Svinnet minskar markant när elever fotar maten de slänger

När elever uppmärksammas på hur mycket det slänger, så slänger de mindre. Det är inte rocket science, säger Sverker Johansson vid Högskolan Dalarna. Foto: Getty Images/Jonas Tetzlaff
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Det går att mäta matsvinnet i skolmatsalarna med hjälp av artificiell intelligens i en app. Och ännu viktigare: appen får svinnet att minska.

Omkring 700 elever i 27 skolor deltog i ”Svinnkollen” i höstas. Under två veckors tid fotograferade eleverna maten på sina tallrikar före måltiden – och efteråt. Sedan var det upp till den artificiella intelligensen, döpt till MATilda, att tolka bilderna. Vad tog eleverna för mat? Hur mycket tog de? Och vad slängde de?

– Vi lyckades hitta en enkel och rolig mätmetod som många elever uppskattade, säger Sverker Johansson, expert på programmering och senior rådgivare vid Högskolan Dalarna.

Projektet har drivits av den ideella föreningen Vetenskap & allmänhet, i samarbete med företaget Consupedia. Nu har alla data analyserats och slutsatsen är glädjande: när man jämförde svinnet de tre första dagarna under mätperioden med de tre sista dagarna visade det sig att svinnet hade minskat med 16 procent.

Mycket potatis i soporna

Mot slutet slängde den genomsnittliga eleven 19,85 gram av sin mat – betydligt mindre än de 27 gram som Livsmedelsverket uppmätte när man undersökte tallrikssvinnet i svenska skolor 2019.

– När elever uppmärksammas på hur mycket det slänger, så slänger de mindre. Det är inte rocket science, säger Sverker Johansson.

Det som eleverna slängde allra mest var potatis, både kokt och stekt. Därefter kom kött och fisk och på tredje plats rivna morötter. Slutsatser att dra?

– Kanske att koka lite mindre potatis. Men ur klimatsynpunkt är det är ännu viktigare att fundera kring hur man ska få eleverna att slänga mindre kött. Ett kilo nötkött har 300 gånger så stor klimatpåverkan som ett kilo potatis.

Vad kan göras för att minska just köttsvinnet?

– Här har vår app varit av stor betydelse. Vi har kunnat se vilka kötträtter som slängs oftare än andra. Kassler till exempel är ingen höjdare.

Men sådan information kan väl skolorna få fram med vanliga enkäter?

– Visst, men det här är mer träffsäkert. Här ser vi svart på vitt vad som slängs.

Slänger även mat de gillar

Studien visar att eleverna slänger något mer när det är mat som de ogillar, men skillnaden är inte så stor. De slänger också mat som de tycker om, eftersom de då tar för stora portioner, för många pannkakor till exempel. Krävs mer övervakning, eller?

– Tveksamt, vilken skola har personal som kan hänga över axeln när det är pannkakor? Jag tror mer på att ge eleverna insikten att de faktiskt slänger mat.

Minst mat slängde eleverna i mellanstadiet, något mer slängde gymnasieeleverna – men allra mest slängde eleverna på högstadiet. Varför?

– Det är en turbulent ålder, de är inte så snälla och lydiga längre. Men det är också en ålder då de växer snabbt och får sämre koll på sin aptit.

Oroande att de äter så snabbt

I snitt använde eleverna 10 minuter och 24 sekunder att äta, ja själva matintaget torde ha gått ännu snabbare med tanke på att de förmodligen kan ha gått lite tid efter att de ätit klart och tar den andra bilden. I Livsmedelsverkets riktlinjer står att barnen ska kunna sitta i en stressfri miljö i åtminstone 20 minuter, men för många har det alltså gått mycket snabbare.

– Att de äter så snabbt var både överraskande och oroande. De som satt något längre och hann bli lite mättare slängde också något mindre, så här finns lärdomar att dra.

Som vadå?

– Att försöka skapa en mindre stökig miljö i matsalen som göra att eleverna vill stanna lite längre. Men det är svårt, jag vet, dämpande material på golv och stolar är mer svårstädade.

Nu ska forskarna återkoppla med skolorna och se hur de kan gå vidare. En tanke är att montera kameror där eleverna slänger maten. Med tanke på att mobiltelefoner är på väg bort från skolorna skulle det kunna vara ett alternativ, även om man då missar fördelen med att varje elev får en återkoppling av sitt eget släng.

– Vilka metoder man än använder för att mäta svinnet så har vi ett tydligt budskap: ju oftare ni mäter det, desto bättre resultat.

LÄS ÄVEN

Var femte måltid i skolan är specialkost

Skolan slänger 84 ton mat per dag

Vissa äter gratis – andra får betala

LISTA: Här kostar skolmaten mest och minst

Specialkost för barn med diagnoser ökar