ViLärare logotype Till startsidan
Logotyp för Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Till startsidan
Ges ut av
Sveriges
Lärare
Sök
Yrkesläraren
  • Ämnesläraren – svenska, SO, språk
  • Ämnesläraren – matematik, NO, teknik
  • Ämnesläraren – praktisk-estetiska
Grundskolläraren Specialpedagogik Fritidspedagogik Förskolan Folkhögskolan Vi Vägledare

Meny

  • Om Ämnesläraren (svenska, språk mm)
  • Annonsera
  • Integritetspolicy
  • Sök Sök på Vi Lärare

Redaktionen

  • Porträtt av Hampus  Jarnlo
    Hampus Jarnlo

    Editionschef

    073-589 64 86
  • Porträtt av Elina Lundberg
    Elina Lundberg

    Reporter

    070-633 90 35
  • Porträtt av Cecilia Lindgren
    Cecilia Lindgren

    Redaktör

    076-116 45 99
  • Porträtt av Johanna Steen
    Johanna Steen

    Formgivare

    070-581 00 25
  • Porträtt av Hampus  Hagman
    Hampus Hagman

    Digital chef

    070-849 59 57
  • Porträtt av Michael Jonsson
    Michael Jonsson

    Chefredaktör

    073-385 24 64

Debatt: Därför drar jag en lans för korvstoppning

Debatt ”Är övningar i att minnas och recitera gammalmodiga och utan värde? Tvärtom.”

Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården

Krönika Svenskläraren: Var kan man finna botemedlet mot funktionell dumhet?

Nya siffror: Allt fler flickor underkänns i SO-ämnena

Betyg ”Viktiga signaler som vi måste ta på allvar.”

Friberg: Kommer vi någonsin få vettig fortbildning?

Krönika Svenskläraren: All fortbildning jag erbjudits har varit ytterst begränsad.

Den eskalerande talrädslan

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Så möter du fem muntliga dilemman i skolan

Fokus Experternas bästa tips.

Få Ämneslärarens nyhetsbrev

Nyheter och inspiration direkt till din mejlkorg

Ta del av vår integritetspolicy

Skolverkets läslistor

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra

Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas

Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”

Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”

Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.

Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna

Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”

En falsk bild av skolan målas upp när lärarens röst saknas

Debatt Svenskläraren: Som vanligt debatteras skolan utan att lärare får komma till tals.

Debatt: Slopa kanonkäbblet och satsa på klassrummet

Debatt ”Det är där som läsutvecklingen och kanonskapandet sker – på riktigt.”

Ämneslärarens reporter kan bli Årets journalist

Priser ”En väckarklocka, som nådde ända till regeringens miljardsatsning på läsning.”

Sandström: Tapetsera klassrummet med bevingade ord!

Krönika Svenskläraren: Finns det något mer rogivande?

Stora brister i fortbildningen för tysklärare

Fortbildning Ny studie: Var tredje tysklärare får ingen fortbildning alls.

Hitta mentala styrkan för att möta elevers utmaningar

Guider & tips Expertens fem bästa tips.

Debatt: Flerspråkighet sätter färg på lärandet i skolan

Debatt ”Ger nycklar till identitet, kultur och nya perspektiv.”

Därför är läroböcker bra – i alla ämnen

Läromedel Forskaren: Elever och lärare förtjänar riktiga läroböcker.

Fransklärarnas satsning: ”En wow-upplevelse”

Franska ”Att kunna ett språk är att kunna tala språket.”

Tipsen som får igång spontana samtal – på franska

Reportage ”Även för de mest hämmade eleverna har det lossnat.”

Debatt: AI riskerar att fördjupa kunskapsklyftorna

Debatt Svenskläraren: Resultatet blir växande skillnader i vad elever faktiskt lär sig.

Tre lärare om jobbet blev som de tänkt sig

Läraryrket Svenskläraren: ”Nja, inte helt.”

Boberg: Elevernas frågor jag måste sluta att svara på!

