Lisa är ett fingerat namn. Hon bor med sin familj på en mindre ort i Mellansverige. Foto: Johan Strindberg
Till startsidan
Waldorfpedagogik Skolan presenterar sig som specialister på barn med autism. Men verkligheten är en annan. Hot, utskällningar och lärare som sätter sig på elever tillhör vardagen. ”Det finns ingen specialpedagogisk kompetens”, säger Lisa, avhoppad Waldorflärare.
SVT-dokumentären ”De utvalda barnen” chockade många tv-tittare och skapade panik inom Waldorfrörelsen.
Flumskolan from hell fick plötsligt ett ansikte.
Men för Lisa var det inga nyheter.
Hon har gått på Solvikskolan och jobbat på en Waldorfsärskola.
– Jag kände igen mycket från både Solvikskolan och särskolan. Efter dokumentären har jag funderat mycket över hur det drabbat elever med npf eller andra funktionsnedsättningar, säger Lisa, som egentligen heter något annat, och blickar ut över sjön utanför familjens blå trähus i ett frodig sommarlandskap. Det ser ut som miljön i ”De utvalda barnen”, minus »Sagan om ringen«-byggnaderna.
– På många sätt hade Solvikskolan förutsättningar att bli något bra. Vackra omgivningar som kan bidra till lugn, och det estetiska som får ta plats.
Men för många blev det en mardröm.
Precis som vardagen för en del barn på grundsärskolan där Lisa jobbade.
Hon stod inte ut med hur barnen behandlades. Fasthållningar hörde till vardagen.
Ibland gick personalen ett steg längre.
– Jag har sett stora vuxna män som sätter sig på elever som är i affekt och som ibland triggats av personalen.
Hur då?
– Jag minns ett tillfälle med en elev som hade tics. ”Slutar du inte med det så puttar jag av dig från cykeln”, sa en i personalen. Det gjorde eleven väldigt orolig och hen hamnade till slut i affekt.
”De behöver specialistkompetens, men möts i stället av personer helt utan pedagogisk utbildning.”
En förklaring till de många övertrampen, menar Lisa, är personalens brist på pedagogisk utbildning. Av dussintalet lärare på skolan var bara en behörig. Flera hade börjat som elevassistenter, fortsatt några år och plötsligt hade de en lärartjänst.
Och någon vidareutbildning var det aldrig tal om.
Men när skolan ska sälja in sig för att få elever låter det annorlunda. Då har skolan specialkompetens på autismspektrumområdet. Ledstjärnan är allas lika värde och lågaffektivt bemötande. Det är argument som går hem hos kommuner som placerar barn som inte hittat sin plats i skolan.
– Det är anmärkningsvärt att många kommuner köper sig fria från ansvar och skickar i väg barnen utan att veta vad som väntar. Eleverna som kom till skolan är sådana som inte funkat på kommunala skolor. De har misslyckanden bakom sig och är sårbara.
– De behöver specialistkompetens, men möts i stället av personer helt utan pedagogisk utbildning, säger Lisa, som i dag utbildar sig till specialpedagog.
Elevhälsan på särskolan hade visserligen legitimerad personal, men nästan alltid med antroposofisk och läkepedagogisk inriktning. Med andra ord en skeptisk hållning till medicinering mot neuropsykiatriska funktionhinder.
– Det antroposofiska inslaget var störst inom elevhälsan. Det var mycket fokus på vad kosten kan göra. En allmän uppfattning var att autism lindras om man undviker mjölk och gluten.
Foto: Johan Strindberg
Fick barnen medicin?
– Ja, men det var nog bara barn som inte bodde på skolan. Läkaren kunde anmärka på att barnet såg ”hög” ut, säger Lisa.
Ytterligare en konsekvens av en lärarkår utan lärarutbildning var en undermålig undervisning. Om den ens fanns.
– Det var väldigt mycket promenader och dricka te. Över huvud taget var det lite undervisning och denna helt utan struktur. Det var absolut inte tillräckligt för att tillgodose barnens behov. Det fanns ingen som jobbade med tydliggörande pedagogik, säger Lisa och fortsätter:
– Jag har svårt att förstå hur vissa av de här skolorna får fortsätta bedriva sin verksamhet.
Kritiserade du skolan när du jobbade där?
– Ja, men intern kritik är inte populärt. Då blir man utskälld på ett förnedrande sätt. Och kommer det in anmälningar från Skolinspektionen blir det stort rabalder. I stället för att ta anmälan på allvar och vara självkritisk blir det vi mot dem, säger Lisa.
Även om Lisa är kritisk till antropsofin och Waldorfpedagogiken har hon inte tagit avstånd fullt ut. Hon är inte främmande för att ha sitt eget barn i en Waldorfskola – precis som flera av barnen till elever som var kritiska till Solvikskolan i ”De utvalda barnen”. Det gör att hon varken vill framträda med sitt riktiga namn eller peka ut särskolan där hon jobbade. Rädslan för repressalier finns.
”Jag skulle aldrig ens fundera på att placera ett barn med npf på en Waldorfskola. Kompetensen finns inte.”
