”Förändring är knöligt för de flesta”

Den här artikeln publicerades ursprungligen på specialpedagogik.se

Flexibilitet och trygghet är de ­viktigaste delarna i en bra övergång, tycker Jessica Ekberg. Speciellt för elever med behov av särskilt stöd.

Jessica Ekberg är lärare i förskoleklass på Råtorpsskolan i Karlstad.

Flexibilitet och trygghet är de ­viktigaste delarna i en bra övergång, tycker Jessica Ekberg. Speciellt för elever med behov av särskilt stöd.

Som lärare i förskoleklassen gäller det att vara mästare på övergångar. Man ska både ta emot barn från för­skolan och se till att göra dem redo för skolan på riktigt innan de börjar ettan. Jessica Ekberg jobbar i förskoleklassen­ på Råtorpsskolan i Karlstad. Ett av hennes bästa tips är att ge eleverna ordentligt med tid för att vänja sig vid det nya och samtidigt se till att de känner sig trygga under hela övergången. Därför börjar hon, till skillnad från hur många andra gör, med att gå runt till barnen på förskolorna och träffa dem där innan de får komma och besöka henne i skolan.

– Det gör vi oavsett om det är en elev som kommer ensam från en avdelning eller ett helt gäng. De får ett ansikte på mig och träffar mig i en miljö som känns trygg för dem. När de då senare kommer till skolan vet de i alla fall vem jag är, hur jag låter och ser ut. I bästa fall hinner vi prata lite och börja skapa en relation redan vid det första besöket som man sedan kan bygga vidare på, säger Jessica Ekberg.

Därefter får barnen komma till skolan och känna på vad som väntar. Jessica Ekberg försöker då vara extra tydlig med vad som kommer att hända och vad som förväntas av dem. Både här och vid skolstarten är flexibiliteten viktig. Vill ett av barnen ha med sig någon som jobbar på förskolan är det helt okej. Har någon ett behov av att komma ett par extra gånger för att vänja sig går det också fint.

– Förändringar är knöligt för de flesta, även om det samtidigt kan vara kul, pirrigt och spännande, säger Jessica. Men för vissa är det bara jobbigt och det måste man ha en enorm respekt för.

Samma tänk finns även senare när eleverna ska slussas vidare till ettan.

– Vet vi att det kommer att bli jobbigt får eleven alltid extra tid på sig att gå dit, titta och vänja sig. Vi är också väldigt noga med att skriva ner alla extra anpassningar vi gör för eleverna så att ingenting gör övergången jobbigare än nödvändigt.