Krönika Svenskläraren: Om jag svarar på dem gör jag både mig själv och eleven en otjänst.

Grupparbeten ställer till det på flera sätt

Forskning Forskaren: Många elever känner sig orättvist bedömda.

Hiphop får fler elever att se sig själva som läsare

Lektionstipset Svenskläraren: ”Det här är poesi, 100 procent.”

Friberg: Det sitter hårt inne för elever att erkänna hur lite de läser

Krönika ”Allting kan ju inte bara vara inom den bekväma komfortzonen jämt.”

Larmet: Talrädslan ökar lavinartat i skolan

Fokus Stor granskning: Rädslorna som får elever att tystna.

Total oenighet kring hur viktigt det muntliga är

Fokus ”Lärare har väldigt olika uppfattningar om hur elevernas ångestfyllda känslor bäst hanteras.”

”För många elever är det oerhört traumatiskt”

Fokus Lärarna vittnar om en eskalerande talrädsla: ”Djup skräck”.

Kan elever snacka sig till högre betyg?

Fokus Läraren: Elever som kan prata ger ett smart och kvickt intryck.

Elever kan varken läsa eller skriva – godkänns ändå

Fokus Läraren: ”Det är totalt snedvridet”.

Hård kritik mot att muntliga NP kan slopas

Fokus Språkläraren: ”Det vore förödande”.

Jarnlo: Tillsammans driver vi lärarnas viktigaste frågor till verklig förändring

Krönika Ämneslärarens redaktör: Tack för ert mod!

Pippi – från pedagogisk provokation till kanonisering

Läsning Dömdes ut som ”pedagogisk undermåligt” och ”en samhällsupplösande smörja”.

Då används elevdatorer otillåtet i undervisningen

Digitalisering Ny granskning: Här är ämnena där det sker oftast.

Stor granskning: Lärarna sågar Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor Två av tre lärare ratar listorna: ”Dödar lusten”.

Lärare: Böckerna på läslistorna är alldeles för svåra

Skolverkets läslistor ”Helt orealistiskt att våra lässvaga elever ska klara de här böckerna.”

Larmet: Meningslöst med läslistor när böckerna saknas

Skolverkets läslistor Läraren: ”Vi har inte en krona att köpa böcker för.”

Lars Trägårdh: ”Ska vi ens ägna tid åt detta?”

Skolverkets läslistor Kanonutredaren skeptisk till frivilliga läslistor i skolan.

Skolverkets svar på hårda kritiken mot läslistorna

Skolverkets läslistor ”Håller man inte med – prata om det och gör egna listor.”

Lärarnas hårda sågningar av Skolverkets läslistor

Skolverkets läslistor ”Många av böckerna är läsdödande i stället för läsfrämjande.”

Svenskläraren hissar och dissar alla böcker på läslistan

Skolverkets läslistor ”Listorna framstår som aningens spretiga och urvattnade.”

”Därför tvingar jag mina elever att läsa ’urtrista’ böcker”

Läsning Svenskläraren: För mig finns ett uppenbart värde i detta tvång.

Friberg: Delen av svensklärarjobbet som jag älskar mest!

Krönika ”Gör mig alldeles varm inombords.”

Tidigare betyg ökar den psykiska ohälsan

Forskning Ny studie: Ökad risk för depression och ångestsyndrom bland flickor.

Boksamtalen som lyfter sva-elever på gymnasiet

Forskning Forskaren: Jag såg en tydlig progression.

Nya lärare har fått praktikchock i alla tider

Läsning Lärdomen: Anpassa undervisningen efter verkligheten.

Debatt: Utan självförtroende blir elevinflytande ett hot

Debatt ”Låt oss inte byta ut demokrati mot diktat.”

Debatt: Även laddade åsikter måste få höras i skolan

Debatt Läraren: Svår utmaning att våga stanna i dessa samtal.

