Lyckade läraren som gjort allt fel

Craig Bartons bok ”Hjärnan i matematik­undervisningen” ger många konkreta tips.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Craig Barton ändrade allt i sin undervisning när han insåg hur långtidsminnet fungerar och hur lärande måste bygga på det.

Craig Barton var en av de yngsta lärarna i avancerad matematik som utexami­nerats i Storbritannien. Han var nationell rådgivare i utbildningsfrågor, bland annat åt lärartidskriften TES. Craig Barton drev även framgångsrikt Mr Barton Maths, som fanns både som podcast och webbsida. Han var kort sagt väldigt framgångsrik. Men plötsligt insåg han att hans under­visning inte höll måttet.

Ögonöppnaren var när han började läsa på om vad forskningen säger om hjärnan, inlärning och minne. Han insåg att han hade gjort fel – och skrev en bok om det: ”Hjärnan i matematik­undervisningen” (Natur & Kultur). I den beskriver han hur han nu i all sin matematik­undervisning utgår från hur viktigt det är att basera den på kunskaper om hur elevernas långtidsminne fungerar. Hans utgångspunkter:

”Jag tänker mycket på … tänkande. Framför allt på hur jag kan lägga upp min undervisning för att se till att …

  1.  … mina elever tänker på rätt saker.
  2. … vad de tänker på läggs till i ­långtidsminnet.
  3. … de har tillgång till den kunskap de har placerat i långtidsminnet.
  4. … den kan användas framgångsrikt i olika situationer.”