
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
Hanna Garberg är en av initiativtagarna till den stora manifestationen i Stockholm och ligger bakom Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar. Foto: Sven Lindwall
Nedskärningar
Hanna Garberg, en initiativtagarna till manifestationen i Stockholm, uppmanar lärarkollegor att visa sitt missnöje och sin frustration ute i landet.
– Hade vi inte protesterat så högljutt skulle vi aldrig fått se röken av de här 102 miljonerna till skolan, säger hon.
LÄS ÄVEN:
Efter lärarprotesterna: 102 nya miljoner till skolan
Läraruppror i protest mot nedskärningar – varnar för flykt
Hanna Garberg är lärare på Gubbängsskolan och förtroendevald på Sveriges Lärare.
– Det känns fantastiskt att protesterna sprider sig i Sverige. Vi borde ha gjort våra röster hörda på det här sättet för länge sedan, säger hon.
Hanna Garberg var själv en av talarna under den stora manifestationen vid Stockholms stadshus och på Mynttorget – ett stenkast från Riksdagshuset – den 6 maj.
Att det blir 102 miljoner till i Stockholms skolbudget i höst kommenterar hon så här:
– Det är som att få ett litet plåster på en blödande halspulsåder…
Men hon ångrar absolut inte kampen.
– Tvärtom! Det är ju bättre att vi får 102 miljoner till skolan än att det ”effektiviseras”, det vill säga sparas in absurdum, ännu mer. Nu är det viktigt att vi fortsätter protestera och kämpa. Krisen i skolan är ju inget nytt. Den har funnits i flera år, men har fördjupats snabbt med inflationen och höga räntor, säger Hanna Garberg.
Enligt polisens beräkningar samlades 2 500 personer till manifestationen i Stockholm den 6 maj. Foto: Sven Lindwall
En annan delseger – vid sidan om en något bättre skolbudget i höst – är själva debatten.
– Skolborgarrådet Emilia Bjuggren har ju sagt att hon delar vår oro. Hon förnekar inte krisen överhuvudtaget och det är ju bra, men samtidigt känns det lite knasigt. Hon är ju för fasen högsta hönset när det gäller skolan i Stockholm och borde kunna göra något åt det, säger Hanna Garberg.
En framgångsfaktor tror Hanna Garberg att Instagramkontot #Stockholmsskolorlarmar är. Avskalade meningar som ”Grundskola, södra Stockholm. Neddragning: 9 lärare, 1 barnskötare” och ”Grundskola, centrala Stockholm. Neddragning: 1 köksbiträde, 1 socialpedagog, 1 fritidsledare” var effektfulla.
– Men det var också ett väldigt hårt jobb bakom det skenbart enkla. Vi faktakollade alla uppgifter vi fick in. Inget skulle få vara fel, så att debatten handlade om detta i stället för om krisen i skolan. Ett kort inlägg kunde ta timmar att göra, säger Hanna Garberg.
Hon har funderat på om Sveriges Lärare i stället skulle ha startat en nationell kampanj.
– Fast i efterhand tror jag det nog hade varit en för stor apparat med ”Sveriges skolor larmar”. Nu kunde vi komma igång snabbt och fler orter hakar ju på med sina demonstrationer, säger Hanna Garberg.
Hon tillägger:
– Det stora problemet är nationellt med vissa lokala variationer. För det som händer just nu är att kommuner med berått mod budgeterar för ohälsa för oss lärare. Det är vad effektiviseringarna ger för konsekvenser.
Tusentals lärare i protest – ”Står inför en katastrof”
Skolprofilerna under demonstrationen: ”Vi måste bråka mer”
Debatt ”I 79 kommuner har antalet elever i anpassad grundskola ökat med 100 procent”.
Debatt Betygsforskaren: ”Normrelaterade uppgifter och digital rättning ska avvisas”.
Debatt ”Elevernas utbildning till entreprenörer beroende av regionerna.”
Debatt ”Påståendet att vi står för att 'handskrift och stavning ska prioriteras' vittnar om okunskap.”
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Hök25 Avtalsstriden – manifesterar för regleringar: ”Politiker måste ta ansvar.”
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt ”Om vi vill främja barns skrivande behöver vi broar mellan forskningsperspektiv – inte murar”
Läs och skriv Agneta Gulz skarpa ord om digital skrivträning.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Jag är lärare Elina Larsson, lärare i hem- och konsumentkunskap, om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Arbetsmiljö Slöjdläraren Eva Söderberg om vad hon skulle göra som skolminister för en dag.
Ledare "På framtida generationers utbildning kan det sparas och snålas – det gör liksom inget.”
Porträtt Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson om lärarlivet efter poddsuccén.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Våld i skolan Läraren Paul Carlbark har sökt 150 jobb – misstänker att han blivit svartlistad.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet Listan visar: Brist på behöriga lärare – trots stora överskott. Så ser behörigheten ut i din kommun.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Sveriges Lärare: Skärpta krav på lärarlegitimation och avskaffa undantag.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Replik Liberalerna svarar: ”Socialdemokraterna sätter aldrig skolan först – varken i Stockholm, SKR eller när de sitter i regering”.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Debatt ”Mycket pekar på att det blir fyra förlorade år på utbildningsdepartementet.”
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Arbetsbelastning ”Ren självbevarelsedrift gör att legitimerade och behöriga lärare väljer andra arbetsställen”
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.