Prisad duo får sportande unga att läsa

Läsning ”Det aktiverar både kroppen och hjärnan.”

Svenskläraren tolkade Selma Lagerlöf åt hyllade artisten

Läsning ”Det har varit en fantastisk resa, som en dröm som gått i uppfyllelse.”

Debatt: Läraryrket är tufft – men det finns hopp

Debatt Gymnasieläraren: Måste erkänna verkligheten utan att fastna i den.

Friberg: Mentorsuppdraget är elefanten i rummet

Krönika ”Den kan bli precis hur stor som helst.”

Så handskas historielärare med känsliga konflikter

Forskning Forskaren om varför lärare lyfter fram hemskheter.

Lärare fruktar ökad arbetsbelastning med Gy25

Gymnasieskola ”Osäkerhet kring hur reformen kommer att fungera i praktiken.”

Herlitz: Så blev samarbetet över ämnesgränsen en fullträff

Krönika ”Massor att vinna och absolut ingenting att förlora!”

Sandström: Vi glömmer bort att elever måste ta eget ansvar

Krönika ”Samtalet om elevens ansträngning och ansvar känns bortglömt.”

Hård lärarkritik mot nationella proven i svenska

Debatt Debattörerna: Vi blir närmast idiotförklarade av Skolverket.

Därför vill hon att alla läser geografi på gymnasiet

Reportage ”Allt som vi försöker förklara kan vi koppla till geografin.”

Tips: Svenska klassiker perfekta som examenspresent

Läsning ”Fem stora författare som hjälper oss att känna den svenska sommaren, starkare och skönare.”

Senaste nytt

  1. Krönika

    Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården

  2. Debatt

    Debatt: Därför drar jag en lans för korvstoppning

  3. Krönika

    Friberg: Kommer vi någonsin få vettig fortbildning?

  4. Betyg

    Nya siffror: Allt fler flickor underkänns i SO-ämnena

  5. Debatt

    En falsk bild av skolan målas upp när lärarens röst saknas

  6. Debatt

    Debatt: Slopa kanonkäbblet och satsa på klassrummet

  7. Priser

    Ämneslärarens reporter kan bli Årets journalist

  8. Krönika

    Sandström: Tapetsera klassrummet med bevingade ord!

  9. Fortbildning

    Stora brister i fortbildningen för tysklärare

  10. Guider & tips

    Hitta mentala styrkan för att möta elevers utmaningar

Senast från våra tidningar

Yrkesläraren

UHR svarar på kritiken: ”Effektiv validering kräver rätt underlag”

Ämnesläraren – svenska, SO, språk

Sandström: Svårt att få studiero i klassrummet när det är disco på skolgården

Ämnesläraren – matematik, NO, teknik

Mattelärare sänker nivån när kunskapsklyftan ökar

Ämnesläraren – praktisk-estetiska

Debatt: Utan praktisk kunskap är vi oerhört sårbara

Grundskolläraren

Forskaren: Skrollandet på mobilen är skadligt för barns hjärnor

Specialpedagogik

Elin Z: ”Bara skollagen står i vägen för M:s drömskola”

Fritidspedagogik

Eriksson: När uppfostran tar överhanden och empatin försvinner

Förskolan

Efter fackets krav: 24 miljoner till arbetsskor

Folkhögskolan

Respekt, visst, men först tillit

Vi Vägledare

Heldag om vägledningens högre uppdrag

ViLärare logotype

Hör gärna av dig eller följ oss!

Vi finns på mejl, telefon och i sociala medier.

  • Om Ämnesläraren
  • amneslararen@vilarare.se
Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm X-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Facebook-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm Instagram-konto Ämnesläraren | Lärare i svenska, språk mm RSS flöde

Annonsera

Vill du annonsera på sajten eller i våra magasin?

Kontakta Rabalder media

Sverigeslärare logotype

Vi Lärare ges ut av Sveriges Lärare, kontakta dem för prenumerationsärenden.

Kontakta Sveriges Lärare