Pokémon fick fart på barnens språk

Förskolebarnen var väldigt engagerade i Pikachus besök hos polisen, frisören, förskoleköket, med flera, och det fick språket att bubbla.

Pikachu blev nyckeln till ett lyckat språkutvecklingsprojekt för barnen på Regnbågens förskola i Hedemora. Pokémonfigurens besök på flera olika arbetsplatser i närheten väckte både nyfikenhet och språk till liv.

En dag dök Pikachu upp på samlingen. Han hade sovit över hos en av pedagogerna och nu ville han gärna följa med barnen hem under ett dygn. Hembesöken dokumenterades med foton och barnen fick sen själva berätta för kompisarna om vad de hade gjort. 

Det här var startskottet för ett språkprojekt på förskolan Regnbågen, där många barn har ett annat modersmål än svenska. Pikachu möttes av stort engagemang från barnens sida och när övernattningarna var avklarade och språket hade börjat bubbla fortsatte projektet i en ny riktning. 

Pedagogerna fångade upp barnens intresse för olika yrken. Idén kläcktes att skicka ut Pikachu på arbetsplatsbesök som han sen fick visa och berätta allt om för barnen. 

Många frågor när Pikachu besökte gruvan

Första arbetsplatsbesöket gick till gruvan i Garpenberg. Barnen lyssnade med spänning på vad Pikachu hade fått göra och hade mängder av frågor och tankar kring arbetet i gruvan. Lekmaterial som var kopplade till arbetsplatsen tillfördes i den fria leken, exempelvis hjälm, skyddsglasögon och hammare. Nu tog både språket och leken fart mellan barnen. Hittills har Pikachu hunnit besöka polisen, frisören, kulturskolan, simhallen och förskoleköket.

– Att vi ser stora framsteg i barnens språkutveckling och självförtroende, och att de blivit trygga med att prata i gruppen, det har varit det bästa med projektet, säger Anki Wismar, förskollärare.  

Första arbetsplatsbesöket för Pikachu gick till en gruva. Där fick han hjälp att fota och skriva om vad han fått göra. Barnen hade massor av frågor – vad är en gruva, åker man hiss ned, är man under marken, vad finns där nere? Sen tillförde förskollärarna Anki Wismar och Anna Ellin hjälmar, skyddsglas-ögon och passerkort till barnens lek.

Så gjorde förskolan: 

1. Barnen gjorde egna tolkningar av Pikachu och jobbade med flaskfärg och lera.  

2. Ett av Pikachus arbetsplatsbesök var i förskoleköket. Här rullar han stolt in dagens lunch!

3. När Pikachu jobbade i simhallen vågade han aldrig hoppa från hopptornet. Då kunde vi fånga upp det och prata om barnens rädslor och känslor. Vi har sett hur språket och modet att prata inför alla har ut­vecklats.

4. Efter Pikachus dag hos frisören fick barnen skapa egna frisyrer på pappansikten med hår som de fick klippa. Förutom att vi gjort många aktiviteter med inspiration från de olika arbetsplatserna tillförde vi även mycket material så att barnen kunde leka de olika yrkena. Leken utvecklades, och även kommunikationen mellan barnen.

5. Extra intressant var badhuset eftersom många av barnen går på simskola och kunde relatera till platsen. Vi lärde oss vilka arbetsuppgifter personalen har – de simmar ju inte bara … I förskolan lekte vi med simdynor och armpuffar och tränade på simtag. 

Arbetsplatsbesök

Vi valde yrken som barnen var intresserade av, men även arbets­platser som vi pedagoger trodde skulle kunna vara spännande.

Sedan tog vi kontakt och frågade om Pikachu kunde få komma och arbeta hos dem och lära sig om yrket.

Vi har varit så välkomna och fått stor hjälp att fota och dokumentera Pikachus arbetsdagar. 

LÄS OCKSÅ:

Fantasifulla snögubbar

Så gjorde vi: Prickigt konstprojekt startade lärprocesser

Så gjorde vi: Spännande musikinstrument

Förskolans metod får alla barn att hänga med i läsningen

Lyssna på Förskolan här!