Denna intensivkurs riktar sig till dig som inte själv arbetar i skolvärlden. Självutnämnda skolexperter är extra välkomna!

Kanske är du en sådan där prisse som säger saker som: “Höhöhö, lärare ska inte gnälla – de som har sina långa sommarlov”. I så fall har jag ett erbjudande till dig!

Välkommen till utvecklande fortbildning med mig, Maria Wiman, en lärare i terminens slutskede, med peruken på svaj och ögonen i kors. Idag ska vi tala om sommarlov. Häng med på en odyssé av samhällsinformation och själsutvecklande upplysningar. 

Obs! Denna intensivkurs riktar sig alltså till dig som inte själv arbetar i skolvärlden. Självutnämnda skolexperter är extra välkomna!

Elev är elev – lärare är lärare

Idag ska vi lära oss mer om företeelsen sommarlov och jag ska gå rakt på sak. Lov har man när man är en så kallad elev som går i skola. Elev är man när man är ett barn som tar del av undervisning, med fördel i en skolbyggnad.

I redan nämnda skolbyggnad finns också lärare. Läraren är inte elev men har en gång i tiden varit det. Nu har läraren istället som uppgift att lära elever om allehanda viktiga ting, såsom stormaktstiden, kolets kemi och verbens böjning. Elev är alltså elev och lärare är lärare. 

Hänger ni med? Nu tar vi det ett steg längre. Eftersom elev är elev och lärare är lärare har vi olika arbetsuppgifter och olika förutsättningar. Någonstans i mitten av juni brukar sålunda eleverna, men inte lärarna, få gå på sommarlov. Det är en härlig stund för de små hjältarna! Då springer de ut i sommaren på sina skrangliga små ben, redo att få myggbett och sovmornar. 

Det gör vi efter skolavslutningen

Vi lärare däremot stannar kvar i byggnaden. Vi ska nämligen ägna flera dagar åt allehanda viktig dokumentation. Vi ska utvärdera utvärderingarnas morsa, vi ska flytta omkring på möbler, skriva sammanställningar, dväljas i systematiskt kvalitetsarbete, planera framåtsyftande och kanske också få tid till något piffigt samkväm där vi ska stå i mänsklig pyramid eller leka levande charader. 

Beror det kanske på att vi har sådana vansinnigt luxuösa avtal? 

Men efter denna mentala prövning är det även dags för oss att få lite välkommen ledighet! Och nu kommer vi till något viktigt: eftersom vi är lärare och inte elever får vi inte sommarlov utan semester. Vi får till och med lite extra lång semester, ibland uppåt sju åtta veckor om man har riktig flax. Är det för att vi är förfördelade turgubbar som har dragit en vinstlott i livet? Beror det kanske på att vi har sådana vansinnigt luxuösa avtal? 

Nej, inte alls. Vi har arbetat in tiden.

Därför är det skillnad

Lärare med så kallad ferietjänst arbetar nämligen ofta sisådär 45 timmar i veckan under terminerna. (På pappret alltså. I dessa 45 timmar ryms nämligen inte ”jag-planerar-om-alltihop-nu-innan-läggdags-eftersom-kollegan-är-sjuk”- tiden eller ”hopp-och-hej, jag hann inte planera på grund av dokumentationen så jag får sitta halva denna söndag också”-tiden).

Detta betyder sålunda att de extra veckorna som läggs på under sommaren är de extra timmarna av blod, svett, tårar, hysteriskt gapflabb, bubblande kreativitet och vildsint hårsliteri som ackumulerats under terminen.

Ja för att förenkla: lärare har samma totala arbetstid per år som så många andra anställda i detta land. Det är bara skillnad på hur arbetstiden förläggs.

Någon särskild extravagant förmån är med andra ord inte lärares semester. Det är bara något så osexigt som inarbetad tid som vi plockar ut i klump när våra elever ändå inte är i skolan.

Klarar du quizet?

Sådär ja! Vi börjar närma oss slutet av denna peppiga fortbildning. Och vad passar väl bättre nu än ett litet examinerande quiz? Är ni med?

Har lärare sommarlov?

1. Ja, eftersom lärare och elev är samma sak.

X. Nej, för att elever har sommarlov och lärare har semester.

2. Jag är självutnämnd skolexpert och behöver inte svara på frågan.

Är lärares långa semester en flärdfull förmån för en privilegierad yrkeskår?

1. Ja, snacka om latpellar.

X. Nej, det är inarbetad arbetstid.

2. Jag är självutnämnd skolexpert och det anstår mig icke att besvara frågan. 

  • Första pris: Gå på skattjakt i valfri skolkällare! Välj och vraka mellan till exempel tjock-tv-apparater på hjul, overheadmaskiner eller nikotingula kommunpärmar!
  • Andra pris:  En klassisk ”lärarfika”, det vill säga en halvfull kall kaffe i omaka mugg.
  • Tredjepris: Gå på upptäcktsfärd i en av Skolverkets 318 moduler. Vem vet exakt var du kommer att hamna? Hisnande!

LÄS MER AV MARIA WIMAN:

Vi drabbas av masspsykos när betygen ska präntas ner

Vikarien Stefan Holm sätter fingret på något annat än hårdare tag i skolan

Det vårdslösa sättet att hantera pengar måste slå tillbaka

”Thaimout” är respektlöst mot hela skolan och lärarens yrkeskunnande