Så gjorde vi: Prickigt konstprojekt startade lärprocesser

Foto: Stensjöns förskola.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Att presentera en japansk konstnär som älskar prickar för barnen i förskolan ledde till ett lyckat tema om geometriska former.

När barnen på Stensjöns förskola i Mölndal bekantade sig med konstnären Yayoi Kusamas prickiga konst växte ett tema fram som startade lärprocesser inom flera områden. Pedagogerna introducerade smakprover på konstverken och samtalen om prickar, klot och cirklar tog fart. Var hade barnen själva sett sådana former och mönster? Nyckelpigans rygg och stjärnhimlen var prickiga, sa någon. Att jorden är ett klot visste en annan. De gick på jakt efter cirkel- och klotformer i kvarteret. Barnen fotograferade formerna de upptäckte. Inspirerade av Kusamas prickiga hundskulpturer gjorde de av en trasig dörrstopp och gips sin egen hund – Lilla Klot.

– Vi har tidigare arbetat med teman utifrån andra konstnärer, men Kusamas prick- och klotkonst upplevde vi som väldigt tacksam och rolig att utgå ifrån för att hitta ingångar till annan undervisning, säger Emma Gustafsson, förskollärare. Det här var på en äldrebarnsavdelning, men skapande med prickar och att uppmärksamma cirkelformen låter sig göras även med de yngre barnen, tänker jag.

Så gjorde vi

  1. Vi arbetade med cirklar och mönster genom att göra gemensamma naturmandalas i skogen av kottar, pinnar och stenar. Inomhus gjorde vi en station där barnen kunde göra egna mandalas av fröer och kärnor av olika slag för att skapa mönster.
  2. Vi pedagoger introducerade konstnären Yayoi Kusama för barngruppen och visade smakprover på hennes prickiga konstverk på stora tv-skärmar i förskolan. 
  3. Skapandet fortsatte och några barn klädde in ballonger i gips så att vi fick klot som jordklot och luftballonger. Vi målade dem i prickmönster och hängde dem från taket. 
  4. I djurvärlden upptäckte vi också prickar. Här målas prickmönstret på en exotisk fisk som barnen letade upp på nätet.
  5. Barnen prövade olika material och tekniker.
  6. Det blev många samtal om cirklar och klot. Barnen letade cirklar i sin närhet – en klocka, ett brunnslock, en tallrik, en apelsin, ett lock.
  7. Vilken tur att vår ”Ebba” hittade hunden Lilla Klot som rymt från förskolan! Det blev startskottet för barnens egna sagoberättelser om hunden.

LÄS ÄVEN

Hoten mot förskolan – filosofen manar till strid

Fråga facket: Jour i förskolan – hur funkar det?

Förskollärare kommer i kläm med tioårig grundskola

Lyssna på Förskolan här!