
Helena Dübeck, Sveriges Lärare i Uppsala. Foto Staffan Claesson Bildbyrån
Många huvudmän struntar i att aktivt leta efter behöriga lärare och förskollärare att anställa, visar en ny undersökning. Illustration: Fredrik Öhlander
Granskning
Många skolor väljer att inte ens försöka rekrytera legitimerade lärare och förskollärare när obehörigas tidsbegränsade anställningar tar slut.
Det visar en ny undersökning.
– Det blir kortsiktigt billigare, säger Helena Dübeck, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala.
Under vårterminen genomförde Sveriges Lärare en enkätundersökning bland förbundets 290 föreningar i kommunal sektor. På frågan om det under det senaste året förekommit att huvudmannen eller rektorn förnyat tidsbegränsade anställningar av obehöriga utan att först aktivt försökt rekrytera behöriga förskollärare och lärare svarade:
Vanliga orsaker till att obehörigas anställningar förnyas är, enligt svaren, brist på legitimerad och behörig personal att anställa, skolan vill värna kontinuiteten för barnen/eleverna och ekonomi.
Häromåret visade Lärarnas Riksförbund i en undersökning att skolhuvudmännen varje år sparar cirka tre miljarder kronor i minskade lönekostnader genom att anställa obehöriga i stället för behöriga lärare.
I många skolor anses det i dag som något högst normalt att det är en obehörig som möter eleverna när de går in i klassrummet. I vintras var till exempel inte ens hälften av grundskollärarna i kommuner som Ragunda, Högsby och Sollefteå legitimerade och behöriga i minst ett ämne, enligt Skolverkets statistik.
I Ludvika var enbart 26 procent av matematiklärarna behöriga och i Mellerud och Vårgårda cirka 10 procent.
Helena Dübeck, Sveriges Lärare i Uppsala. Foto Staffan Claesson Bildbyrån
Helena Dübeck, ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala och gymnasielärare på Lundellska skolan, berättar att Uppsala kommun i första hand försöker rekrytera behörig personal till skolan och förskolan.
– Men inte lika tydligt som tidigare. Förr sökte man till exempel efter legitimerade lärare. Nu uttrycker man bara att man söker ”lärare” med vissa ämbetskombinationer. Man annonserar heller inte ut obehörigas ”tjänster” som man ska göra. I stället kan de förlängas år efter år.
– Givetvis bör tjänster som inte innehas av behörig personal återkommande utannonseras och dessutom under rimligt långt tid. Men så sker inte alltid.
Varför inte då?
– En förklaring är att man ofta är nöjd om man har hittat någon – behörig eller obehörig – som man tycker fungerar. En annan att det i allmänhet är billigare att anställa obehörig personal än behörig.
– Nyligen varslades till och med behörig personal om uppsägning på grund av arbetsbrist samtidigt som man vill behålla obehöriga, vilket är helt orimligt. Legitimerade lärare och förskollärare ska alltid ha företräde till tjänster.
Jenny Johansson, Sveriges Lärare i Ale.
Den stora mängden obehörig personal drabbar eleverna i form av sämre undervisning samtidigt som den leder till att behöriga lärares arbetsbelastning ökar, menar Jenny Johansson som är ordförande för Sveriges Lärare i Ale strax norr om Göteborg och högstadielärare på Da Vinciskolan.
– Jag skulle önska att det fanns en större förståelse för exempelvis vilken tid det tar för behöriga lärare att, utöver sitt ordinarie arbete, även sätta betyg åt obehöriga. Det räcker inte att bara gå igenom provresultat, utan man behöver även vara med på lektioner för att kunna bedöma. Betygssättning är myndighetsutövning som tar tid om den ska göras korrekt och på ett seriöst sätt.
– Men även i årskurser där man inte har betyg innebär obehöriga merarbete för behöriga lärare som ofta får fungera som handledare.
Jenny Johansson befarar att det blir en tuff höst på många skolor och förskolor.
– Lärarnas undervisningstid kommer att öka och kringresurser försvinna. Jag vet att enskilda rektorer, för att spara pengar, resonerar kring att anställa barnskötare i stället för förskollärare, vilket jag framför allt tolkar som ett uttryck för den frustation som många känner över den ekonomiska situationen.
– Vi ska utföra ett uppdrag som det inte finns medel för. Kommunallagen är överordnad skollagen.
Debatt ”Dagens lärare drivs av samma starka vilja att göra skillnad i klassrummet – nu som då”.
Debatt ”Utdaterad och naiv inställning till dagens informationssamhälle”
Debatt ”Psykisk ohälsa, privatekonomi, etik och moral och hundkunskap föreslås som ämnen”
Debatt ”Skärp er, SKR”, skriver Sveriges Lärarstudenters ordförande Adam Kedert.
Replik ”Likvärdighet kräver mer än kompetenta lärare”.
Debatt Regeringen kommer med elva förslag på bättre skola – läraren ser två förslag som saknas.
Debatt En lärare i New York fick ett tackbrev – har påverkat tusentals elever.
Debatt En av granskarna rider ut till försvar för texttriangeln.
Debatt ”Det handlar inte om att välja politisk sida. I alla krig finns det bara en sida, det är barnens”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Krönika ”Dagens skolpolitiker resonerar som Bamse”, skriver Maria Wiman.
Förskola Tillfällig lösning på vikariebristen: ”Rätt organiserat kan det fungera utmärkt.”
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Arbetsmiljö Här kan all tid som inte är ren undervisningstid användas som vikariat.
Hök25 Sveriges Lärares manifestation för regleringar: ”Folk ska orka jobba som lärare”.
Krönika Filippa Mannerheim: För SJÄLVKLART måste ett yrke ha ramar!
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Gruppledaren i SKR vill se regleringar i nya avtalet med lärarna.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Arbetsbelastning Pontus Bäckström: ”Etisk stress när elevbehov inte kan tillgodoses i ordinarie helklass”.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Krönika ”Rektor Kaj – ett under av tålamod”, skriver Maria Wiman om Uppdrag gransknings ”Gängskolan”.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Hök25 Sveriges Lärare röstade nej till SKR:s nya slutbud: ”Frustrerande”.
Undervisning Lärarstiftelsens fokus: Frågor som handlar om undervisningen.
Fackligt ”Skapar stor oro för våra medlemmar”.
Hoten mot lärarna ”Vi vägrar vänja oss vid att rädsla blir en del av vårt arbetsliv”
Hoten mot lärarna Lärare och annan skolpersonal vittnar om att lärare och annan skolpersonal är rädda för att ingripa.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Vi lärare Ökar satsningen: ”En blandning av vetenskap och beprövad erfarenhet”.
På djupet Här är förslagen som Sveriges Lärares ordförande saknar i utredningskavalkaden.
Forskning Läraren Maja Sundqvist tar avstamp i forskningen när hon undervisar. ✔ Lärarens och forskarens tips.
På djupet Skolministern är fast besluten om att förändra svenska skolan.
På djupet Så här blir den nya skolan – om utredarna får som de vill.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.