– Skulle jag placera mitt barn i en Waldorfskola skulle jag vara vaksam. Jag skulle byta skola om jag såg att kompetensen var bristande eller om han skulle fara illa på något sätt. Däremot skulle jag aldrig ens fundera på att placera ett barn med npf på en Waldorfskola. Kompetensen finns inte.
Lisa är ett fingerat namn. Hon bor med sin familj på en mindre ort i Mellansverige. Foto: Johan Strindberg
Om Waldorfskolorna ska vara ett alternativ måste de utvecklas, moderniseras och granskas hårdare av Skolinspektionen, menar Lisa.
– Alla barn har rätt till trygghet och en utbildning som håller god kvalitet.
En förutsättning för det är att Waldorfskolorna har legitimerade lärare. Dagens undantag som innebär att en Waldorfskola inte behöver ha en enda behörig lärare håller inte, enligt Lisa.
– Det måste finnas samma legitimationskrav som på andra skolor.
Om inte skollagen ändras?
– Då får Waldorfskolorna lägga ned, tycker jag.
Elevhälsa Skolan lägger grunden för hela livet. Bara att klara sig igenom skolan, oavsett utbildningsnivå eller betyg, är en av våra största friskhetsfaktorer. Frågan är – hur vi hanterar detta faktum?
Debatt ”Det är rent parodiskt att tro att elever i svårigheter och med olikartad problematik skulle bli hjälpta av att enbart träna ABC”, skriver specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Debatt ”Liberalerna som en gång kämpade för individens frihet mot statens förmynderi vill nu tvinga våra barn att lyda och följa utan att bli lyssnade på, det är så ironiskt att det gör ont”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Debatt ”Utan en vision om en bättre skola blir varje reform bara en reaktion. Rör vi oss framåt? Eller begår vi samma misstag igen?” Här är specialläraren Niclas Fohlins egen skolvision, i tio punkter.
Mitt jobb Ny på anpassad skola – då måste läraren lära om på nytt. Nu ska Kajsa Ottosson vidareutbilda sig till specialpedagog.
Krönika När lobbykampanjen om No Excuses drivs av Svenskt Näringsliv och skolkoncerner, vilket incitament är troligast – barnen eller pengarna? Det undrar specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Fackböcker Från skrivande och matematik till fysisk lärmiljö och relationsbyggande – här finns de praktiska exemplen som inspirerar till nytänk.
Krönika ”Något har gått snett när vi i skolan börjar se på varandra som motståndare i stället för samarbetspartners.” Specialläraren Niclas Fohlin varnar för en valrörelse som kommer att föra skolan allt längre ifrån verkliga lösningar.
Panelen ”Våra vägar korsas i klassrummet.” Så ser två speciallärare och en specialpedagog på deras inbördes rollfördelning – nu och i framtiden.
Krönika ”När vi romantiserar det förflutna riskerar vi att upprepa det som inte fungerade.” Dagens skoldebatt låter som South Parks små lila ”nostalgibär”, tycker specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Vi lärare förväntas klara oss själva, som om utbildning bara handlade om att förmedla fakta och inte om att möta hela människor i deras mest formbara år”, skriver Niclas Fohlin, och visar en annan väg.
Krönika ”I verkligheten fungerar kombinationen skärm och pärm ypperligt, det finns ingen motsättning mellan ett rofyllt klassrum och trygga relationer, och det fungerar utmärkt att både anpassa i och utanför klassrummet”, skriver Elin Zlatanovski.
Relationsbyggande Forskningen är entydig – lärande, motivation och skolframgång hänger ihop med relationer, tillit och förtroende, skriver specialläraren Davor Delic.
Npf Efter nya skolrapporten – Attention kräver kraftfulla reformer, fler vuxna i skolan och en Lex-lagstiftning som gör brister synliga och anmälningspliktiga.
Särskilt stöd Plötsligt blev det omöjliga möjligt och skolor fick fart på anpassningarna. En ny studie visar att många föräldrar till barn med funktionsnedsättningar upplevde en ljusning under pandemin.
Distansundervisning Stockholm startar distansundervisning för hemmasittare. I ett första steg kommer 50 platser att erbjudas men det kommer att trappas upp successivt till 200 elever.
Krönika Det blir allt vanligare att elever avstår från slutfirandet på grund av ekonomi. Hur ska skolan tackla det? frågar sig specialpedagogen och gymnasieläraren Elin Zlatanovski.
Mitt jobb Specialpedagogen John Oskarsson har hittat sitt kall – att stötta både lärare och elever i det läsutvecklande arbetet.
Krönika Skolan är mycket … men utan alla människorna i skolan är den ingenting. Specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski skriver en kärleksförklaring till skolfolket.
Tema Emma Åkrok och Olle Cleve har själva upplevt hur förväntningarna kan vara låga och dörrarna stängda för elever i anpassad skola. Nu reser de runt i Sverige för att förändra bilden.
Tema Murray Gadd, Nya Zeelands främsta expert på skrivutveckling, gästforskar vid Stockholms universitet och berättar om sitt arbete.
