
Eleverna tar själva stort ansvar för att följa upp trivsel i gemensamma utrymmen. Foto: Oskar Omne
Specialpedagog Henrik Westerberg och rektor Jeanette Lindberg med eleverna Orion, Oskar och Ebba. Foto: Oskar Omne
Studiero Att snabbt kunna identifiera och hantera händelser direkt i klassrummet, i trygg förvissning om hur och varför, är en av många vinster Väringaskolan upplever med arbetet enligt IBIS-principerna.
LÄS MER Positivt beteendestöd: Uppmuntran alltid bättre än kritik
I vardagen på Väringaskolan i Sigtuna är IBIS ständigt närvarande. När eleverna själva berättar handlar det genast om ”troféerna”. De har tillsammans, genom elevrådet, tagit fram tre fokusområden att tävla om. Utifrån dem har eleverna arbetat fram kriterier som ska uppfyllas för att lyckas med uppdraget.
– Kapprum, toaletter och matsalen! Där kan man vinna troféer, säger Oskar omedelbart.
På dessa platser tävlar klasserna mot varandra i att utföra vissa moment.
– Till exempel på toaletten, där ska det vara ordning, fortsätter Ebba. Om det inte finns pappershanddukar och sånt på golvet så sätter elevrådsrepresentanterna eller läraren ett kryss som visar att vi har gjort just den biten.
Nya elever kommer in snabbare i verksamheten och känner sig välkomna.
Klassen eller klasserna som fått flest kryss efter två veckor vinner en trofé. Det innebär att flera klasser kan knipa samma trofé, vilket är motiverande och målet är att alla elevgrupper ska ta dem vid varje tillfälle. Klasserna möts digitalt tillsammans med skolans rektor varannan fredag, en kort stund på morgonen, för att dela ut diplomen och lyfta varandra. Alla på hela skolan blir mer medvetna om hur framgångsrikt det är att samarbeta i klassen och ha en god sammanhållning.
–Troféerna är högst symboliska, säger rektor Jeanette Lindberg. De är en form för att uppmärksamma och uppmuntra trivselfaktorer som eleverna sköter och är framgångsrika i, och det har verkligen varit bidragande i arbetet med trygghet och studiero på skolan.
Eleverna tar själva stort ansvar för att följa upp trivsel i gemensamma utrymmen. Foto: Oskar Omne
– Om man ska lyckas implementera IBIS är det avgörande att man jobbar skolövergripande, säger Henrik Westerberg som är specialpedagog på Väringaskolan. I vårt årshjul definieras tydligt varje medarbetares roll och ansvar inom och kring arbetet med IBIS. Planeringen i årshjulet innehåller även gemensamma fortbildningar för att förankra de kärnvärden som ingår i IBIS-arbetet samt tid för insamling och analys av data.
– Det räcker inte med enskilda lärare som driver arbetet, alla som arbetar med eleverna måste vara engagerade, förklarar Henrik. Att följa rutiner och årshjul kan vid första anblick se rätt tidskrävande ut, men i slutändan innebär det en tidsbesparing. IBIS-principerna har dessutom gett oss verktyg för att förbättra samarbetet inom skolan och till exempel effektivisera våra möten.
Alla vuxna måste vara engagerade, inte bara enskilda drivande lärare.
Jeanette Lindberg berättar att hon sedan tidigare har etablerat två ledningsgrupper, en administrativ och en pedagogisk. Denna uppdelning hjälper verksamheten att bibehålla fokus och säkerställer att IBIS drivs effektivt. En stark pedagogisk ledning är nyckeln, annars är det lätt att tappa bort sig i den administrativa vardagen.
Martin Karlberg som leder IBIS-forskningen på Uppsala universitet (intervju med honom här) talar sig varm för den datadrivna delen av projektet, och detta bekräftas i praktiken av av Väringaskolans rektor Jeanette Lindberg:
– IBIS har hjälpt oss att samla in och använda data på mycket mer strategiskt och effektivt sätt. Genom underlagen för insamling av data som IBIS-manualen tillhandahåller kan vi se mönster och strukturer som hjälper oss att utvärdera och förbättra vårt arbete. Datadrivna tillvägagångssätt har blivit en viktig och levande resurs för vår skola och hjälper oss att fatta än mer välgrundade beslut.
