Efter digitala succéåret – nu kommer fler satsningar

Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Lärarförbundets journalistik berör allt fler lärare.
Artiklar, videor och poddar besöks av fler användare, engagerar mer och delas oftare i sociala medier någonsin tidigare.
– Nu höjer vi ambitionen ytterligare, säger Markus Thunberg, lärartidningarnas digitala chef.

Ett år efter att den nya redaktionsledningen tog över Lärarförbundets journalistiska digitala kanaler och tidningar kan man se en kraftig ökning av trafiken till sajten, 85 procent fler besökare än samma period förra året.

Några fler exempel:

  • Sidvisningar: +32 procent på sajten, april 2019–april 2020 jämfört med samma period året innan.
  • Följare på Facebook: +147 procent, samma mätperiod.
  • Engagemang på Facebook: +310 procent, samma mätperiod.

– Vi tar vårt uppdrag på största allvar i dessa tider när lärarnas tillvaro förändras från en minut till en annan, säger Markus Thunberg.

– Vi har såklart gjort många jobb om coronakrisen men det finns uppenbarligen även ett stort behov av mer traditionella ämnen som arbetsmiljö, praktiska tips och inspirerande kolleger.

Under inledningen av 2020 har flera nya satsningar lanserats. Nya poddarna ”Kvarsittning” och ”Hamid & Maria” hittar allt fler lyssnare, videoformatet ”Fråga psykologen” har redan tiotusentals visningar och nu kan du som vill även se våra krönikörer i video på Facebook.

Videoformatet "Fråga psykologen" och poddarna "Hamid & Maria" och "Kvarsittning" är några av våra senaste satsningar digitalt.

Nu väntar ännu fler nyheter. Efter nya sajten följer flera ämnesspecifika nyhetsbrev, nya videoformat, temareportage och vinjetter för att stötta dig som lärare i din yrkesvardag.

– Vi tar ett digitalt språng med journalistiken för landets lärare. Nu ser jag fram emot att visa upp vår nya personaliserade sajt. Där kommer du alltid hitta relevanta nyheter och reportage från just din del av Skolsverige, säger Markus Thunberg.