
Anna & Philips podd var ständigt topp 3 på poddtoppen i utbildningskategorin och tog en central roll i skoldebatten.
De har inte poddat sedan januari 2021, men när Philip Hjalmarsson och Anna Sterlinger Ahlring träffas har de redan tankar på en comeback.
Porträtt
Har ni saknat Sveriges största lärarpodd, nedlagd efter sex år och 300 avsnitt?
Programledarna Anna Sterlinger Ahrling och Philip Hjalmarsson berättar om vart deras lärarliv burit dem sedan dess – och att de snart kan göra comeback på poddtopplistorna.
Anna och Philip skrattar avfärdande åt liknelsen vid ”rockstjärneliv”, men är den så långsökt? En gång åkte de ju till och med fast i tullen i London.
– Vi skulle föreläsa på Bett Show, världens största ed-tech-mässa, när Philip stoppades i tullen. De trodde han bar på en bomb. Men det var ju bara vår nya inspelningsutrustning, berättar Anna Sterlinger Ahlring, som under sex år drev ”Anna och Philips lärarpodcast” tillsammans med Philip Hjalmarsson.
Det var Sveriges största skolpodcast som gav dem priset ”Årets insats” inom offentlig sektor och inte sällan placerade den sig på topp-20-listan alla kategorier.
Så varför slutade ni?
– När jag skulle få mitt andra barn fanns inte tiden att podda, eftersom jag också jobbar heltid i Djurgården Skolidrott. Och Anna skrev böcker och föreläste och byggde hus med familjen. Det kändes naturligt att sluta, säger Philip.
Anna fortsätter:
– Vi poddade ju 300 veckor i sträck! Det spelade ingen roll om det var jul eller nyår eller födelsedagar eller andra livsavgörande händelser … dop eller bröllop. Vi släppte alltid ett avsnitt. Så frågan är kanske den omvända, varför vi var så ihärdiga. Men vi slutade på topp, och många nya skolpoddar hade startat efter oss så vi kunde luta oss tillbaka och lyssna på andra.
Anna & Philips podd var ständigt topp 3 på poddtoppen i utbildningskategorin och tog en central roll i skoldebatten.
Philip och Anna träffades när de blev kollegor på Utsäljeskolan i Huddinge 2013. Efter ett år hamnade de i samma arbetslag, Anna hade mellanstadiet och Philip undervisade i idrott.
– Philips positivism passade min personlighet, säger Anna. Att han var så lösningsorienterad, alltid med en positiv agenda, och alltid med eleverna i fokus. Han var den där kollegan man känner att man alltid kan komma till när man haft en jobbig dag, han lyfte en med sin glädje.
– Och vice versa! kontrar Philip. Jag fastnade för hennes energi och förmåga att spinna vidare på mina idéer utifrån hennes kompetens och erfarenheter.
Hur blev ni ett poddpar?
– Det kom från mig eftersom jag var tidig poddlyssnare, säger Philip. Och Anna behövde ingen lång startsträcka för att haka på, hon var redan van vid att föreläsa och göra saker utanför yrkesramarna.
– Vi ville lyfta fram många goda exempel och skapa en positiv vi-känsla kring skolan, säger Anna. Lite naivt, kanske, särskilt i början när nästan bara Anne och Bibi lyssnade … våra mammor!
Men det gick fort framåt, särskilt från det att de började ta in politiker som gäster. Då var podden ständigt topp 3 på poddtoppen i utbildningskategorin, vilket ledde till de första sponsorerna och en central roll i skoldebatten.
Kanske förstärktes den rollen också av miljökänslan i programmen de första åren, då de brukade sätta upp mikrofonen därhelst de träffade sina gäster, på mässor, på restauranger och kaféer, ena veckan hemma hos Anne-Marie Körling, nästa vecka i bilen, ”i hundra graders värme”.
– Vi har poddat i en städskrubb också, minns Anna. Som Rita Skeeter och Harry Potter!
Att alltid rikta strålkastaren mot det som inte fungerar är fel väg.
