Skarpt läge med gymnasiearbetet

Läraren Jan Stenström, Danni Malmqvist och Conrad Bäckström kontollerar installationerna. Här på Wisbygymnasiet finns ett färdigt upplägg för gymasiearbetet. Foto: Joel Nilsson

Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. De vet att branschen kommer till skolan och besiktigar det de har gjort, säger yrkesläraren Jan Stenström.

Jan Stenström, yrkeslärare på Wisbygymnasiet, använder ett kompendium från VVS-branschens yrkesnämnd i elevernas gymnasiearbete. Delarna i arbetet är planera, utföra och utvärdera.

– Det här upplägget fungerar riktigt bra. Eleverna tar gymnasiearbetet på största allvar. Det vet även att företagare från branschen kommer hit till skolan och besiktigar deras gymnasiearbeten. Då ska det vara fackmannamässigt utfört, säger Jan Stenström.

Samtliga elever på VVS-college använder det här materialet i gymnasiearbetet.

– Det gör det likvärdigt för förtagen att veta vad eleverna kan när det gäller säkerhetsutrustning, installation av varmvattenberedare och annat som ingår.

Rensar schemat

Den praktiska delen i gymnasiearbetet gör eleverna i block på Wisbygymnasiet. Då är schemat rensat från andra ämnen. Uppgifterna består i att installera en varmvattenberedare med säkerhetsutrustning. Eleverna drar även in rör till en dusch, tvättställ och VC. En annan del är att installera en säkerhetsutrustning till ett värmesystem med expansionskärl, säkerhetsventil, manometer och luftning.

 – Här är det viktigt att det har kopplats in på rätt sätt. Kopplar man fel kan det bli ett övertryck

Hur går det till när företagarna kommer och inspekterar?

– Det är företag där eleverna har apl. Eleverna delas in i grupper med fem stycken. Företagarna ser på alla elevers arbeten.  De går igenom det som eleverna har skrivit, kontrollerar ritningen och jämför elevens tidsåtgång med en normtidtabell för branschen. Tidsaspekten är dock inte avgörande. Installationen ska vara fackmannamässigt utförd och kunna säljas till kund.

Jan Stenström tycker att omfattningen på gymnasiearbetet är väl anpassat och att det är en viktig del för eleverna och branschen.

– När det börjar med gymnasiearbetet är de väldigt fokuserade även de som kanske inte är det i vanliga fall. Alla sträcker upp sig och de inser att det är viktigt med skarpt läge att även bli bedömda av företagare från branschen.

Följer branschregler

Bedömningen med E eller F anser han inte är svår.

– Kanske borde man använda hela betygsskalan för att visa att de har gjort ett extra bra jobb. Men det är inte så att de gör sämre ifrån sig nu med godkänt eller icke godkänt.

Han tycker inte att det blir för likriktat då alla elever använder samma upplägg.

– Man måste följa branschens regler för säkerhetsutrustning och hur delar ska monteras och då finns det inte så mycket utrymme att sväva ut. Men de kan dra rören och anslutningar på olika sätt som de tycker är snyggt.

Den teoretiska delen består bland annat av att göra en ritning med det som ska monteras, skriva upp allt material, kontrollera kostnad, göra en riskanalys och göra en teknisk beskrivning hur det ska genomföras och fungera. Göra en självskattning.

– Det är ett bra sätt att planera ett arbete med allt material som behövs så att de som yrkesverksam inte måste hämta grejer halva dagen. Allt material ska med från början.

Tips för gymnasiearbetet:

Ta god tid några veckor för planering.

Schemalägg så att du som lärare är med när eleverna planerar arbetet och gör ritningarna. Dock är det vårt då jag som lärare har 30 timmar avsatt och eleverna har hundra.

Var noga med att det är enskilt arbete. Tittar de på varandra och något gjort gör fel så blir det inte bra.

Jag tycker det är bra ett eleverna gör den praktiska delen koncentrerat i ett svep