
Samuel och Akida kände förr att de störde sin mentor när de ville något – så är det inte nu med stormentorn Carina. Foto: Johan Strindberg
Så gör vi På Hagaskolan i Vallentuna kan lärarna nu ägna sig helt ut åt undervisning, när speciella stormentorer tar över själva mentorskapet. Initiativet kommer från specialpedagogen Linda Rainsson.
Ulrika Öjerbäck är stormentor och Linda Rainsson, specialpedagog/biträdande rektor, är satsningens initiativtagare.
Det är fredag förmiddag och dags för 8C att ha mentorstid. På tavlan har Ulrika Öjerbäck förberett med dagens punkter; de ska hinna prata om planering, gå igenom matråds-enkäten och dessutom samtala om självkänsla och integritet.
– Vad händer skolmässigt nästa vecka? frågar Ulrika och skriver upp på tavlan vartefter svaren kommer. Prov i engelska på tisdag, SO-uppgiften som ska vara klar på fredag och sedan hörförståelse i spanska.
– Checka också av med lärarna om det är någon uppgift ni kanske har glömt.
Sedan höstterminens start har elevhälsoarbetet fått ny struktur. I stället för att varje ämneslärare är mentor har Hagaskolan anställt speciella stormentorer. Ulrika Öjerbäck ansvarar för åttorna och kollegan Carin Thörnqvist för sjuorna, båda utbildade lärare med lång erfarenhet.
Varje dag följer de eleverna, under både lektioner och raster. De kan därför snabbt snappa upp om något särskilt händer. Dessutom har de mentorstid med varje klass två gånger i veckan. Sammanlagt ansvarar de var och en för 75–80 elever, tre klasser i sjuan och tre i åttan.
– Lärarna berättar för oss hur det går för eleverna och dialogen kollegor emellan fungerar verkligen bra, säger Carin Thörnqvist. Tidigare har jag arbetat som lärare och mentor, och det leder till ett ständigt dåligt samvete. Därför tror jag verkligen på det här.
Samuel och Akida kände förr att de störde sin mentor när de ville något – så är det inte nu med stormentorn Carina. Foto: Johan Strindberg
Ulrika Öjerbäck arbetade tidigare som svensklärare på skolan. Till en början var hon skeptisk till idén, men lät sig övertygas.
– Nu har jag tid att sitta ner med eleverna, och får syn på problem och svårigheter i ett tidigt skede. Jag har också tid att samverka med vårdnadshavare, lärare och andra funktioner på skolan, säger hon.
Idén med stormentorer initierades av specialpedagog Linda Rainsson. Det är också hon som håller i stormentorernas kontinuerliga handledning.
– Det främjande och förebyggande elevhälsoarbetet hinns med på ett annat sätt nu, och en viktig aspekt är att det specialpedagogiska perspektivet får en större spridning, säger hon.
Ebba Palm i 8C gillar sin mentor. ”Ulrika är verkligen en sådan man kan prata med, och hon tror på oss.” Foto: Johan Strindberg
Satsningen har redan gett resultat. Bland annat har både trygghet och studiero förbättrats, och antalet kränkningsanmälningar har minskat rejält.
Åttornas mentorstimme närmar sig slutet och de har kommit fram till punkten om självkänsla och integritet.
– Det går inte alltid att känna sig på topp, det gör inte vi vuxna heller,
säger Ulrika och klassen lyssnar uppmärksamt.
Theo Backman har haft Ulrika som ämneslärare tidigare och känner en trygghet i att nu ha henne som mentor.
– Hon är lätt att få tag på, och hon peppar och påminner oss om vad vi ska göra, säger han. Det är en bra hjälp.
Ulrika Öjerbäck har mentorstid med eleverna i 8C, till höger Theo Backman. Foto: Johan Strindberg
Även eleverna i sjuan uppskattar att ha tillgång till sin mentor på ett nytt sätt.
– Man ser Carin överallt, man känner aldrig att man stör och hon kan alltid hjälpa till. Det är lite som att ha en extramamma, säger Akida Askar i 7B.
Klasskompisen Samuel Jansson är lika entusiastisk. Och till andra skolor som funderar på ett liknande upplägg har han en tydlig uppmaning:
– Bara gör det!
