Specialpedagogen: Okunskap om vad vi gör

Specialpedagogen Alicia Eriksson finns i klassrummet varje dag. ”Det sprids felaktigheter”, säger hon om debatten som blossat upp.

Kritiken mot specialpedagogerna är orättvis.
Det menar Alicia Eriksson, speciallärare och specialpedagog i Karlskoga.
– Felaktigheter sprids och det finns uppenbara kunskapsluckor om vad vi gör, säger hon.

Skrivbordspedagoger som skyr klassrummet. En nidbild av specialpedagoger som Alicia Eriksson inte ger mycket för.

Som många specialpedagoger finns hon i klassrummet varje dag.

– Jag arbetar med elever i behov inom skolans särskilda undervisningsgrupp fram till klockan tolv. Därefter fortsätter arbetet med en mångfald av specialpedagogiska uppdrag på individ-, grupp- och organisationsnivå.

”Fördjupad kompetens”

Alicia Erikssons väg till specialpedagogiken är vanlig. Efter drygt tio år som lärare med både förskollärar- och grundskollärarexamen i botten ville hon förkovra sig.

– Jag ville ha mer fördjupad kompetens och förståelse för hur jag kunde identifiera, analysera och stötta barn och elever i deras skolsituation.

Alicia Eriksson valde att vidareutbilda sig både till speciallärare och specialpedagog 2008. Examen tog hon 2011 vid Karlstads universitet.

– Jag gick den äldre utbildningen till speciallärare som också gav behörighet som specialpedagog. I dag är det olika utbildningar med olika inriktningar, säger Alicia Eriksson.

Några år efter avlagd examen fick hon en kombinerad tjänst som speciallärare och specialpedagog på Aggerudsskolan i Karlskoga.

Är specialpedagogen spindeln i nätet?

– Jo, det kan man nog säga. Jag samarbetar kontinuerligt, varje dag med skolledningen, speciallärarkollegor, lärare och vårdnadshavare samt med elevhälsan. Jag ser samarbetet som en grundförutsättning för att kunna delta i arbetet med att planera, genomföra och utforma de stödinsatser som elever har rätt till.

Läs examensordningarna

Vad tycker du om skolministrarnas utspel att specialpedagogerna ska undervisa mer?

– Först och främst tycks det finnas en hel del kunskapsluckor vad gäller både specialpedagogens roll, kompetens och utbildning. Felaktigheter sprids just nu om båda yrkesgrupperna, vilket är tråkigt. Önskar man ta reda på hur det faktiskt förhåller sig med skillnaden och likheten mellan speciallärare och specialpedagoger rekommenderar jag att man läser examensordningarna som beskriver de kompetenser som ska vara på plats i skolan efter genomförd utbildning, säger Alicia Eriksson.

Och fortsätter:

– Vad många av kritikerna inte verkar känna till är att speciallärare och specialpedagoger har många arbetsuppgifter som är desamma. Till exempel har båda ansvar för att genomföra utredningar, ta initiativ till att analysera och medverka i förebyggande arbete, bidra till att undanröja hinder i olika lärmiljöer samt vara en kvalificerad samtalspartner.

Många missuppfattningar

Något som många inte känner till, menar Alicia Eriksson.

– Tyvärr kommer det sällan fram i debatten. Många missuppfattningar är så tokiga att de inte ens är värda att lägga kraft på att bemöta.

Som sammankallande i styrelsen för Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och special­pedagoger har Alicia Eriksson omfattande kontakt med kollegor i hela Sverige. Flera av dem känner en oro över den bild som målas upp av specialpedagogerna, bland annat av skolministern.

– Jag vet inte vad skolministern grundar sina uttalanden på. Många av dem jag pratar med känner inte alls igen sig i den bild av specialpedagoger som målas upp. De har satsat både tid, kraft och pengar på en vidareutbildning på avancerad nivå som nu ifrågasätts. Jag har stor förståelse och respekt för att många specialpedagoger känner både besvikelse och frustration i dagsläget.

LÄS ÄVEN: