Simona Mohamsson (L), utbildningsminister, och Lotta Edholm (L), gymnasie-, högskole- och forskningsminister.
Till startsidan
Vi Lärare går på djupet i debatten mellan lärare och specialpedagoger.
På djupet
”Skolans adel”, ”skrivbordspedagoger” eller ”skolans viktigaste problemlösare”.
Åsikterna om specialpedagogerna är många.
Vi Lärare går till botten med debatten om specialpedagogerna, efter skolministrarnas utspel.
Klockan är 19.01 måndagen den 11 augusti. Många lärare har precis avslutat den första arbetsdagen efter sommarlovet. Då lanserar de två skolministrarna
Simona Mohamsson (L) och Lotta Edholm (L) sitt utspel i Vi Lärare som berör Sveriges 5 690 specialpedagoger.
Specialpedagogernas arbete ska förändras i grunden, om de ens ska finnas kvar. Bort från rådgivning, konsultation och dokumentation och in i klassrummen i stället. ”Skolan behöver färre skrivbordspedagoger” är skolministrarnas budskap.
Simona Mohamsson (L), utbildningsminister, och Lotta Edholm (L), gymnasie-, högskole- och forskningsminister.
Snabbt fylls Vi Lärares kommentarsfält, och ministrarnas inlägg blir månadens mest lästa.
”Så välkommet”, skrev gymnasieläraren Filippa Mannerheim, ett ”rött skynke” för många specialpedagoger, kort efter publiceringen.
– Jag är egentligen inte kritisk till specialpedagoger, säger hon några veckor efter Facebookkommentaren.
– Jag är kritisk mot specialpedagogrollen. Det är märkligt att man har en metatjänst ute på skolorna som ska jobba med dokumentation, vara spindeln i nätet för skolutveckling och andra abstrakta saker – samtidigt som behovet på golvet är skriande.
Filippa Mannerheim
– Det är en enorm frustration i lärarkåren. Vi möter de här eleverna varje dag som behöver stöd, men inte får det. Samtidigt lägger specialpedagogerna stora delar av sin tid på att sitta i möten och skriva dokument om eleverna. Det är klart att det är provocerande, säger Filippa Mannerheim, som vill se en drastisk förändring:
– Lägg ned specialpedagogprogrammet och se till att eleverna som halkar efter ordinarie klassundervisning får omedelbart speciallärarstöd i stället. Och det måste regleras i lag för det är kostsamt.
Filippa Mannerheim och skolministrarna Simona Mohamsson (utbildningsminister) och Lotta Edholm (numera gymnasie-, högskole- och forskningsminister) blottlägger en långvarig puttrande irritation på specialpedagogerna bland en del lärare.
Att tidigare kollegor vidareutbildat sig och förvandlats till konsulter som ger råd hur lärarna ska handskas med svaga elever ger få applåder i lärarrummet. Att specialpedagogerna dessutom ofta har rektorns beskydd och högre lön än kollegorna ökar knappast populariteten.
Dessutom har specialpedagogerna ökat i snabb takt. Från färre än 1 000 i början av 00-talet till närmare 6 000 förra läsåret, enligt Skolverkets statistik.
Skolministern och Filippa Mannerheims bild av specialpedagogen som skrivbordspedagog är missvisande. Det menar Elin Zlatanovski, specialpedagog och gymnasielärare på Procivitas Gymnasium i Växjö.
– Att specialpedagogen bara skulle ha en rådgivande roll är helt fel. Som specialpedagog hittar jag och lärarna tillsammans hållbara lösningar utifrån aktuella förutsättningar. Men jag har väldigt många andra uppgifter också. För mig skulle det vara helt omöjligt att arbeta som specialpedagog om jag bara skulle sitta bakom ett skrivbord. Därför är det beklagligt och oförlåtligt att skolministern och utbildningsministern raljant smutskastar en hel yrkeskår med öknamn, säger Elin Zlatanovski som berättar att hon vidareutbildade sig till specialpedagog för att förbättra skolan.
Elin Zlatanovski menar att skolministrarnas bild av specialpedagoger är missvisande.
Inte som en del kritiker till specialpedagogerna menar, för att slippa eleverna.
– Det handlar absolut inte om att jag vill fly från eleverna. Jag är lärare på halvtid och älskar att undervisa. I rollen som specialpedagog arbetar jag också, precis som de flesta andra specialpedagogerna, med eleverna varje dag.
Elin Zlatanovski menar att det är viktigt att ta kritikerna av specialpedagogerna på allvar.
– Det finns en konflikt och den konflikten behöver man lösa. Men världen är inte så svartvit som den framställs i debatten. Det finns lagkrav på att utredningar måste göras och dokumenteras. Man kan inte bara konstatera något och sedan sätta in åtgärder utan att veta vad problemet är, säger Elin Zlatanovski.
Men utredningarna är en sak. Utredningar som inte leder någon vart en annan. Det menar Ulrica Björkblom Agah, högstadielärare på Hammarby skola i Stockholm.
– Min största kritik mot specialpedagogerna är att de gör kartläggningar och utredningar av särskilt stöd på löpande band. Men eftersom resurserna är så snedfördelade finns inget särskilt stöd att erbjuda. Inga särskilda undervisningsgrupper eller speciallärare.
Bra att de försöker ta oss bort från inkluderingshaveriet.
– I stället landar det i alla dessa listor med anpassningar. ”Placera lille Nisse längst bak”, ”ge Lisa en hörselkåpa”, ”tänk på det här”. Men vi lärare vet redan det. Vi anpassar själva och det behövs inte en person som dessutom tjänar mer än oss som talar om det, säger Ulrica Björkblom Agah som tycker att skolministerns utspel kom i rätt tid.
– Jag älskar inte Liberalerna, men gillar att de pratar klarspråk. Det är bra att de försöker ta oss bort från anpassnings- och inkluderingshaveriet.
I skolministrarnas utspel finns också förslaget att göra om specialpedagogutbildningen.
Det behöver inte vara fel, menar pedagogikforskaren Johanna Lüddeckens, som själv undervisar vid specialpedagogikprogrammet vid Linnéuniversitetet.
Johanna Lüddeckens.
– Jag tycker det är bra att man tar upp det till diskussion. Det ligger en viss sanning i kritiken mot specialpedagogerna. Det ser jag när jag är ute på skolor. Bara för att man jobbar organisatoriskt betyder det inte att man ska försvinna från praktiken. Om lärare tycker att specialpedagogerna distanserar sig från undervisningen är det inte bra. Då måste man ta det på allvar.
Men är det inte er undervisning som skapar skrivbordspedagoger?
– Nej, vi lär studenterna att de hela tiden ska vara närvarande där eleverna är och faktiskt se vad som händer. Men vi lär också ut att jobba organisatoriskt och hela tiden se till elevernas bästa, säger Johanna Lüddeckens, som menar att specialpedagogerna också är omtyckta.
– Många rektorer jag pratar med uppskattar verkligen specialpedagogerna. De menar att specialpedagogerna gör mycket av det som är svårt – att organisera särskilt stöd.
Den negativa bilden av specialpedagogerna tror hon främst hänger ihop med hur de ger råd till lärarna. ”Von oben” från skrivbordet är inte rätt metod, enligt Johanna Lüddeckens.
– Ingen lärare ska behöva känna sig utsatt. Om man inte gör det på ett ödmjukt och kollegialt sätt är det jättesvårt att få med sig en lärare. De måste känna att de jobbar tillsammans. Därför är det så himla viktigt med närvaro i klassrummet, säger Johanna Lüddeckens.
Het debatt efter skolministrarnas utspel om specialpedagoger.
Utbildningsminister Simona Mohamsson har själv inte påverkats av debatten.
Tvärtom. Det har snarare stärkt förändringsviljan.
Så här säger utbildningsministern i en skriftlig kommentar till Vi Lärare:
”Sverige är i dag ett av de länder där stödet sätts in som allra senast, trots att lärare tidigt flaggar för att behoven finns. Det behöver vi göra något åt. Det kan inte vara en förväntan att enskilda lärare ska kompensera för systemets brister genom att i stället anpassa undervisningen efter varje enskild elev. Den specialpedagogiska kompetensen behöver i högre grad arbeta med eleverna. Det kommer att kosta pengar, men det handlar också om att strukturera om hur resurserna används. Färre ska arbeta bakom skrivbord och fler ska arbeta med eleverna. Liberalerna hoppas kunna få en utredning på plats inom kort.”
FOTNOT: Specialpedagogen Elin Slatanovskis citat är uppdaterade efter att artikeln publicerats i Vi Lärares magasin nr 6 2025.
LÄS ÄVEN:
Specialpedagogen: Okunskap om vad vi gör
Sveriges Lärare efter ministrarnas utspel: ”Båda rollerna behövs”
Debatt Debatten om specialpedagogerna: ”Handlar inte om att tala i egen sak”
Debatt ”Vi behöver få vara lärare – inget annat”.
