Saknar didaktik i yrkeslärarutbildningen

Jennilie Rosenqvist har kombinerat jobb och studier. Foto: Gustav Gräll
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Yrkesläraren

Det borde vara mer yrkesdidaktik och andra inslag som man har nytta av i lärarutbildningen. Det säger Jennilie Rosenquist, som snart är legitimerad yrkeslärare.

Jennilie Rosenquist kan snart titulera sig legitimerad yrkeslärare. Då har hon läst yrkeslärarutbildningen, 90 poäng på halvfart, vid Stockholms universitet.

Ett val som hon tycker är självklart efter att ha arbetat som yrkeslärare i snart fyra år.
– Det här är ett yrke som jag vill fortsätta med en tid framöver. Genom att gå utbildningen skapar jag bättre förutsättningar för mig själv, säger Jennilie Rosenquist.

Parallellt med studierna har hon arbetat heltid som lärare på Distra gymnasium söder om Stockholm.
– Det har varit en fördel att ha lärarerfarenheten med mig i mina studier. Vid större inlämningsuppgifter och seminarier får jag tid från jobbet utan löneavdrag. Det behövs ju fler utbildade yrkeslärare, säger Jennilie Rosenquist, som undervisar i yrkesämnen på handels- och administrationsprogrammet.

Hur skulle du betygsätta yrkeslärarutbildningen?
– Mycket är bra men det finns också en del saker som man skulle kunna utveckla och förbättra. Det är för lite av vissa delar och kanske för mycket av annat.

Vad är det för lite av?
– Det har varit för lite av kurser som man kommer att ha praktisk nytta av som lärare. Till exempel betyg och bedömning och ämnesdidaktik. Utbildningens historia kanske man kunde ha lagt lite mindre tid på. Vi skulle även ha fått ta del av mer ny forskning men ett problem är nog att det inte forskas så mycket om yrkesdidaktik. I stort sett har lärarutbildningen varit värdefull i att bli bättre på att lära ut. Man får mer verktyg i didaktiken. Och man tar sig igenom utbildningen då den inte är så jättekrävande.

Första terminen var det föreläsningar på plats vid Stockholms universitet. Sedan kom pandemin och det blev en tillvaro med digital universitetsutbildning. Något som Jennilie Rosenquist tycker har fungerat bra. Men den här sista terminen får hon träffa de andra studenterna fysiskt igen.
– Jag är bland de yngre i gruppen. Många som läser till yrkeslärare är ju lite äldre jämfört med andra lärarutbildningar. Man ska ju ha en branscherfarenhet i botten i det yrken man undervisar för. 

Samtidigt som Jennilie Rosenquist arbetar som lärare och går lärarutbildningen så håller handels- och administrationsprogrammet på att göras om. Det kommer även att byta nam till försäljnings- och serviceprogrammet från och med nästa läsår.
– Det är positivt att man utvecklar programmet utifrån branschen. Det blir till exempel mer digitalt inom samtliga kurser. 

Tidigare arbetade Jennilie Rosenquist som butikschef på Carlings i Täby. Men drömmen om att bli lärare tog över.
– Det har varit lärorikt och roligt att byta yrke. Men lärarjobbet är mycket mer än att enbart undervisa. Det är sociala delar som att vara mentor till exempel, besöka apl-platser och i början var det mycket att sätta sig in i när det gäller styrdokumenten. Jag läste centralt innehåll noga och försökte omsätta det i undervisningen. Jag har fått bra stöttning av rektor och mina kollegor.