Tema utbrändhet
Tema utbrändhet På Noblaskolan i Saltsjö-Boo lyser spec-utbrändheten med sin frånvaro, tack vare framgångsfaktorerna samverkan, gemenskap, struktur och arbetsfördelning.
Tema utbrändhet Sveriges Lärare larmar om specialpedagogers och speciallärares utsatthet på jobbet. Här är mekanismerna bakom missförhållandena, och kraven från Sveriges Lärare.
Tema utbrändhet Så förklarar specialläraren och specialpedagogen Emma, som äter ångestdämpande för att orka jobba, specars höga risk för utbrändhet Här är hennes berättelse.
Krönika ”Min dröm är att skolan får vara en plats där teori och praktik, forskning och konst, kognitionsvetenskap och relationellt lärande får mötas och berika varandra”, skriver specialläraren Niclas Fohlin.
Mitt jobb Planen var att arbeta på bank. Men efter ett tillfälligt jobb som elevassistent har Tord Söderqvist varit skolan trogen – som lärare, specialpedagog och nu rådgivare på SPSM.
Krönika ”Att utrusta elever med distraherande nöjesmaskiner och undra varför deras koncentrationsförmåga försämras är som att hälla bensin på en eld och undra varför det brinner”, skriver specialpedagogen och ämnesläraren Elin Zlatanovski.
Krönika Problemet att ens ha en ”angiverilag” på plats är större än lättnaden över undantagen, menar läraren och specialpedagogen Elin Zlatanovski.
Krönika Ska det tas krafttag med skolan eller inte? Elin Zlatanovski, gymnasielärare och specialpedagog i Växjö, listar fyra punkter som vi inte borde behöva kompromissa med.
Krönika ”Hur kan regeringen på fullt allvar mena att en SKOLAS elevhälsoteam bör sakna pedagogisk kompetens?” undrar Elin Zlatanovski, lärare och specialpedagog i Växjö, och bjuder in skolminister Lotta Edholm för samtal.
Vi lärare debatt Språkstörning/DLD är minst lika vanligt som adhd men skolans kunskap släpar efter, skriver debattörena Berit Robrandt Ahlberg och Kerstin Wiström på internationella DLD-dagen den 18 oktober.
Vi lärare debatt Specialläraren Niclas Fohlin listar tre nödvändiga krav på staten för att vända läs- och skrivutvecklingen.
Apl Ibland ger en utlandsresa inte bara minnen utan också lärdomar för livet. Vi följde med eleverna och elevhälsan från Praktiska gymnasiet i Uppsala.
Mattekrisen Tre lärare som länge verkat för att förbättra undervisningen berättar om sina metoder – åsikterna är vitt skilda men resultaten lika goda.
Krönika Det gick! Den här hösten också … Specialpedagogiks nya krönikör om konsten att få en helklass att dra åt samma håll.
Vi lärare debatt Har inkludering som skolbegrepp i Sverige blivit för abstrakt – vad menar vi egentligen med det?
Mattekrisen ”Tänka, resonera, räkna”-metoden sprider sig snabbt men anses kontroversiell. Vi pratar med forskare, lärare och elever.
Särskilt stöd Uteblivet särskilt stöd är den största faktorn bakom att niondeklassare saknar gymnasiebehörighet.
Debatt ”Om spec ska ingå i elevhälsan tas engagemanget från något annat”, skriver specialläraren Jessica Hansson, angående förslaget om att organisera om EHT.
Krönika Höstterminen är på väg att sätta sig. Har du grundat väl med elevrelationerna?
Mitt jobb För specialläraren Helen Nilsson i Halmstad har ett långvarigt fackligt engagemang lett till att hon blivit ledamot i Sveriges Lärares intresseförening för speciallärare och specialpedagoger.
Panelen Vi frågade specialpedagoger och speciallärare om digitala verktyg och risken med externa entreprenörer – och om deras drömföreläsare!
Arbetsmiljö Hur stor är egentligen utbrändheten bland speciallärare och specialpedagoger? Efter Specialpedagogiks stora enkätundersökning fortsätter berättelserna att strömma in.
Skolutveckling Tillgänglighetsarbetet i skolan kan aldrig ta paus. Det är budskapet från Specialpedagogiska skolmyndigheten, SPSM, när den lanserar ett nyutvecklat stödmaterial för att skapa större möjlighet för fler att nå trygghet, studiero och utbildningsmål.