–Vi har märkt att genom att använda IBIS arbetar vi mer effektivt på gruppnivå, utvecklar Henrik Westerberg. Det har ökat lärarnas kollegiala lärande kring hur man använder den egna praktiken i olika elevgrupper utifrån just den gruppens behov, vilket bidrar till en ökad likvärdighet i klassrummen. Detta har lett till färre ärenden och ger oss en tydlig överblick över klassernas situationer.
Jeanette Lindberg, rektor, och Henrik Westerberg, specialpedagog. Foto: Oskar Omne
Henrik och Jeanette tror att förankringen av projektet hos alla medarbetare har varit en springande punkt för hur väl det har fallit ut. Implementeringen började med att alla i personalen fick samma information och samma uppgift vid samma tidpunkt. Alla i verksamheten, även de i köket och i administrationen, har fem glashjärtan som de under dagen använder som en fysisk påminnelse för att uppmärksamma positiva händelser och insatser hos eleverna.
-Det har medfört att alla medarbetare har ett gemensamt incitament kring hur vi kommunicerar med våra elever som främjar en trivsam miljö med goda relationer, säger Jeanette.
Samma moment kan på en annan skola uttryckas i form av att läraren kommer in klassrummet med fem hårsnoddar på ena handleden, som under lektionens gång flyttas över till den andra handleden i takt med positiva uppmärksammanden.
Medarbetarnas positiva inställning till att starta upp projektet märks verkligen i verksamheten genom att den smittar av sig på eleverna. Utan denna tror inte Henrik och Jeanette att eleverna skulle ha samma motivation till att driva IBIS-arbetet framåt i klasserna. IBIS-projektet märks även på hur eleverna förhåller sig till sitt eget lärande och andra delar av skoldagen.
– Vi har sett hur eleverna blir mer självledda och engagerade i sin lärandeprocess, säger Henrik Westerberg.
När skolan under en period hade ett större intag av elever i de äldre årskurserna, med olika skolkulturella bakgrunder, var implementeringen av IBIS en framgångsfaktor för att snabbare åstadkomma en gemenskap och sammanhållning i elevgrupperna.
– Att införa ett så här omfattande program tar tid, men när processen väl är i gång är resultaten verkligen imponerande, konstaterar Jeanette Lindberg.
LÄS ÄVEN
Kan en justerad skolpolitik äntligen hamna rätt
Mikael Vestman: ”Vi speciallärare är inte imponerade, Lotta Edholm”
Tema utbrändhet
Tema utbrändhet På Noblaskolan i Saltsjö-Boo lyser spec-utbrändheten med sin frånvaro, tack vare framgångsfaktorerna samverkan, gemenskap, struktur och arbetsfördelning.
Tema utbrändhet Sveriges Lärare larmar om specialpedagogers och speciallärares utsatthet på jobbet. Här är mekanismerna bakom missförhållandena, och kraven från Sveriges Lärare.
Tema utbrändhet Så förklarar specialläraren och specialpedagogen Emma, som äter ångestdämpande för att orka jobba, specars höga risk för utbrändhet Här är hennes berättelse.
Arbetsmiljö Chockerande hög risk för utbrändhet bland specar – Specialpedagogiks redaktör om arbetet bakom larmrapporten.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Vi lärare debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Vi lärare debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Vi lärare debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Vi lärare debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Vi lärare debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Fackböcker Psykologen Jenny Nordin Hertzberg har skrivit en guide för alla som arbetar eller lever med traumatiskt utsatta barn och unga.
Fackböcker Metoder och hjälpmedel för elever i anpassade skolformer.
Krönika Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.
Fackböcker Heltäckande handbok för transinkludering i skolan – främjande, förebyggande och åtgärdande, med många praktiska exempel.
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?