Studentens svar: ”Jag är stolt – även om ni inte vill ha mig”

Ett porträtt på Linnéa Byström och en genrebild från en lektionssal
Foto: Privat/AdobeStock

Linnéa Byström skriver att specialpedagogerna fyller en viktig funktion i skolan.

”Att ha speciallärare med sin ämneskompetens är en guldgruva i arbetet med elever i behov av stöd. Att ha specialpedagoger som arbetar på organisations- och gruppnivå för att utveckla verksamhetens specialpedagogiska arbete, handleda lärare samt ge särskilt stöd till elever, fyller båda sina funktioner i den komplexa verklighet som skolan är”, skriver Linnéa Byström.

1 september 2025 satt jag tårögd i en föreläsningssal på Umeå Universitet. De senaste nio åren har jag haft denna dag som målbild och nu var det dags. Jag satt på introduktionen för specialpedagogprogrammet.

27 oktober 2025 satt jag återigen tårögd i en föreläsningssal på Umeå Universitet, men denna gång inte av glädje utan på grund av vad jag fick höra.

Ny utbildning

Tillsammans såg vi regeringens presskonferens där Simona Mohamsson och Lotta Edholm presenterade en ny utredning för att till sommaren kunna föreslå hur speciallärar- och specialpedagogprogrammet kan ersättas av en ny relevant utbildning.

Vi får höra att elever behöver få möjlighet till tidiga insatser, samt att antalet speciallärare ska öka för att arbeta med elever i behov av stöd. Två saker jag inte motsätter mig. I universitetsutbildningen ska teoretiska inslag tas bort för mer relevant innehåll och specialpedagoger – de behövs inte längre. Lotta Edholm säger att de specialpedagogiska insatserna i skolan inte kan reduceras till att enbart bestå av råd och handledning av undervisande lärare. Hon säger också att en specialpedagogexamen inte ger behörighet att undervisa elever.

För det första, har jag aldrig mött en specialpedagog som bara håller på med handledning.

”Direkt falsk”

För det andra undrar jag om Lotta Edholm är medveten om att behörighetskraven till specialpedagogprogrammet inkluderar att den sökande har en lärarutbildning samt varit verksam i minst tre år. Det är nästan fascinerande vilken verklighetsuppfattning våra makthavare verkar besitta.

I mitt arbete som lärare har specialpedagogen varit en nyckelperson för både mig och mina elever. Det har varit en kollega med specialpedagogisk kompetens som kunnat handleda mig som lärare för att jag ska utvecklas och tänka till kring min undervisning.

Guldgruva i arbetet med elever

Det har också varit en kollega som direkt arbetat med elever i behov av stöd. Den här uppfattningen om att specialpedagoger inte arbetar med elevstöd är direkt falsk.

”Olika kompetenser”

Skolan är en verksamhet som är beroende av olika kompetenser. Att ha speciallärare med sin ämneskompetens är en guldgruva i arbetet med elever i behov av stöd. Att ha specialpedagoger som arbetar på organisations- och gruppnivå för att utveckla verksamhetens specialpedagogiska arbete, handleda lärare samt ge särskilt stöd till elever, fyller båda sina funktioner i den komplexa verklighet som skolan är.

Jag hade önskat att ni, Simona Mohamsson och Lotta Edholm hade suttit med i den där föreläsningssalen när luften hos 140 blivande speciallärare och specialpedagoger gick ur. Att ni hade fått höra de ärliga åsikterna och tagit emot känslorna som detta väcker. Åsikter och känslor som väcks hos den mest engagerade yrkesgruppen. En yrkesgrupp som vill vara en röst för barnen i en vuxenvärld som sällan lyssnar. Och detta, det duger inte längre.

I januari 2027, när jag kommer ta min specialpedagogexamen kommer jag sitta där med tårar i ögonen igen. Och jag kommer att vara stolt – även om ni inte vill ha mig.

Linnéa Byström, lärare som studerar till specialpedagog, Umeå

  • Detta är en debattartikel. Det är skribenten som står för åsikterna som förs fram i texten, inte Vi Lärare.

Vill du skriva en debattartikel på Vi Lärare?

Gör så här:

  1. Skriv max 3 000 tecken, underteckna med namn, titel och gärna bostadsort.
  2. Skicka helst texten som en Word-fil, och bifoga gärna ett högupplöst porträttfoto i färg (oftast duger en selfie tagen i bra ljus).
  3. Mejla texten till adressen nedan och skriv även ditt mobilnummer i mejlet ifall vi behöver diskutera texten.

Mejla till oss på: debatt@vilarare.se

LÄS ÄVEN: