Influencer-lärarna – hur påverkas trovärdigheten?

Influenser som ett kollegialt lärande snarare än gentemot eleverna för att läraren ska uppehålla sitt förtroende, anser experten. Illustration: Klawe Rzeczy
Den här artikeln publicerades ursprungligen på Läraren.se

Allt fler lärare syns på Tiktok, Instagram och andra sociala plattformar. De flesta kommunicerar direkt med andra lärare.
Men andra dansar med elever och säljer produkter eller läromedel.
Yrkesetiska rådet menar att det finns tre viktiga frågor att ställa sig innan man slänger sig ut i sociala medier.

LÄSTIPS Tre frågor att ställa dig – innan du dansar på Tiktok

”Tack för intresset ang. en artikel! För tillfället tackar jag bara ja till artiklar som handlar om min bok 'App App App'.”

Så svarar Rickard Nordström, läraren bakom sociala medie-aliaset ”Magister Nordström”, på Lärarens intervjuförfrågan.

Han är en av många svenska lärare som syns i sociala medier och också i någon mån kapitaliserar på det. I skrivande stund har han fler än 215 000 följare på Tiktok. I sina kanaler ägnar Rickard Nordström sig åt fredagsdanser och sketcher med elever men också åt peppiga råd som att unga ska ta det lugnt, låta bli att stressa och bli överösta med läxor. Han har blivit hårt kritiserad för att han ingått kommersiella samarbeten och då särskilt när han marknadsförde och erbjöd följarna rabatt på  robotdammsugare.

Han driver sedan 2016 aktiebolaget Kunskapsfabriken. Ett bolag som ägnar sig åt bland annat föreläsningar och utbildningar. På hemsidan säljs kepsar och t-shirts.

Omsättningen låg 2019 på 365 000 kronor och bolaget delade samma år ut 150 000 kronor till ägarna.

Magister Nordström marknadsför sin bok på Instagram, märkt som ­samarbete.

Så särskilt sugen på att prata med journalister är han alltså inte, han som är bokaktuell och jobbar i Höllviken i Vellinge kommun.

I en kommentar till Sydsvenskan sa han dock: ”Vi lever i en ny värld, i ett nytt tänk med sociala medier. Vi har lärare, poliser och sjuksköterskor som är influencers.” Han fortsatte: ”Men när någon influencer eller lärare råkar göra reklam då är det ramaskri. I Landet Lagom får man inte sticka ut.”

I stället ringer jag upp Linda Forssell Asp. Hon är lärare i Falun och hon kallar sina konton för ”Lindas klassrum”. Instagramkontot har runt 10 000 följare och Tiktok-kontot når runt 55 000 följare.

Med sitt Instagramkonto vill hon inspirera andra lärare och visa vad hon gör på sina lektioner och hur hon arbetar med olika typer av material och var hon hittar det någonstans. Hon skriver också peppande citat.

När Linda Forssell Asp hållit på ett tag såg hon att hennes elever började göra moves på lektionerna, hon såg hur händer åkte upp och ner, in och ut från kroppen och hon undrade vad de höll på med. De berättade om Tiktok och hon kände att det där måste hon lära sig. Att dansa med eleverna blev både relationsbyggande och ett sätt att motivera dem till att lära sig multiplikationstabellen eller vad det nu kunde vara.

– Jag fick väldigt många följare snabbt och de flesta följarna är runt tio år gamla men nu lägger jag inte längre ut filmer med elever. Nu har vi dansat klart tillsammans. I alla fall på bild, säger Linda Forssell Asp.

Blivit en bättre lärare av Instagram

Hon har lärt sig mycket längs vägen. Eleverna ville bli hennes vän på Tiktok för att hon hade så många följare och de ville synas där tillsammans med henne. Hon menar att den elvaåring som så gärna vill dansa med sin lärare på Tiktok kanske inte är lika nöjd med att filmen finns där när hen är arton år gammal.

– Men det är inte lätt. Det man vill är att sprida glädje. Det är ingen som vill göra något dåligt med att dansa på Tiktok, säger Linda Forssell Asp.

Hon känner att hon blivit en bättre lärare sedan hon började arbeta med Instagram. Det hon gör på sociala medier betraktar hon som en del av som ett enda stort kollegialt lärande.

Lindas klassrum har två konton mot olika målgrupper.

