Succé för npf-projektet Pusselfamiljen

Pusselfamiljens grundare Petra Björkman.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Tvåbarnsmamman Petra Björkman grundade Pusselfamiljen för att förbättra samarbetet mellan anhöriga och skolpersonal när det gäller barn med npf.

Varför startade du Pusselfamiljen?
– Efter att våra barn fick sina diagnoser har jag samlat på mig många erfarenheter och ett brinnande driv att skapa något som kan leda till förändring och förbättring. Inte minst som få familjer får tillräckligt med stöd. Samarbetet mellan skola och hem måste förbättras.

Vad gör du mer för att lyfta frågan?
– Vi erbjuder föreläsningar, föräldrakurser, individuell rådgivning av npf-coach, familjecoach och skolcoacher, erfarna handledare inom skolan. Vi tror stenhårt på att kroka arm och tillsammans lära oss mer, oavsett om vi jobbar i skolan, är föräldrar eller anhöriga, eller arbetsgivare till ”pusselföräldrar”.

Du skyller flera systemfel på läroplanen. Vad handlar det om?
– Man förväntar sig att dessa barn ska kunna resonera, se samband och dra slutsatser i mycket låg ålder. Trots att detta är förmågor man vet att barn med npf inte har och kan leverera på – den delen av hjärnan är inte utvecklad ännu för att göra dessa kopplingar. Detta ihop med inkluderingsivern har gjort att många av barnen med npf i stället blir exkluderade, eftersom de lever med enorma överkrav med dagens läroplan. Dessutom fullständigt fördärvar betyget F dessa barn. Hemmasittare och stor psykisk ohälsa talar sitt tydliga språk.

LÄS ÄVEN

Augustsson: Vi måste möta eleverna där de befinner sig

Sluta flumma om hållbar lärmiljö – förverkliga den, det är bråttom!

Speciallärare: ”Handledningen börjar på golvet”