi lärare debatt Högstadieläraren: Inget har förändrats, allt är helt nytt.

Så vidgar hon sva-elevernas ordförråd

Svenska som andraspråk Flera konkreta tips från forskande högstadieläraren.

Tre lärare om den perfekta läxan

Läxor Lärarna: Så utformar vi läxorna för äldre elever.

Senaste nytt

  1. Forskning

    Forskaren: Pensionerade språklärare kan lyfta skolan

  2. Böcker

    Lektorn: Nio julklappsböcker med lärare i centrum

  3. Vi lärare debatt

    Debatt: Jag blir modstulen över hur lite eleverna bryr sig

  4. Krönika

    Sandström: Elever tvingas betala priset för skolans mirakelmetoder

  5. Reportage

    Så öppnar de nya världar – med skönlitteratur

  6. Krönika

    Herlitz: Utan böcker kommer eleverna inte att läsa

  7. Moderna språk

    Så vill han stoppa krisen för moderna språk

  8. Krönika

    Sandström: Lektionsmallar får alla ljus att slockna

  9. Högläsning

    Censurerar du när du högläser för dina elever?

  10. Forskning

    Användningen av skönlitteratur spretar i engelskan

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

Madeleine vårdar elevernas lärande

Ämnesläraren – Svenska, språk mm

Forskaren: Pensionerade språklärare kan lyfta skolan

Ämnesläraren – Matematik, NO mm

38 inspirerande böcker om matematikundervisning

Ämnesläraren – Praktisk-estetiska ämnen

Forskarna: Vagt ämnesspråk leder till mer idrott än hälsa

Grundskolläraren

Debatt: Läsning är mer än bokstäver och ljud

Specialpedagogik

”Inkludering betyder inte alla i samma klassrum”

Fritidspedagogik

De kan bli Årets lärare i fritidshem

Förskolan

Så undervisar du i svenska som andraspråk i förskolan

Folkhögskolan

”Slakten av studieförbunden sticker ut”

Vi Vägledare

”Eleverna gav mig en käftsmäll” – om SYV på anpassad skola

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm twitterkonto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm facebookskonto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm instagramkonto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm rss flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare