![](/contentassets/46b47e9e10cf484fabf636ebb7342a14/lenafernlund2.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Lena i samspråk med kollegan Monica Magnusson om hjälpmedel.
Som specialpedagog på Myrvikens skola stöttar Lena sina kollegor i verksamheten. Foto: Sandra Lee Petterson
Mitt jobb För 20 år sedan visste Lena Fernlund knappt vad en specialpedagog var. Men efter många karriär-kringelikrokar blev det hennes slutmål. ”Jag har äntligen hittat rätt!”
Sedan starten på höstterminen jobbar Lena Fernlund som är nybakad specialpedagog heltid på Myrvikens skola, i jämtländska Oviken, en F–9-skola med cirka 230 elever.
– Jag trodde att det skulle vara smekmånad de första två, tre månaderna men det var fullt ös redan efter en vecka. Jag känner mig lite som en bläckfisk med tentakler överallt när jag ska lära känna elever, vårdnadshavare och kollegor.
Lena Fernlund säger att det känns som att hon hittat rätt plats i yrkeslivet nu som 57-åring, att hon får vara med och göra skillnad. Bäst av allt med den nya rollen tycker hon är att spendera tid med eleverna, att förstå och hjälpa dem att hitta bra och intressanta lösningar.
– Det är också jättespännande med helikopterperspektivet, att se hela organisationen och hur man kan göra för att skapa de bästa förutsättningarna för eleverna.
Myrvikens skola har studiegårdar, en för de yngre och en för de äldre. Där kan elever i behov av stöd få hjälp under olika tidsperioder. I studiegårdarna jobbar utbildade lärare som kan stötta elever i alla ämnen och på alla nivåer. Det här menar Lena är guld värt och hon försöker lägga en hel del tid på att samverka med pedagogerna där.
En lärare nämnde just det för mig, att jag är mer i klasserna än de hade förväntat sig. Det känns bra.
Tidigare i yrkeslivet har Lena hunnit syssla med mycket annat. Hon är utbildad agronom och gymnasielärare i grunden och har bland annat arbetat flera år på Island. Hon har även varit lantbruksrådgivare, jobbat som lärare på Dille Gårds Naturbruksgymnasium i Ås utanför Östersund, haft egen gård i Oviken sedan 1999 med islandshästar och erbjudit tur- och barnridning, samt arbetat i grundskolan som klasslärare i F–3 och årskurs 6.
– Det har blivit en hel del, men all samlad erfarenhet har fört mig hit där jag är i dag, säger Lena Fernlund. Jag har nog alltid varit lite sökande, men det är jag inte längre och det känns jätteskönt.
Under de sista tre åren som hon arbetade med sina elever i lågstadiet utbildade hon sig parallellt till specialpedagog vid Örebro universitet. När det sedan var dags för VFU hamnade hon på sin nuvarande skola, Myrvikens skola, tio minuters cykelfärd hemifrån. När de senare utlyste en tjänst slog hon till och sökte.
– Det var bra tajming. Mina 1–3-elever skulle gå ut trean och jag ville ogärna lämna en klass mitt i, så det var nu eller om tre år som gällde.
Lena i samspråk med kollegan Monica Magnusson om hjälpmedel.
För närvarande har Myrvikens skola ytterligare en specialpedagog på 60 procent som går i pension nu vid nyår. Därefter blir Lena ensam med uppdraget.
– Redan under min VFU tyckte jag att de hade så många möten, jag tänkte att jag inte skulle fixa att inte få vara mest med eleverna. Visst, många möten är nödvändiga men jag försöker hitta min roll och styra mer själv. Jag försöker ägna mer tid ute i klasserna än vad tidigare specialpedagoger har gjort. En lärare nämnde just det för mig, att jag är mer i klasserna än de hade förväntat sig. Det känns bra, säger Lena Fernlund och påpekar att det är självklart att hon ska vara ute i klasserna så mycket det går för att kunna stötta på gruppnivå.
Men allt är inte rosenskimrande, yrket har även sina utmaningar.
– Läroplanen och betygssystemet i skolan är inte det bästa för de elever som hamnar på mitt bord nu, säger Lena Fernlund. Exekutiva funktioner är viktiga för att uppnå kunskapsmålen i dagens skola och för vissa elever är detta en mycket stor utmaning. Hur ska man axla det oket, det går inte. Samtidigt måste det gå.
Lena tycker att det är viktigt att utgå från att det inte är eleverna som har problem, utan att det är skolan som har det. Det är alltså skolan som ska anpassas och inte eleverna. Att vi har obligatorisk skola och vissa ändå klassas ut tycker hon är både eländigt och frustrerande.
– Vissa elever blir nedtryckta av systemet, och vi är medspelare. Jag vill vara med och bygga människor, inte prestationer.
Ålder: 57 år.
Familj: Man och tre vuxna barn.
Yrke/arbetsplats: Specialpedagog på Myrvikens skola.
Bor: I Oviken.
Bästa med yrket: ”Att få följa och se elever lyckas och att få vara en del av detta tillsammans med lärarna.”
Fritidsintressen: ”Hästarna, katterna och fåren hemma på gården.”
LÄS ÄVEN
Distansundervisning som särskilt stöd – Uppsala och Göteborg först
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Krönika Sveriges Lärare har kommit ett steg närmare en ny förbundsordförande. Nu måste skolan våga ta ett steg bort från tyckonomin. Specialläraren Niclas Fohlin vill vara med och bygga upp en tillit till professionen och en skola i världsklass.