Debatt Diana Storvik: ”Uttrycket ‘skrivbordspedagoger’ är olyckligt och oprofessionellt.
Debatt "Beslut kan fattas innan skolans professioner hinner göra sina röster hörda”
Debatt Blivande specialpedagogen reagerar på regeringens förslag om ny utbildning
Debatt ”Konsekvenser behövs”, skriver huvudskyddsombuden Marina Nordin och Simon Sandström.
Krönika ”Vi ska inte förenkla språket för våra barn – vi ska berika dem med det”.
Debatt ”Ägandet flyttas allt längre bort från klassrummet.”
Debatt ”Sätter fingret på sambandet mellan organisatoriska brister och individens ohälsa.”
Ledarkrönika Det finns bättre vägar än att låta barnen betala priset, skriver Anna Olskog.
Jag är lärare Johnnie Lindgren om vad han skulle göra som utbildningsminister för en dag.
Debatt Regeringen vill lägga ner utbildningen till specialpedagog – och debatten fortsätter.
Debatt ”Problemen är komplexa, men bottnar i hög grad i en skriande brist på resurser”
Debatt ”När Mohamsson talar om skolan låter det som ett fängelse med mattesal”
Debatt ”Att flytta specialpedagogiken bort från elevhälsan är ett högriskprojekt”
Debatt Specialpedagogens svar på regeringens förslag om ny utbildning till speciallärare.
Debatt Centerpartiet: ”Omöjligt att få igenom stora delar av sin skolpolitik.”
Granskning Ensamma och splittrade mellan olika skolor.
Granskning Utbildningsnämndens ordförande: ”Det är inte alls bra”
Granskning Checklista: Signaler att vara vaksam på.
Debatt ”Ni har missförstått både lärarrollen och demokratin”
Debatt Dags att införa en ”Lex” i skolan – en skyldighet att agera när elever far illa
Debatt ”Skolan behöver befrias från ideologi”
Debatt Svarar om att straffa elever: ”Tvärt emot rådande forskning, statens offentliga utredningar och Barnkonventionen”
Debatt Slår ett slag för didaktiken: ”Undervisning är som att balansera på en knivsegg”.
Förskola Vill se lönepåslag: ”Som man får för smutsiga industrijobb.”
Arbetsmiljö Anonyma omdömen: ”Skapar stark olust hos många lärare.”
Debatt Hon vill se bättre förutsättningar för fackliga ombud: ”Avgörande roll”
Debatt "Måste göra det enda verkligt liberala: öka samarbetet över blockgränserna”
Debatt ”Bör ge huvudmän möjlighet att erbjuda No Excuses-modellen – och ge föräldrar friheten”
Krönika Nya läro- och kursplaner: ”Annars blir uppdraget omöjligt för lärare och elever.”
Krönika ”Orsaken till min fysiska degradering är systemfelen i skolan.”
Debatt ”Som att ge alla samma skor oavsett storlek – och sedan hävda lika villkor”
Debatt ”Kompetensen, dimensioneringen och de fysiska miljöerna lirar tillsammans”
Debatt ”Lärarkåren är inte överens om vad utbildning är längre” skriver Martina Nordin
Debatt Elinor Keiriö Östlin, lärare i förskola, kräver ett arbetsliv som är hållbart.
Lärarlegitimation Liberalerna går på fackets linje: ”Oskick att kalla alla för pedagoger”.
Arbetsmiljö ”En facklig seger – det borde ha gjorts långt tidigare.”
Krönika ”Som nyexaminerad lärare förväntas vi klara allt.”
Krönika ”Man kan inte bara stapla arbetsuppgifter i bergsformation.”
Arbetsbelastning Sveriges Lärare: ”Guldläge att minska barn- och elevgrupper”.
Debatt Läraren vill lyfta sina barns lärare – och framgångsfaktorn i klassrummet.
Debatt ”Tillhör den grupp som i högre utsträckning saknar godkända betyg”
Förstelärare Sveriges Lärare protesterar mot tidsbegränsade tjänster.
Krönika Svindlande – snart kan jag lägga till polis på mitt CV!
Ledarkrönika Efter hoten mot Anna-Karin Hatt: ”Vi lärare kan inte rädda demokratin på egen hand – men utan oss går det inte.”
Debatt Johan Kant undrar om skolreformerna kommer att få önskad effekt
Arbetsbelastning ”Positivt att SKR uppmärksammar den växande administrationen”
Debatt ”Jag hoppas den politiska diskursen om digitala verktyg vänder snart”.
Debatt ”Analysen kommer fortfarande att krävas, men vi lämnar den än mer till eleverna”