Så fick förskolan bidrag för hållbart slöjdarbete

Tanken var att superhjälte­dräkterna skulle skapas med hållbara material för att kunna utforskas både inne och ute, och att de gärna skulle gå att tvätta. Barnen har därför använt sig mycket av sy­maskin i stället för att limma.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Att kombinera hållbarhetstankar med femåringarnas intresse för superhjältar blev en fullträff.

Förskollärarna på Maria Park förskola i Helsingborg såg i femåringarnas lek att barnen testade olika roller med olika styrkor, svagheter och krafter. De valde därför att starta upp ett projekt med nyfikenhetsfrågan ”Vem kan jag bli?”. De pratade om vilka hjältar de skulle vilja vara, vilka krafter de skulle ha och varför. Där föddes idén att låta barnen skapa egna dräkter till superhjältar. De sökte bidrag från Skapande skola för att kunna ta in hjälp utifrån. 

– Vi kände att vi saknade kunskap om hur man kan ta vara på återbruksmaterial mer än att skapa med toalettrullar och mjölkpaket, så att få samarbeta med en slöjdare med hållbarhetstänk var viktigt, säger Sandra Svensson, förskollärare.

Projektet har lett till diskussioner om vad som händer med kläder som vi slänger. Vi sökte fakta om vad som sker med materialet som hamnar i soptunnan. femåringarna kollade även hur sopsorteringen fungerar hemma. Barnen har fått en ökad kunskap om kläders värde, att de kan ha flera olika ägare innan det är dags att återbruka dem. De berättar numera stolt om de kommer med en ärvd tröja eller så har de planerat vem som ska få kläderna när de vuxit ur dem.

– Vårt projekt handlar om både identitet och hållbarhet. Att barnen känner tillit till sin egen förmåga, glädjen att göra framsteg, övervinna svårigheter och att vara en tillgång i gruppen.

Så gjorde vi

  1. De första månaderna låg fokus på barnens tecknande av sina superhjältedräkter. Vilka krafter ville de ha och hur måste dräkten då utformas? I flyggruppen, de som ville ha vingar och mantlar, undersöktes detaljer av fåglars vingar och hur en propeller fungerar. En grupp kollade på klor från olika djur och spånade kring hur vi kunde skapa egna.
  2. Vi har använt oss av symaskiner. I början var barnen väldigt försiktiga, vi höll i tyget och de trampade på pedalen. Nu är alla bekväma och har fått in tekniken.
  3. Detaljerna är viktiga! 
  4. I projektet har vi samarbetat med Monica Palmqvist, slöjdare och formgivare. Hon har visat oss olika material av tyger, verktyg, saker att dekorera med och tekniker som varit nya för både barn och pedagoger.
  5. Krona med bas av ståltråd och papier-maché. 
  6. Föräldrarna bidrog till materialinsamlingen – gamla lakan, filtar, trasiga kläder, skor, smycken, sittunderlag. Allt sorterades sedan noggrant i förskolan.
  7. En av de färdiga superhjältedräkterna!

LÄS ÄVEN

TV4, varför förnedrar ni oss förskollärare?

Stort europeiskt innovationpris till Piteå-förskola

Experten: Hållbarhet får inte stanna vid sopsortering

Lyssna på Förskolan!