Inlärning Individuellt lärande kan lösa problem i vissa situationer, men skapa större problem i andra, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik, som redovisar en stor enkät där speciallärare och specialpedagoger berättar om sin arbetssituation – och om hur elevernas intressen alltid måste sättas främst.
Fackböcker Elevhälsan kan behöva denna djupa kunskapsöversikt om missbruksproblematik.
Fackböcker Ny, uppdaterad utgåva av ett referensverk om skolsocialt arbete.
Fackböcker Om barns motoriska utveckling i förskolans vardag och omsorgsmoment.
Fackböcker Autism och emapti – hur ligger det till, egentligen? Hur kan den tränas? Här är en ny bok med verktyg och strategier.
Inlärning För 20 år sedan fanns det tid för biologilärande i skogen. I dag tittar man på film. Mål- och resultatstyrningen är skolans största problem, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Fackböcker Evidensbaserad läsundervisning, progressionsmonitorering och kollaborativa möten tas upp i en bok för speciallärare och F–6-lärare.
Fackböcker Arbetar man i skolan måste man förhålla sig till AI. Här är tre böcker som ger en grundlig introduktion.
Specialpedagogik Höjdpunkterna på årets Specialpedagogikens dag, som arrangeras den 6 mars – kostnadsfritt och digitalt.
Specialpedagogik På Malmaskolan jobbar både specialpedagoger och speciallärare direkt med elever som behöver extra stöd.
Studiero Positivt beteendestöd bygger på evidensbaserad pedagogisk psykologi på både teori- och metodnivå. Peter Karlsson har skrivit flera böcker om PBS och implementerat förhållningssättet i skolor.
Studiero IBIS-modellen bygger på kartläggning och dokumentation som inte slukar resurser utan i stället frigör dem. Vi pratar med forskningsledaren Martin Karlberg.
Studiero Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
Läsinlärning Specialläraren Niclas Fohlin besöker skolor som satsar på lästräning, och får en orolig känsla – håller vi på och ersätter läsfrämjande insatser med billiga läslistor?
Fortbildning Tre specialpedagoger berättar om hur de håller sig uppdaterade om forskningsläget.
Krönika När det tar stopp – ta reda på vad eleven kan. Där har du din utgångspunkt att jobba vidare från, skriver specialpedagogen Eva Augustsson.
Skolpolitik Redaktören inleder nya numret med att rapportera vart speciallärare och specialpedagoger tror förändringens vindar blåser i skolan.
Fackböcker Innebörden i de uppdaterade riktlinjerna för elevhälsan går inte längre att väja för, oavsett om man är rektor, elevhälsopersonal eller lärare.
Porträtt Niclas Fohlin har jobbat som lärare, speciallärare, specialpedagog. I dag är han pedagogisk utvecklingsledare och visar andra vägen till ett lärande där elever inte bara är åhörare utan även medskapare i undervisningen.
Studiero Allt fler skolor anställer beteendeanalytiker för att skapa trygghet ihop med specialpedagoger och lärare.
Vi lärare debatt Skolministerns skolvision är en omöjlig ekvation, både i pengar och personal. Det skriver specialläraren Mikael Vestman, som försöker skaka av sig misstanken att Lotta Edholms utspel var populistiskt påverkat av en polariserad debatt.
Elevhälsa ”Domen möjliggör för socialtjänsten att ta i med hårdhandskarna snabbare”, säger professor Titti Mattsson.
Fackböcker Svensk skola är dokumenterat usel på övergångar. Därför är Anna Borgs och Linda Hallbergs nya bok ovärderlig.
Krönika Specialläraren Niclas Fohlin var själv inte den lättaste eleven. Här berättar han om vändningen för honom själv – och om sin djupa oro över auktoritära strömningar i skolan.
Fackböcker Specialdidaktik handlar om undervisning som tar hänsyn till alla elever. Emma Leifler har skrivit den kompletta guiden.
Npf En ny snabbmetod för att identifiera adhd fungerar riktigt bra, enligt en studie från Lunds universitet.
Fackböcker Ominlärning och nyinlärning är bärande begrepp inom Wittingmetoden, som sammanfattas i en ny bok.
Särskilt stöd Högsta domstolen har beviljat prövningstillstånd i ett mål gällande en elev med autism som under nästan ett helt läsår nekats särskilt stöd.
Särskilt stöd För att garantin för tidiga stödinsatser ska fungera måste samrådsarbetet mellan lärare och specialpedagoger förbättras, enligt en ny rapport från Skolinspektionen.
Fackböcker Idérikt om kommunikation med vårdnadshavare som har npf-diagnoser.
Krönika Polariseringen mellan elevhälsa och lärarkår är mest ett sociala medier-fenomen. Men för att den inte ska slå rot i verksamheten krävs starkare samarbete och öppnare samtal, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Fackböcker Allt om visuellt stöd – för alla tänkbara interaktiva situationer i skolan.
Fackböcker Kan en ny bok om positivt beteendestöd i förskolan göra mer skada än nytta? I teoridelen börjar det skava rejält.
Krönika
Mitt jobb För 20 år sedan visste Lena Fernlund knappt vad en specialpedagog var. Men efter många karriär-kringelikrokar blev det hennes slutmål. ”Jag har äntligen hittat rätt!”