
Maria Karlander svimmade en dag i duschen och blev sjukskriven på halvtid i ett år. Sedan dess arbetar hon för en pauspolicy inom Jonsereds förskolor.
”Att må bra handlar inte bara om träning och kost, utan också om återhämtning”, säger Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Partille.
Arbetsmiljö
Fem minuter i solen. En kaffe i personalrummet. Förskollärarna på Jonsereds förskola i Partille har paus på schemat.
Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare, har drivit frågan.
– I början kallades jag för pauspolis, säger hon.
Barn kan be om hjälp men behöva vänta när lärarna har paus.
– Jag förklarar att jag ska gå och vila för att orka hela dagen, och att barnet får prata med någon av de andra i personalen, säger Maria Karlander, huvudskyddsombud för Sveriges Lärare i Partille.
Arbetstidslagen föreskriver trettio minuters rast efter fem timmars arbete. Den är luddigare med pauserna:
”Det är rimligt med en paus efter två timmars arbete” skriver Arbetsmiljöverket.
Maria Karlander har arbetat för Jonsereds förskolas pauspolicy. Varje avdelning har en pausansvarig, och pauserna är schemalagda.
Risken är stor att de inte blir av annars.
– Vårt arbete är så viktigt så man bortser från sina behov. Väljer man att arbeta med människor har man en tendens att se andra före sig själv. Men att må bra handlar inte bara om träning och kost, utan också om återhämtning under arbetsdagen, säger Maria Karlander.
Hon får medhåll av Hans Flygare, ombudsman på Sveriges Lärare.
– Rast och paus är inte bara rättigheter, utan det är också viktigt både för att vara lojal mot dig själv och dina kollegor, säger han.
Behovet av återhämtning syns i statistiken. En färsk rapport från Sveriges Lärare bekräftar att arbetsmiljön i förskolan är tuff.
Styrdokumenten och läroplanen ställer krav på undervisning, men sex av tio av förskollärarna säger att de ofta tvingas sköta planeringen medan de är med barnen.
Samtidigt växer barngrupperna, men andelen behöriga förskollärare minskar.
– Vi har svårt att uppfylla kraven i styrdokument och läroplan, säger Maria Karlander.
Skolminister Lotta Edholm (L) vill se regleringar av barngruppernas storlek och lagstadgad planeringstid. Men det är förändringar som kräver politisk enighet, och som tar tid.
I Partille har småbarnsavdelningarna mellan 15 och 18 barn, standard för äldre barn är 23 per grupp. Och det påverkar personalens arbetsbelastning.
– Du kanske behöver hjälpa någon på toa innan du tagit av dig skorna, och sen är det fullt ös hela dagen tills det är dags att slå på larmet när du går, säger Maria Karlander.
Försäkringskassan har larmat om att de stressrelaterade sjukskrivningarna inom kvinnodominerade yrken har fördubblats under en tjugoårsperiod.
Förskollärare är överrepresenterade.
Arbetsmiljöverket pekar på hög arbetsbelastning som en orsak till att nära hälften av lärarna uppger att de har besvär som orsakats av arbetet, i rapporten Arbetsorsakade besvär 2022.
Maria Karlander svimmade en dag i duschen och blev sjukskriven på halvtid i ett år. Sedan dess arbetar hon för en pauspolicy inom Jonsereds förskolor.
Maria Karlander är en av dem som drabbats när hon klämts mellan önskan att göra barnens bästa, och ta sin lagstadgade rätt till vila.
En dag svimmade hon i duschen och blev sjukskriven på halvtid under ett år. Det var nära att hon lämnade yrket.
– Jag jobbade på raster, tog inga pauser, jag gjorde det där som jag anser att man inte bör. Som huvudskyddsombud företräder jag många medlemmar som hamnat i samma situation. Pauser är inte lösningen, men det är en del av den, säger hon.
