![](/contentassets/be35c6c4e1294ce9872d73e2157eef4e/svt-dokumentinifrandeutvaldab-2021-e00-945d_720x405.jpeg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Lek och konst i centrum. Bild: SVT
Waldorfdokumentären
Systematisk mobbning, favorisering, aga och kvävningsövningar, berättar tidigare elever om i SVT-dokumentären ”De utvalda barnen”.
Samtidigt framkommer det att lärare haft en antroposofisk människosyn där de tror på reinkarnation och änglar. Hur mycket av det lever kvar på Solvikskolan i dag?
– Jag vågar inte säga att det inte finns kvar här, säger nuvarande skolchefen Peter Friemann, i SVT:s dokumentären.
”Undervisning är livsfarligt”. ”Vanlig skola är att kasta bort sin livstid”. Det är några ord från Solvikskolans grundare. Den annorlunda Waldorfskolan i Järna som ”lekte skola” och tog fram böcker som aldrig annars användes – för att lura myndigheterna när de kom på inspektion.
Vissa tidigare elever kallar sin tid där för ett experiment och andra pratar om dagligdags psykisk misshandel om händelser de var med om.
Det är en nattsvart bild av Solvikskolan som målas upp i SVT:s omtalade dokumentär.
LÄSTIPS Häglund: Låt inte waldorfskolorna komma undan igen
I den tredje och avslutande delen fortsätter jakten på ett svar på hur allt denna behandling mot barnen kunde rättfärdigas.
Alla ledtrådar leder till Pär Ahlbom, den ”andlige ledaren” och en av grundarna till skolan där en radikalare tolkning av Rudolph Steiners antroposofi utövades jämfört med andra waldorfskolor.
Inom antroposofin är karma och reinkarnation en kärna. Enligt Pär så är handikappade människor resultatet av att de levt för materialistiskt och förnekat andligheten i sitt tidigare liv.
– Alla har ju mördat någon, alla har våldtagit någon. Alla har stulit eller gjort något. Då kanske det inte gör så mycket om man blir lite skrämd i skogen, säger förre läraren och rektorn Merete Lövlie.
Lek och konst i centrum. Bild: SVT
Tittaren får också komma närmare familjen och möta Pärs dotter Elsa och sonen Gudmund som bägge gått på Solvik – och kanske tillhör de allra största kritikerna.
– Ett experiment som pågått alldeles för länge, säger Gudmund.
– Ingen som tar ansvar för alla trasiga människor som lämnat den här skolan. Allt skit som har hänt, utan folk vill tysta ner det och låtsas som det aldrig har hänt.
Sista avsnittet tar även upp det säkert många har väntat på, nämligen vad händer på skolan i dag?
För Peter Friemann, tidigare elev och nuvarande skolchefen, blev de starka vittnesmålen i Facebook-gruppen – som var startskottet för dokumentären – en ögonöppnare. Men skulle allt detta kunna ske än i dag?
– Jag upplever inte att risken är större i dag än på andra skolor. Det är inte alls lika fritt som det var då. Det är mer styrt och mer regler som gäller för barnen, säger Peter Friemann i dokumentären.
Filmaren Jasper Lake besöker också skolan i nutid och beskriver själv att mycket är annorlunda från hans tid på Solvik. Men vissa saker är ändå sig likt och fler lärare som influerats av grundarna jobbar kvar än i dag.
Så anser de fortfarande på skolan att barn som skadar sig allvarligt, gör det för att det passar in i deras liv? Av karma och av en speciell anledning? Vilka av Steiners idéer lever kvar än i dag?
– Många lärare på skolan är ju antroposofer som har brytt sig mycket om vad Steinier har sagt. Så jag vågar inte säga att det inte finns kvar, säger dagens skolchef Peter Friemann.
En av alla anklagelser mot Solvik handlar om en före detta lärare som med en pedagogisk tanke parat ihop olika barn, där den ena behövde lära sig slåss, och den andra behövde lära sig stå upp för sig själv.
Peter Friemann får frågan om han tror att det är något som skulle kunna förekomma i dag. Svaret kommer efter en lång tystnad:
– Det är ju lite sådär svårt om man tänker sig att idéerna finns ju kvar, så det är något som lätt kan hända utan att någon lägger märke till det, om det inte blir uttalat. Om det skulle bli uttalat i kollegiet är min förhoppning att det får reaktioner som visar att det kanske inte är en bra idé. Men jag kanske inte tror att skolan har gjort ett sånt jobb kring den här frågan, att det är helt tydligt att så här gör inte vi, jag tror inte det. Det skulle behöva göras faktiskt.
Andligheten och ett liv utanför det jordliga är viktigt inom Steiners antroposofi. Bild: SVT
Samtidigt framkommer det att flera av de gamla eleverna satt sina egna barn på Solvik, trots att de lovat sig själva att aldrig göra det.
– Jag har varit en diktator och körde över alla utan att ha en aning om det.
– Snudd på en sekt. Det hade bara behövts att jag vore riktigt knäpp så vete fan vad folk hade ställt upp på, säger Pär Ahlbom, som i slutet av dokumentären mjuknar och plötsligt börjar visa spår av empati.
Anledningen är att hans fru avlider i cancer och blir berörd av sorgen.
LÄSTIPS NYA LÖNELISTOR: Lärarlöner 2021 – se om du har rätt lön
Slutscenerna är starka med ett möte mellan far och son där Pär ”biktar” sig och erkänner att han varit en för frånvarande pappa.
– Bara man kunde bygga eller var duktig på att måla så var du välkommen hit. Oavsett personlighet. Spelar ingen roll om du var pedofil eller barnmisshandlare, är inte det helt vrickat, säger Gudmund till Pär:
– Det enda du inte fick vara var en utbildad lärare, skrockar Pär.
Sedan hösten 2020 är Solvik med i Waldorffederationen, som efter att programmet börjat sändas uttalar sig så här till SVT:
”Vi beklagar de missförhållanden och kränkningar som skett på Solvikskolan och tar starkt avstånd från de tankar och idéer som rättfärdigat dem.” Uttalandet var även undertecknat av Waldorflärarhögskolan.
* Samtliga citat är hämtade ur SVT:s Dokument inifrån: ”De utvalda barnen”. Avsnitt 3 sänds torsdag i SVT 1 klockan 20.00 och när som helst på SVT Play.
*Fotnot: Läraren har sökt Pär Ahlbom och erbjudit honom att kommentera, men han har inte återkommit. I en intervju i Expressen säger han att han framställs som en sektledare, och på frågan om han är besviken på dokumentären svarar han: ”Både ja och nej. Men jag förmodar att filmaren är mest besviken, för han har förrått något som han säger att han älskade.”
LÄS ÄVEN
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.