Fackböcker Specialpedagogik i förskolan: Så får du ta blyga barn att våga delta i förskolans aktiviteter och få stöd i sin utveckling.
Fackböcker
Fackböcker Forskarna Gerth Hedov och Ann-Christin Sollerhed redaktörar en ny antologi om Downs syndrom och fysisk aktivitet.
Fackböcker Christian Hjortkjaer skriver om vad som skapar psykisk ohälsa hos unga i dag.
Fackböcker Ny bok om hur undervisningen kan organiseras i resursskolan.
Fackböcker Specialpedagogen och forskaren Annica Jäverbys nya bok ger många nya förslag på arbetssätt och verktyg att ta till för att nå fram till elever med oroande frånvaro.
Vuxenutbildning Lärcenter i Falköping är en spännande plats. Här arbetar man tvärdisciplinärt med specialpedagogik och ett studie- och yrkeslivsförberedande utbildningspaket, med fokus på entreprenörskap och studieteknik.
Vuxenutbildning 400 000 personer studerar på komvux varje år – fler än på gymnasiet. Ändå saknas lagkrav på elevhälsa och stödfunktionerna är inte lika utbyggda. Nu slår forskarna larm.
Vuxenutbildning Inom vuxenutbildningen är särskilt stöd och elevhälsa ett eftersatt område – men Komvux Malmö är ett ljus i mörkret som satsar på likvärdigheten via främjande specialpedagogik.
Krönika Anne-Marie Körling har precis haft sin sista lektion med elever. Specialläraren Niclas Fohlin hyllar här sin största förebild.
Vi lärare debatt ”Vi håller med Linnea Lindquist om att det är viktigt att lära barn att skilja på rätt och fel, men vi menar också att det spelar stor roll hur”, skriver lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin i en slutreplik i ”skamdebatten”.
Vi lärare debatt Det handlar om ”pedagogiska knep och vår fingertoppskänsla”, svarar Linnea Lindquist, efter att lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin reagerat på hennes ledartext om att skriva in skambestraffning i skollagen.
Vi lärare debatt ”Våra elever förtjänar att vara i en skola som präglas av lärande och utveckling, inte av rädsla och skam”, svarar lärarna Jennie Wilson och Niclas Fohlin Expressens Linnea Lindquist.
Krönika ”Vi får tänka att för just det här barnet betyder det allt om jag kan hjälpa, och det får vara gott nog”, skriver specialpedagogen Eva Augustsson i sin nya krönika.
Mitt jobb Som en byggnadsställning – så beskriver Ida Simberg sin roll som specialpedagog inom resursskolan.
Specialpedagogik Redaktören hälsar välkommen till ett nytt nummer av Specialpedagogik – huvudtemat denna gång är specialpedagogik inom vuxenutbildningen.
Panelen Vi frågade tre specialpedagoger vad de anser om detta senaste utspel från skolministern – och om EHT i stort.
Krönika När eleven knäcker läskoden öppnar sig skolans och livets alla möjligheter. Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling, berättar om en milstolpe i karriären.
Fackböcker Ungas och lokalt engagerades röster om skolan – framfiltrerade via kvalitativa forskningsmetoder.
Fackböcker En metod för integration – integration av interkulturella perspektiv i skolverksamheten.
Fackböcker Psykologen Jenny Nordin Hertzberg har skrivit en guide för alla som arbetar eller lever med traumatiskt utsatta barn och unga.
Fackböcker Metoder och hjälpmedel för elever i anpassade skolformer.
Krönika Vi kan inte förminska skolan och debatten till att enbart handla om att kunna rabbla utantill, skriver Niclas Fohlin, speciallärare i läs- språk och skrivutveckling.
Fackböcker Heltäckande handbok för transinkludering i skolan – främjande, förebyggande och åtgärdande, med många praktiska exempel.
Krönika Efter många år som VFU-handledare och mentor åt nyutexade frågar sig specialläraren Niclas Fohlin – hur kunde lärarutbildningen tappa så mycket, så snabbt?
Fackböcker Det talas alltmer om hur hjärnan fungerar, och hur undervisningen kan formas utifrån den vetskapen. Den här boken tar ett förskolegrepp på samma ämne.