Tema För elever som har svårt att tolka muntlig information, förstå sammanhang eller hantera övergångar i vardagen kan visuellt stöd, rutiner och struktur tillgängliggöra undervisningen.
Tema Det unika med undervisningen i anpassad skola är att den hela tiden måste balanseras med exakt rätt nivå av omsorg.
Tema I anpassade skolformer är skolans kärnvärden extra viktiga. Här rustas eleverna för resten av sina liv som samhällsmedborgare. Häng med på studiebesök på Freja i Mölndal!
Specialpedagogik Anpassade skolformer ägnas extra fokus i det nya numret av Specialpedagogik.
Npf Att dyslexiutredningar remitteras till annan region innebär inte att vårdgarantin bryts, anser Region Norrbotten i ett genmäle till specialläraren Niclas Folhlin, som svarar direkt.
Panelen Vi bad specialpedagoger kommentera regeringens syn på elevhälsan, rollfördelningen speciallärare/specialpedagoger och en framtid med AI.
Mitt jobb På Östersunds kommuns nya resursskola erbjuds 18 elever flexibla lösningar för att klara av skolarbetet. Här har specialpedagogen Christer Jakobsson varit med och byggt upp verksamheten från grunden.
Slutreplik Alla professioner i elevhälsan ska samverka, men premissen måste vara att skolan bedriver undervisning, inte vård. Det skriver specialpedagogerna Helena Wallberg och Maja Lindqvist i en slutreplik i debatten med skolläkaren Josef Milerad.
Vi lärare debatt Det finns ingen anledning att vara rädd för ett ökat vårdfokus i skolan, anser skolläkaren Josef Milerad.
Krönika Lärare måste våga trotsa kontrollkraven och besjäla undervisningen, argumenterar specialläraren Niclas Fohlin.
Krönika ”Ska vi på allvar knäcka gängkriminaliteten måste politikerna inse att skolan inte bara är en kostnad, utan kanske den mest lönsamma investeringen för ett tryggare samhälle”, skriver Elin Zlatanovski, ämneslärare och specialpedagog.
Debatt ”Den stora förvirringen i svensk skola handlar om att den saknar fundamentalt stöd för vad som står i skollagen”, skriver Kristina Dahlström, en av många specialpedagoger och lärare som gett upp och lämnat skolan på grund av den omöjliga behov- och resurs-ekvationen.
Vi lärare debatt Gymnasielärarna och specialpedagogerna Maja Lindqvist och Helena Wallberg sällar sig till kritikerna av regeringens vilja att ge elevhälsan ett rent vårduppdrag.
Npf AI-analys av EEG-data är en metod för att diagnostisera adhd som i en tidig svensk studie träffar rätt nio gånger av tio.
Debatt Trygga elever lär sig mer. Men nu vill regeringen ta bort en av skolans viktigaste skyddsfaktorer. Specialläraren Davor Delic kritiserar utredningen som vill demontera sexualundervisningen.
Krönika ”Jag vill inte ha några kuvade, utantill-lärande tonåringar. Jag vill att de ska vara fria, tänkande, ifrågsättande.” Ämnesläraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski om vikten av elevinflytande.
Särskilt stöd ”Vad som föreslås är att byta en byråkrati mot en annan.”
Anpassad grundskola Barnrättsorganisationen Treskablinoll har lanserat skolmaterialet Grundskolebrevet, ett omfattande stöd för att förebygga sexuella övergrepp mot barn.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin ber alla parter att sätta sig in i ämnet.
Debatt Speciallärarna Denice Sverla och Davor Delic reagerar starkt på skolministerns utspel om elevinflytande.
Tema elevhälsa Riksföreningen för Skolsköterskor ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Mia Göransdotter Hammar förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolledare ger regerings elevhälsoutredning tummen ner. Lena Linnerborg, utbildningspolitisk chef, förklarar varför.
Tema elevhälsa Svenska Skolläkarföreningen ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Pernilla Gudmundsson förklarar varför.
Tema elevhälsa Psykologer i Förskola och Skola ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Lena Svedjehed förklarar varför.
Tema elevhälsa Sveriges Skolkuratorers Förening ger regeringens elevhälsoutredning tummen ner. Ordförande Caroline Bergh förklarar varför.
Tema elevhälsa Skolministern vill att pedagogiken ska brytas ut så att elevhälsoteamen får ett rent vårduppdrag. Skarpa varningar om konsekvenserna har framförts till utredaren.
Krönika Mobilförbudet i skolan borde vara självklart, skriver specialpedagogen Elin Zlatanovski, ”men var det inte någon annan utredare som lovade färre arbetsuppgifter på våra redan överfulla skrivbord?”
Elevhälsa I det nya numret av Specialpedagogik pratar vi med alla professioner i elevhälsan – och alla säger skarpt nej till det regeringen vill att utredningen ska leda till: en elevhälsa helt utan pedagoger.
Npf Det är orimligt att Sverige skulle ha tre gånger så många elever med adhd som andra länder. Nu ger regeringen Ivo i uppdrag att granska privata aktörer som säljer adhd-utredningar.