För ett och ett halvt år sedan startade hon Lindas klassrum AB. Bolaget, som ännu inte funnits tillräckligt länge för att kunna redovisa ett bokslut, beskrivs  så här på Bolagsverket: ”Företaget erbjuder tips och trix samt pepp för verksamma lärare. Företaget arbetar som influencer för pedagoger. Försäljning av läromedel, utbildningsmaterial och pedagogiskt material. Företaget verkar inom utbildningsväsendet och skapar förutsättningar för att utveckla kompetenser inom lärande. Samarbeten med olika typer av företag som vill synas tillsammans med företaget kommer att ske.”

Hon har en anmäld bisyssla och hennes chefer känner till vad hon gör och hur hon tänker.

– Om jag ägnar många timmar och kanske till och med satsar lite pengar på att köpa typsnitt och bilder och någon vill ha mitt material, då tror jag att de precis som jag tänker att det är värt en peng, inte minst för att det sparar tid. Om jag själv hittar bra material och sparar tid då betalar jag gladeligen tio kronor eller tjugo. Det är gott om läromedel på min skola men jag vill ha det där lilla extra, säger Linda Forssell Asp.

Hon har själv kontaktat Lärarnas yrkesetiska råd för att få reda på vad som gäller. I december 2019 skrev rådet ett uttalande om ämnet. De menade att det kan skada förtroendet för den enskilda läraren att sälja eller göra reklam. I förlängningen skulle det kunna påverka förtroendet för hela lärarkåren i en negativ riktning.

– Om jag får veta att jag är ute och cyklar, då får jag tänka om. Jag vill gärna veta om jag kan fortsätta som jag gör. Det är roligt och jag tycker att det arbete jag lägger ner på mina sociala medier är viktigt, men jag vill inte göra det helt gratis, säger Linda Forssell Asp.

”Gå inte in i den världen utan upprätthåll er själva som förtroendeingivande och ansvarstagande vuxna.”

Katarina Graffman, antropolog och forskare.

Katarina Graffman är antropolog och forskar bland annat på vilken roll sociala medier spelar i unga människors liv. Hon menar att kärnan i diskussionen är ordet trovärdighet och om hur läraren vill framstå som lärare och om hens förtroende hos sina elever. Hon poängterar att hon inte har en negativ inställning till internet som sådant men att det inte är lärares roll att ”snacka med unga på ungars vis”.

– Så nej, lärare ska inte vara influencers, inte gentemot elever och barn. Gå inte in i den världen utan upprätthåll er själva som förtroendegivande och ansvarstagande vuxna, menar Katarina Graffman som lägger till att lärare gärna får vara influencers för andra lärare.

Katarina Graffman, antropolog och forskare. Foto: Sören Vilks

Marcus Larsson som driver Tankesmedjan Balans tillsammans med Åsa Plesner, samtidigt som han jobbar som lärare ett par dagar i veckan:

– Skolan har blivit mer och mer av en handelsplats och det är inte konstigt att även individuella lärare anpassar sig till den situationen. Men det är en stor skillnad mellan att man som lärare marknadsför sig själv och olika idéer man har och att man blandar in sina elever i det. Man kan heller inte lagstifta om att lärare inte får sälja saker men det händer något med personens trovärdighet när det är kopplat till egen vinning, säger Marcus Larsson.

Fem lärare med stora följarskaror

Maria Wiman. Lärare i svenska och i so. Hon krönikerar i Läraren och når den vägen fler än 200 000 läsare. Hon skriver även böcker och på Twitter når hon som @marwim123 runt
2 500 följare.

Rickard Nordström. Lärare för årskurs fyra till sex. Kallar sig för Magister Nordström och når på Instagram 36 000 följare och på Tiktok har han fler än 215 000 följare.

Skolpeppen. Är bland annat ett Instagramkonto. Det drivs av lärarna Jenny Ohlis och Matilda Jansson. De har på Instagram närmare 11 000 följare.

Marcus Larsson. Lärare som delvis sadlat om och startat Tankesmedjan Balans. Kallar sig @skolinkvisition på Twitter där han har fler än 14 000 följare och driver opinion.

Linda Forssell Asp. Finns under namnet Lindas klassrum främst på Instagram där hon har runt 10 000 följare och på Tiktok som når runt 55 000 följare. Instagramkontot riktar sig till lärare och Tiktok-kontot till barn- och unga.