
Linn Silverby, ordförande för Sveriges Lärare i Varberg.
För lärarna Linda Andersson och Jennie Svensson på Almers skola i Varberg känns Varbergs sparkrav – trots halveringen – närmast som ett hån.
Nedskärningar
Trots många protester och hårt arbete för att få politikerna i Varberg att tänka om måste skolan spara elva miljoner – motsvarande 18 tjänster.
– För en redan hårt pressad organisation känns det som sista spiken i kistan, säger Linn Silverby, Sveriges Lärares ordförande i Varberg.
Varbergs kommun har valt att spara elva miljoner kronor på skolan. Utgångsbudet från kommunen var mer än det dubbla, 23 miljoner kronor.
– Vi har varit oeniga kring budget med arbetsgivaren i olika samverkansforum och förhandlingar hela vägen. Vi har haft många samtal och diskussioner och vi har presenterat verifierade siffor om kostnader och vilka konsekvenserna skulle bli av nedskärningarna. Siffrorna ljuger inte, säger Linn Silverby, Sveriges Lärares ordförande i Varberg.
Politikerna lät sig påverkas och halverade sparkravet. Men det upplevs inte som en seger.
– Personalen och uppgivna vårdnadshavare, undrar säkert förtvivlat varför det inte satsas mer på förskola och skola i Varberg. Det är tyvärr inte vi som bestämmer utan det är politiska beslut. Sveriges Lärare i Varberg har kämpat högljutt för att det inte skulle bli så här, säger Linn Silverby.
Konsekvenserna kommer att bli kännbara, tror Linn Silverby.
– Sjukskrivningstalen visar att det är allvarligt, det finns en stor oro kring arbetsmiljön. Varberg är en växande kommun och det finns stora förväntningar bland kommuninvånarna att skolan ska vara bra. Besparingen på elva miljoner är tyvärr inte den första utan bara den senaste i en negativ trend.
– De elever som har störst behov kommer att drabbas hårdast. Det var en bister höst och effekterna av åtstramningarna kommer att märkas tydligt under våren. Att nå upp till kraven i Skollagen blir mycket svårt.
Linn Silverby, ordförande för Sveriges Lärare i Varberg.
Kostnaderna för personal och undervisning per elev är lägre än genomsnittet i Halland och i riket. Enligt Linn Silverby har man ändå lyckats med en god måluppfyllelse tack vara hårt och målmedvetet arbete. Bland annat eftersom man accepterat en begränsad löneutveckling i flera år.
För lärarna Linda Andersson och Jennie Svensson på Almers skola i Varberg känns det närmast som ett hån.
– Det hålls nästan emot oss att vi lyckats upprätthålla standarden trots tidigare neddragningar, säger Linda Andersson.
– Vi känner oss otillräckliga, ledsna och besvikna. Under flera år har personalen på Almers skola gått på knäna, nu kommer vi krypa fram. Väggen är nära, säger Jennie Svensson.
Varbergs förskolor och skolor är extremt återhållsamma med vikarier, enligt Linn Silverby, och personalen uppmanas att täcka upp för varandra, inte bara vid korttidsfrånvaro utan även under längre perioder. Det finns skolor som satt det i system även för föräldraledighet och liknande.
Vetskapen gör att man går till jobbet trots sjukdomssymptom.
– Man vågar inte vara sjuk eftersom man vet att det kommer att drabba kollegorna med ännu mer arbete, säger Linda Andersson.
Även om sparkravet trots allt halverades efter lärarnas protester så ser Linn Silverby en halv seger på ett annat håll.
– För första gången finns det nu ändå nedskrivet i kommunen vad riskerna med att ta bort resurser från förskolan och skolan kan leda till: Färre lärare, mer undervisningstid, större barn- och elevgrupper och risk för mindre resurser till barn och elever med behov. För en redan hårt pressad organisation känns det som sista spiken i kistan.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Mentorskap Läraren om avlastningen: ”Jag har över 300 elever så jag har att göra ändå.”
Mentorskap Därför införde Norrevångsskolan i Eslöv heltidsmentorer.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.
Våld i skolan Arbetsmiljöverkets ovanliga åtgärd för lärarna: ”Omedelbar och allvarlig fara”
Fackligt Anna Olskog efter historiska initiativet: ”Mitt budskap till Lotta Edholm fortsätter vara glasklart.”
Hök25 Anna Olskog: ”Borde inte vara svårt för arbetsgivaren att sikta”
Hök25 Uppmaningen till SKR i striden om reglerad planeringstid.
Debatt ”Förutom faktafel och fusk äventyrar AI även förmågan till källkritik”.
Debatt Hanna Garberg om SKR:s förslag för lärares arbetsmiljö: ”Ett hån”
Hök25 ”Stora oönskade konsekvenser för tredje man”
Hök25 Avvaktar utredning – vill inte förhandla om planeringstiden.
Hök25 ”Strejk är bättre som hot än vad den är i verkligheten.”
Debatt ”Antingen är det en marknad eller så är det inte en marknad. Det kan inte bara vara det när det passar”
Debatt ”Politikerna har nu ett val. Antingen skapar de en tyglad lärarkår, eller så lyssnar de till oss som faktiskt berörs.”
Debatt ”Elevhälsoprocessen i svensk skola måste skrotas – den är orättvis”.
Digitala nationella prov Arbetar redan med upphandlingen av en ny provplattform: ”Har haft dialog med kritikerna”.
Krönika ”Jag försöker förstå hur lärares status ska kunna öka när vi blir så uppläxade hela tiden.”
Våld i skolan Utbildningsministern: Tryggheten i svenska skolor har tyvärr blivit sämre över tid.
Debatt Elevernas svar på filosofiska frågan förvånade: ”Detta är viktigast med skolan”.
Debatt ”Kvartalsrapporter ska inte styra skolan”.
Debatt Lotta Edholm: ”Använder sin plattform i SKR för att bromsa helt nödvändiga reformer.”
Arbetsbelastning ”De styrande borde ta chansen att minska grupperna nu när de har möjlighet.”
Forskning Stor studie: ”Lärarna behöver ges större utrymme att påverka arbetet”.
Friskolor Diskussion om vinster i skolan: ”Välfärdstjänster är inte som andra tjänster.”
Jag är lärare Jörgen Berg om varför han är lärare – och vad han skulle göra om han var skolminister för en dag.
Nedskärningar ”Har man halkat efter lönemässigt kan det bero på att man underpresterat i sin roll.”
Krönika ”För de allra flesta är mobilförbudet en ickefråga.”
Studiero Förslaget: Obligatorisk insamling av elevers mobiltelefoner i början av skoldagen.
Forskning 70 föreläsare delar med sig av forskning och erfarenheter från undervisning under en och samma dag.