Han får håglösa elever att bli stolta låtskrivare

Foto: Oskar Omne
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Ämnesläraren | Lärare i praktisk-estetiska ämnen

Han har skrivit Westlifes låt ”My love”. Nu hjälper musikpedagog Per Nylén elever som mår dåligt. De får göra digital musik. Resultat: ökat deltagande i alla ämnen.

En 11-årig pojke tittar på klockan. Han vill inte att musiklektionen med Per Nylén ska ta slut. För det är ju så roligt att få egentid med en pedagog som vägleder och skojar.

Pojken har valts ut av elevhälsan, liksom alla andra 7- till 16-åringar på Sjöstadsskolan som har deltagit i projektet ”Låtskrivande med hjälp av digitala verktyg”.

– De här eleverna har problem på olika sätt. Ofta har de tappat tron på sin förmåga att lära. Målet är att stärka dem och öka deras chanser att nå måluppfyllelsen i alla ämnen, säger Per Nylén.

Han har själv tagit fram den här pedagogiska modellen, som bara kräver en keyboard, en högtalare, en mikrofon och en dator med musikprogrammet Logic.

– När man jobbar så här kan det uppstå ganska avancerade rytmer på ett enkelt sätt. Sedan kan man ta sig vidare in i en djungel av instrument och ljud.

Per Nylén

Ålder: 55
Bor: Skarpnäck, ­Stockholm.
Yrke: Musikpedagog och förskollärare. Skrivit Westlifes låt ”My love” och American Idols vinnarlåt ”Inside your heaven”.
Bästa musiken: Mina elevers! Och äldre soulmusik.
Mer läsning: Per Nyléns rapport ”Den mash-upen kan man använda på flera konserter, med stöd från Specialpedagogiska skolmyndigheten.
Aktuell: Kursledare på Mediotekets kostnadsfria kurs ”Digitalt Musikskapande, för lärare".

Per Nylén berättar att låtarna blir helt fantastiska. 

– Att skapa en produkt som andra kan lyssna på kan vara enormt tillfredsställande, säger han, skrattar och nämner en av låttitlarna: ”Jag är bäst varje dag.”

– Svårighetsnivån ska ligga strax över den eleven själv tror att den behärskar. Då blir det tydligt att läraren tror på eleven.

Elevens utveckling uppdateras kontinuerligt och det händer att andra och musikläraren får lyssna på resultatet.

– Det har till och med hänt att eleven har fått höjt betyg i musik, säger Per Nylén. 

Per Nyléns sju tips

  1. Du måste inte vara expert på digitala musikverktyg, men en viss erfarenhet är bra.
  2. Du behöver en keyboard, högtalare, mikrofon och dator med musikprogrammet Logic, alternativt Garageband. 
  3. Var inkännande. Elever med svårigheter kan behöva bemötas på olika sätt.
  4. Inled med att ta reda på vilken musik eleven gillar.
  5. Experimentera tillsammans, helt förutsättningslöst.
  6. Lägg nivån på uppgiften strax över den eleven själv tror att den behärskar.
  7. Arbeta i ett salutogent perspektiv: flytta fokus från det som inte fungerar till det som fungerar.