Så kan långa naglar ställa till det i skolan

Carolina Wallbing, lärare i idrott och hälsa, menar att lösnaglar aldrig är en giltig ursäkt för att inte delta i undervisningen. Men ibland kan de ställa till problem. Hon har själv fixat naglarna sedan hon var 18 år och råkade vid ett tillfälle riva en elev när de lekte kull. Foto: Helena Pettersson/Carolina Wallbing
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

De kan vara långa, dyra – och i vägen. Många lärare i praktisk-estetiska ämnen vittnar om att lösnaglar ibland försvårar undervisningen. Så här möter de problemen.

De är väldigt populära – lösnaglarna som oftast är gjorda av akryl. Flera lärare berättar att allt yngre elever förlänger sina naglar, i vissa fall redan på lågstadiet. Vi ställde frågan i flera lärargrupper på Facebook hur det påverkar undervisningen. Samtliga lärare vi har varit i kontakt med understryker att det är elevernas eget ansvar att se till att naglarna inte blir ett hinder. Icke desto mindre är det ett problem många lärare, främst i de praktisk-estetiska ämnena, måste förhålla sig till.

"Surt när de går sönder"

Flera praktiska moment försvåras om naglarna är allt för långa. Och många elever är rädda att de ska gå sönder, vilket kan bli både dyrt och göra ont. Och ibland använder eleverna sina långa naglar som ett argument för att helt stå över moment i undervisningen.

– Men i de fallen tror jag att eleverna är beredda att hitta på vilken ursäkt som helst för att inte vara med, säger Carolina Wallbing.

Hon är lärare i idrott och hälsa och har själv fixat sina naglar sedan hon var 18 år.

– Klart att det är surt när de går sönder, men det är aldrig en anledning till att inte vara med, säger Carolina Wallbing.

"Kan ha den diskussionen"

Hon menar att de elever som upplever att naglarna ibland är ett hinder, men ändå vill ta ansvar för sin kunskapsinhämtning, bör stämma av med läraren när extra kritiska moment ska genomföras och anpassa längden på naglarna den tiden.

– Jag tycker att man som lärare kan ha den diskussionen om man märker att någon elev använder naglarna som återkommande ursäkt för att inte vara med: ”nästa månad ska vi ha volleyboll och basket”. Det går att anpassa naglarnas design om nagelterapeuten gjort ett bra grundarbete och förlänga eller förkorta dem från den ena veckan till den andra. Då blir det här en icke-diskussion.

Hur gör du själv med dina naglar?

– När jag har lov har jag längre naglar, i undervisningen har jag kortare.

Och de ställer aldrig till problem för dig som lärare?

– Man lär sig av sina misstag: ”oj det här gjorde ont, det ska jag inte göra igen”. Sen måste man till viss del lära sig det på nytt när man har ändrat längden. Då blir det en ny avståndsbedömning. En gång råkade jag riva en elev när jag kullade henne och det kändes ju inte alls bra såklart. Då kortade jag ner naglarna, säger Carolina Wallbing.