En medarbetarundersökning i Partille visade redan 2018 att de anställda på Jonsereds förskola hade svårt att återhämta sig under arbetsdagarna.
– Lugnare arbetsuppdrag som att duka eller bädda inför vilan ansågs vara pauser. Men det är det inte, säger Maria Karlander.
Det blev startskottet för den nya pauspolicyn.
– Den kommun jag jobbade i tidigare hade pauser och jag tyckte att det var märkligt att Partille bara hade rast. Jag såg min chans, gav det som förslag och rektorn nappade, säger Maria Karlander.
Vårterminen 2019 inleddes med ett möte mellan arbetsgivaren, rektorerna och ombud för Sveriges Lärare.
Samverkansgruppen tog fram ett förslag, som presenterades på en arbetsplatsträff.
Avdelningarna fick i uppdrag att utse en pausansvarig och ta fram en plan för hur de anställda skulle kunna ta pauser.
Varje avdelning planerar efter sitt läge.
– En av småbarnsavdelningarna på Jonsereds förskola har en barngrupp som sover länge, och då hinner de återhämta sig utöver rasterna – och de ser inget behov av att schemalägga pauser. Men på min avdelning måste vi göra det, säger hon.
I början gick det trögt.
– Kollegorna kallade mig för pauspolis. De tog pauser när jag var där men inte annars. Som förskollärare ser vi alltid till verksamheten först och våra egna behov sedan; om jag går på paus kanske vi inte hinner göra alla aktiviteter. Jag kanske behöver lämna en kollega ensam med 16 barn, säger Maria Karlander.
Jonsereds förskola.
Två år efter att Jonsereds förskola införde pausansvariga, rullar det på och fler förskolor i kommunen har hakat på.
– Vi har egentligen inte förutsättningar för att få paus, men vi kommer heller inte få pauser om vi inte tar dem. Jag har jobbat trettio år i förskolan och ingen kommer att ge oss saker, säger hon.
Pauserna på hennes avdelning organiseras efter skift.
En för dem som öppnar förskolan, två för dem i mellan eller sena skiftet. Det går inte alltid enligt plan.
– Det finns tillfällen då jag inte får ut min paus. Om jag är ensam med två vikarier är det självklart att det inte går. Men om jag får ut två dagar av fem, så är det ändå fler än innan, säger Maria Karlander.
På gården tumlar galonklädda barn. När deras föräldrar lämnar dem i förskolan tar lärarna över tillsynsansvaret.Ett ansvar som innebära svårigheter för pauspolicyn.
– Om jag ska på paus och vi har 18 barn på plats, så räcker det att någon kissar ner sig så har vi inte tillsyn, säger Maria Karlander.
Därför uppmanar hon kollegorna att rapportera alla tillbud.
– Men vi har rätt till vila. Som fackförbund måste vi kräva att arbetsgivaren organiserar bättre, eller tillräckliga finanser för förskolan, säger Maria Karlander.
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.
Digitala nationella prov Lotta Edholm: ”Ett misslyckande för att lärare har utsatts för ett stort merarbete.”
Arbetsmiljö Anklagelserna: Härskarteknik, förminskande av personal och undanglidande av ansvar.
Digitalisering Han har tittat på föremålens påverkan på undervisningen: ”Svårt lämna skärmarna.”
Krönika ”Sluta gnäll, din surkorv. Ryck upp dig och bli en education manager!”.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Lärarlön Ett par tusenlappar skiljer – barnskötare nästan ifatt förskollärare.
Arbetsbelastning Arbetsmiljöverket i nytt lärarlarm: ”Allvarligt”.
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Förskola ”Extremt upprörande”, säger Helena Lückner på Sveriges Lärare om den nya arbetsuppgiften.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Anmälningar Huvudskyddsombudet själv nära bli ett ”ärende” efter språkmissen i klassrummet.
Friskolor Utredningsförslaget kräver ekonomiska muskler av små huvudmän – vill se undantag.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.