Tidigare waldorflärare: ”Otroligt låg autismkompetens”

Missförhållandena på Solvikskolan var inte unika för den skolan och den tiden. De är systematiska och pågående, menar en före detta waldorfanställd.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Specialpedagogik

Hon har arbetat som lärare på en resurs-waldorfskola där nästan ingen, och inte heller hon själv, hade behörighet. Nu är hon blivande specialpedagog och vill berätta sin historia. Av rädsla för att hon och hennes barn ska trakasseras på en liten ort vill hon vara anonym.

LÄS MER: Solvikskolans chef: Det skulle lätt kunna hända i dag

”Som före detta elev på Solvikskolan har jag sett hur elever med funktionsnedsättning nekats stöd, inte blivit sedda och hörda. Det har inte gjorts pedagogiska kartläggningar och utredningar, man har inte remitterat vidare för utredning. I stället har elever varit helt utan stöd i undervisning och utan stöd att hantera det sociala. Med allvarliga konsekvenser då och i det fortsatta livet.

Jag har anmält till Skolinspektionen och Arbetsmiljöverket. Tyvärr har det inte haft någon större verkan. En rektor som är bra på att prata kan förhållandevis lätt få det mesta att verka bra.

På Solvikskolan finns fortfarande i dag varken speciallärare eller specialpedagog knuten till skolan. Det är anmärkningsvärt.

Men detta gäller inte bara det förgångna, eller Solvikskolan. Det pågår fortfarande, brett. Samma idéer lever kvar. Jag undrar om alla de vårdnadshavare och kommuner som placerar barn där, i enbart skola eller även på boende, har förståelse för vad barnen utsätts för. Vilka metoder som används.

Jag har arbetat på en sär- och resurs-Waldorfskola. De missförhållanden jag sett där är under all kritik. Otroligt låg andel behöriga lärare. Låg kompetens generellt men otroligt låg autismkompetens. Jag har anmält till Skolinspektionen och Arbetsmiljöverket för att larma om de allvarliga bristerna. Tyvärr har det inte haft någon större verkan. En rektor som är bra på att prata kan förhållandevis lätt få det mesta att verka bra.

Som medmänniska, förälder till ett barn med autism och blivande specialpedagog så hoppas jag på en stor granskning av hur dessa metoder och skolor påverkar barn. Jag hoppas på en granskning som leder till ett förändringsarbete eller att skolor som inte slutar med tvivelaktiga metoder får stänga.”

Berättat för Kjell Häglund

LÄS ÄVEN

Låt inte waldorfskolorna komma undan igen

Waldorf-eleven: ”Det var psykisk misshandel”

Flickors rop på hjälp

”Skolan misshandlar elever med autism – alla blir förlorare”