Hjälp, vi klarar inte pandemin!

Fortsätt kommunicera med varandra i vått och torrt. Det finns ingen annan väg. Foto: Johnér
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Förskolan

Pandemin har skadat stämningen på många arbetsplatsern. Hur hittar man orken att hjälpa varandra och skapa en bra arbetsplats?

LÄSTIPS: Lindström: Hur kan jag skydda mig mot fjällen?

Fråga: Covid har trasat sönder den schysta stämningen på min förskola. Nu gnisslar samarbetet både i mitt arbetslag och mellan avdelningarna, orken och lusten att hjälpa varandra finns inte längre, alla är trötta och slitna, oron för att bli allvarligt sjuk skrämmer. Hur hittar vi tillbaka till varandra och en bra arbetsplats igen? Hur gör jag för att orka peppa mina fina kollegor?

/Förskollärare som måste få känna lite hopp inför 2021 

Svar: I tider av stress minskar vår förmåga att hantera starka känslor. Det märker vi genom att vi blir trötta, slitna och mindre generösa i vardagen. Eftersom de allra flesta förskollärare gör sitt yttersta för att inte ta ut frustrationen på barnen så är det ibland relationen till kollegorna som blir lidande. Då är det inte ovanligt att konflikter som legat latenta riskerar att förstärkas. 

I ett sådant läge finns det egentligen inga genvägar. Man behöver vara lika professionell i förhållande till sina kollegor som man är i relation till barnen. Något som kan kännas lättare sagt än gjort när orken tryter. Den goda nyheten är att det varken behöver kosta tid eller pengar att vända stämningen på en arbetsplats.

Det kan handla om ett uppmuntrande leende tvärs över rummet, att man varmt hälsar sin kollega på morgonen eller att man berättar för varandra när man ser något som blir bra. Kanske behöver man tydligare formalisera tidpunkter där man ger varandra uppmuntran och stöd. Även en chef som står under stark press behöver stöd för att inte utveckla tunnelseende. Därför behöver man vara extra konkret, tydlig och vänlig när man förklarar vad man behöver som medarbetare.

Från början kan det kännas stelt när man inombords inte känner sig så generös men efter några gånger brukar den glädje man skickar i väg komma tillbaka och man blir gladare på riktigt. Det är de små gesterna, orden och blickarna som sätter stämningen på en arbetsplats och som gör hela skillnaden i arbetet. Känslor är en smitta som vi kan påverka själva, till skillnad från covid-19-viruset. 

/Jenny Jakobsson Lundin, psykolog i förskola, Örebro kommun

Vad gäller kring tjänstledighet?

Fråga: Jag är fast anställd som förskollärare på en kommunal förskola sedan fyra år. Nu har jag blivit erbjuden att jobba i en god väns företag i en helt annan bransch. Är lite sugen på att kanske testa det. Kan jag vara tjänstledig från min tjänst i förskolan för att prova annat jobb? Hur länge har man rätt att vara det i så fall? Har jag rätt att komma tillbaka till samma förskola där jag jobbar i dag eller behåller jag bara tjänsten inom kommunen? Många frågor, tacksam för svar.

/ ”Förskollärare på vift”

Svar: Det finns inte någon rätt enligt lag att vara tjänstledig för att prova annat jobb. Hur länge man har rätt att vara tjänstledig, om man får den möjligheten, är upp till vad arbetsgivaren går med på. Om man får komma tillbaka till samma förskola är även det en förhandlingsfråga om man beviljas tjänstledighet. Det sker hela tiden en personalplanering i kommunerna och då innebär det att vi alla kan flyttas mellan olika enheter beroende på hur arbetsgivaren organiserar verksamheten. Det kan finnas kollektivavtal eller lokala överenskommelser som säger annat men det måste man kolla med sina lokala fackliga företrädare.

/Per Edberg, huvudskyddsombud, Umeå och ledamot i Lärar­förbundets arbetsmiljöråd.

LÄS ÄVEN

Manliga förskollärare diskrimineras

Stenkula: Facebook tar fram det lägsta

Podcast: Kommunalt vs privat