Diana Storvik på nytt jobb – möt en missionär

För första gången jobbar Diana Storvik, bokaktuell med ”Studie­strategier i högstadiet”, nu som specialpedagog på en anpassad gymnasieskola. Foto: Carl Sandin

Diana Storvik har just bytt special­pe­dagogjobb, till den anpassade gymnasieskolan Freja i Mölndal. Men hennes budskap, både på jobbet och när hon skriver böcker, är detsamma – att förtydliga och att inte lämna någon i sticket.

Diana Storvik har lång erfarenhet, 13 år som gymnasielärare. Sedan sju år tillbaka kan hon även titulera sig specialpedagog – en roll hon har haft i både grundskolan och gymnasiet. Vid sidan av jobbet delar hon även med sig av sina erfarenheter via sin blogg, hemsida och konton på sociala medier. Hon är också författare till förra årets succébok ”Studiestrategier i gymnasiet”, tillsammans med Heidi Wåxberg, och nu är det dags för bok nummer två, ”Studiestrategier i högstadiet”. Utöver detta är hon expert och svarar på läsarnas frågor på Elevhälsan.se.

Jag vill ha ökat fokus på lärandet, att eleverna får möjlighet att träna. I dag handlar mycket i skolan om examinationer.

Efter bloggstarten 2018 har hon även dykt upp en hel del som föreläsare, och det var just vid ett sådant tillfälle som tankarna på att prova en ny skolform föddes när hon träffade lärare som arbetade inom sär­skolan.

– Fem minuter innan jag skulle börja fick jag höra att lärare från särskolan skulle komma till föreläsningen, då tänkte jag först att ”oj, det är innehållet inte anpassat för”. Men under en diskussionsövning som följde ställde de många frågor och jag fick väldigt fin feedback efteråt. Några dagar senare såg jag en annons från Frejagymnasiet på Linkedin, och sökte jobbet. För två veckor sedan började jag.

Foto: Carl Sandin

Än så länge är allt nytt och hon tillbringar mycket tid ute i elevgruppen. Frejagymnasiet är en förhållandevis liten skola, med bara 50 elever. Det kan jämföras med de 480 eleverna som gick på hennes förra arbetsplats. 

– Frågorna är dock desamma, men ur ett annat perspektiv. Här på Freja finns också ett större fokus på själva lärandet, det handlar inte om betyg här på samma sätt. Under en mattelektion jag var med på pratade de mycket om begreppet ”varannan”. Läraren visade visuellt genom att rita på tavlan, och använde magneter i olika färger. Det där är något jag tycker att man kan göra mer även i vanliga gymnasieskolan – att vara tydlig, visa och lära om begrepp.

Diana Storviks främsta budskap som specialpedagog har alltid varit att förtydliga och göra det bra för alla, att träna eleverna att utveckla goda studiestrategier. 

– Det allra bästa med yrket är att man får bidra till att människor får bättre förutsättningar i livet. Jag jobbade tidigare i en skola med många elever från ett socioekonomiskt utsatt område. För dem ger en bra utbildning möjlighet att lyckas bättre i livet. Ibland tror jag att vi tar för givet att alla elever vet hur de ska göra. Men genom att visa och bygga goda stödstrukturer kring eleverna kan vi stegvis öka deras självständighet. Ett sätt att visa är genom att modellera, vilket innebär att läraren visar en strategi genom att tänka högt och sätta ord på sin tankeprocess.

Diana Storviks böcker ”Studiestrategier i gymnasiet” och ”Studiestrategier i högstadiet” är utgivna av Natur & Kultur.

Diana Storvik efterlyser mer fokus på själva lärandet i skolan, att det är högt i tak och att elever får lov att misslyckas ibland.

– Jag vill ha ökat fokus på lärandet, att eleverna får möjlighet att träna. I dag handlar mycket i skolan om examinationer. 

Hon nämner debatten om extra anpassningar och lärare som går i taket, och hon tycker det är synd att professioner ställs mot varandra. Men själv känner hon inte igen sig i motsättningarna. 

– Nej, det fungerar så länge man har ett tydligt mandat och ledningens stöd, och själv har jag även lång erfarenhet som lärare. Jag jobbar alltid mycket tillsammans med förstelärare, samtalar med lärare och är involverad i kollegialt lärande. Det är också superviktigt att vara ödmjuk.

LÄS ÄVEN

Mikael Vestman: ”Låt eleverna få ont i händerna!”

Panelen: Så inkluderar vi eleverna

Jolette – vilket fantastiskt transportsätt!