Ny satsning ska lyfta hkk-lärare

Elina Larsson är lärare i hem- och konsumentkunskap här på Skarpängskolan i Täby. Foto: Oskar Omne

Nu öppnas nya möjligheter för lärare i hem- och konsumentkunskap att få fortbildning. En internationell organisation ska börja med digitala kurser – med hkk-läraren Elina Larsson som en av initiativtagarna.
– Kurserna kan också bädda för nya spännande kontakter med kollegor från andra länder.

Elina Larsson är ett välbekant namn för många av landets hkk-lärare. Hon var drivande när det nya nätverket för lärare i hem- och konsumentkunskap drog igång för några år sedan, ett nätverk som vuxit kraftigt sedan lärarförbundens sammanslagning. 

Och sedan förra hösten är hon ordförande i den europeiska grenen av den globala organisationen ”International Federation for Home Economics” (IFHE), vars syfte är att öka kunskaperna inom ämnesområdet hem- och konsumentkunskap.

Elina Larsson är väldigt glad för att organisationen tände på hennes idé att börja anordna digitala kurser och möten:

– Det är första gången som en organisation erbjuder kompetensutveckling för hkk-lärare i hela världen!

Organisationen har funnit i över hundra år, varför öppnar man för detta nu?

– Delvis är det förstås tekniken som gjort det möjligt, därtill påskyndades utvecklingen av pandemin som ju vande oss vid digitala möten. Men det handlar också om en växande insikt att vi måste kombinera forskning och praktik för att lyfta de här frågorna. 

Organisationen vill genom dessa kurser få in lärarnas perspektiv från deras dagliga verksamhet – det handlar i första hand om hkk-lärare men även andra lärare kan bli aktuella. Samtidigt hoppas man att inbjudna forskare ska bidra till nya insikter hos de lärare som deltar. 

Föreläsning om matsvinn 

Elina Larsson delar sin tid som hkk-lärare på Skarpängsskolan i Täby med forskning vid Stockholms universitet. Med den bakgrunden sågs hon som en utmärkt första föredragshållare när seminarierna drar igång online i november. Vad blir hennes tema? 

– Jag ska prata om matsvinnet. Hur får vi in det i undervisningen? Vilka delar av det centrala innehållet kan vi fläta in där?

Just detta är en av hennes käpphästar i undervisningen: Hur sjutton ska man hinna med allt som måste in på de knappa 118 timmarna i timplanen?

– Det är enorm utmaning och jag förstår att det är svårt, tänk på att exempelvis matte har över 1 200 undervisningstimmar i grundskolan. Jag brukar tala om att vi ska försöka baka en kunskaps-Calzone. 

Calzone är en inbakad pizza…?

– Ja, jag tror att vi kan baka in mer kunskap i den undervisning som vi bedriver. Samtidigt som vi lär ut praktiska metoder i köket kan vi till exempel berätta vilka hälsoeffekter ingredienserna har, vad de kostar att få fram och vilka miljöproblem de kan orsaka.  

Hur ska allt hinnas med?

I sin forskargärning håller Elina Larsson just nu på att analysera resultaten av de tre enkätundersökningar som det nationella nätverket låtit göra bland hkk-lärarna. Ett genomgående tema i svaren är att skolledningarna saknar förståelse för bredden i ämnet. 

Vilken typ av fortbildning efterfrågar lärarna?

– De vill i första hand just få mer idéer och tips kring hur man kan hinna med att få in allt som står i ämnets centrala innehåll. 

Elina Larssons förhoppning är att organisationen IFHE:s digitala kurser och konferenser framöver kommer att kunna ge sådan inspiration. Redan den 4 oktober inleder man med gratis fortbildning en dag, därefter kommer det att kosta att delta. Hur mycket? 

– Det rör sig om cirka 700 kronor per år och per lärare, en väldigt låg summa för en skolledning som bryr sig om att fortbilda hkk-lärare.

Här hittar du mer info om fortbildningssatsningen: https://eahe.ifhe.ch/blog/ 

Svenska Kommittén för Hushållsvetenskap

Svenska Kommittén för Hushållsvetenskap, SKHV, erbjuder kurser på svenska och genom att vara medlem i den nationella organisationen är man automatiskt medlem både i de europeiska och internationella sammanhangen.  

Länk till deras hemsida: https://skhvorg.wordpress.com/

LÄS ÄVEN

Debatt: Ge hkk minst tre gånger så mycket undervisningstid

Debatt: Hkk – ett ohållbart litet hållbarhetsämne

Hkk-lärarna: Om vi hade mer tid skulle vi …

Debatt: Hkk-ämnet kan faktiskt rädda liv