Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

”Det är inte kunskapen om att vi slutat med pluraländelser på våra svenska verb som kommer att lösa de akuta rekryteringsbehoven i förskolan”, skriver vår krönikör Erik Stenkula apropå Botkyrkas kommuns nya krav på språktest.

LÄS MER: Språktest av personal – förskolor positiva

Botkyrka kommun kräver nu alltså språktest innan de anställer i förskolan, och självaste utbildningsminister Anna Ekström tänker lägga ett förslag i samma riktning för resten av riket på S-kongressen i november. Vad är det för stolligheter?

Det säger sig självt. Det är ju inte kunskapen om att vi slutat med pluraländelser på våra svenska verb som kommer att lösa de akuta rekryteringsbehoven i förskolan. Tänk om politiken för omväxlings skull kunde ta ett helhetsgrepp om förskolan och fundera på varför ingen vill jobba där längre, i stället för att ägna sig åt den fjantiga symbolpolitik som jag tycker ett språktest är.

Ordföranden i Botkyrka kommuns utbildningsnämnd motiverar sitt språktestbeslut med att han tror att resultaten bland skolbarnen i hans kommun på sikt kommer bli mycket bättre. Bara hans förskolepersonal kan prata ren svenska. Nämen vad fint. Det har inte slagit utbildningsnämnden att man numera, åtminstone för att bli förskollärare, behöver ha nästan fyra års universitetsstudier bakom sig?

Nä, släng med lite av Vygotskijs proximala utvecklingszoner och vad Piaget sysslar med när han assimilerar, när denna språkskrala förskolepersonal ändå klurar på vad supinum av studera är, så kommer skolbarnens resultat i Botkyrka så småningom att slå i taket. Tror ordföranden i utbildningsnämnden på det själv?

Varför ska de politiska lösningarna inom förskolan alltid vara så billiga och enkla som möjligt? Att som i Botkyrka – och snart hela i Sverige, om Anna Ekström får bestämma – anse att det räcker med felfri svenska och lättviktskunskaper i pedagogik för att kalla sig förskolepedagog, det är som att be mig ratta en jumbojet till New York bara för att jag har fullgod syn.

Det håller inte. Att bara ha ett hum om förskolepedagogik men inte vara förtrolig med den leder ingenstans, oavsett hur stor käft med ord du har. Det känns inte som om utbildningsministern och utbildningsnämnden i Botkyrka har någon politisk omsorg om förskolan över huvud taget.

Kan inte Ekström lyfta bort förskollärarutbildningen från landets universitet och göra kvällskurs av den när hon ändå håller på?

För mig handlar frågan inte alls om att förslaget skulle flörta med några främlingsfientliga krafter. Det är ett argument som ibland förekommer i debatten. För mig handlar det mer om att förslaget verkligen ser ner på den kompetens som redan finns på förskolan, och på de förskollärarstudenter runt om på landets högskolor som längtar ut i yrkeslivet. Är deras insats inte värd någonting?

Är det kunskap i svenska mycket personal i förskolan saknar? Fine. Ge dem den. Men sen får ni ta mig tusan hänga på en rejäl barnskötarutbildning eller helst en hel förskollärarexamen.

Erik Stenkula är förskollärare på Fågelsångens förskola i Norrköping.

LÄS ÄVEN

Förskolans Eva Lindström i SVT-debatt: ”Vi blir också snoriga”

Så fick förskolan bidrag för hållbart slöjdarbete

TV4, varför förnedrar ni oss förskollärare?

Lyssna på podden Förskolan här!