Fyra år har gått sedan sista avsnittet, men så fort de träffas igen, som under den här intervjun och fotograferingen, börjar idéer utbytas och växa fram. De låter precis som … ett rutinerat gammalt poddpar.
– Ja, kugghjulen börjar visst snurra direkt, säger Anna. Och det är väl klart att vi har tankar på en comeback … håll utik till sommaren! Det finns mer att prata om i Skolsverige än någonsin. Men skoldebatten har blivit så polariserad sedan vi slutade, styrd av personer som inte alltid har verkligheten nära, fylld av populistiska förslag som sägs vara till för att hjälpa mig som lärare, alla lika vansinniga.
I podden hade Anna och Philip ett mantra: ”Låt lärare vara lärare.” Det, och den där optimistiska peppen som programmet alltid utstrålade, tycker de behövs ännu mer i dagens läge.
– Alla vet att större resurser till skolan är ett måste för att skapa bättre förutsättningar för både lärare och elever. Men överallt nu låter det som om skolan är på ruinens brant, i fritt fall, ett brinnande inferno … och så ser verkligheten sällan ut. Att alltid rikta strålkastaren mot det som inte fungerar är fel väg att gå, säger Anna.
”När man i varje avsnitt träffade en eller två nya personer blev man liksom lite klokare varje vecka”, säger Anna Sterlinger Ahlring när hon tänker tillbaka på poddandet.
Podden var tänkt som en motpol till den negativa mediebilden, med utgångspunkt i förebilder och goda exempel, ”klassrummets vardagsmagi”.
– När vi lyfte fram kloka lärare och deras arbetssätt visade vi också beslutsfattare vad som faktiskt behövs, vad vi gör, och hur vi löser situationer. Det behövs inga obs-klasser, utkastade elever eller kostnadseffektiva quick-fixar för att få elever att lyckas, säger Anna.
Det låter som om hon tryckt på startknappen för en podd-comeback när hon fortsätter:
– De goda exemplen kan visa hur lärare kan arbeta utan att exkludera elever till en oviss tillvaro i korridorerna eller någon obs-klass. Vi kan visa hur vi med vår kunskap, utbildning och profession får elever att lyckas, när vi får ägna all vår tid till det vi kan och är bäst på.
Anna Sterlinger Ahlring kommer från Huddinge och en ”trygg och inrutad uppväxt” med en pappa som var konstnär, jobbade som lärare, sjöng och skrev böcker, och en mamma som öppnade förskola, drev barngymnastik, hade skogs-Mulle och drev kurser och fortbildningar i yllebroderi och sömnad.
– Så jag blev likadan som dem, det var givet att man skulle undervisa, ha många järn i elden och tala inför folk. Min lågstadielärare Eila Eskola betydde också massor. När podden hade Lärarprisets grundare Beata Kull som gäst visade det sig att hon också hade haft Eila på lågstadiet, 15 år senare i en helt annan del av Sverige! En magisk lågstadielärare som påverkat oss båda med sin lugna trygghet.
– Sedan påverkades jag också mycket av min SO-lärare på högstadiet, det var kanske därför jag själv blev just SO-lärare, i kombination med mitt stora historieintresse.
Man skulle kunna tro att Annas mångsysslande är en effekt av podden, men det är snarare tvärtom. Redan 2011 var hon med och tog fram Huddinge kommuns program kring entreprenöriellt lärande och it, ELIT, vilket gav henne en ”Årets lärare”-utnämning inom området. Hon jobbade på Ung företagsamhets nationella kansli, med inriktning mot grundskolan och började föreläsa åt Lärarfortbildning redan 2012.
Hur påverkade poddandet era lärarjobb?
– Jättemycket, före och efter podden är liksom två helt olika lärarliv, säger Anna. När man i varje avsnitt träffade en eller två nya personer blev man liksom lite klokare varje vecka. Man fick ta del av en annan persons bra idéer, det var som sex års fortbildning med hundratals lärare, rektorer, skolchefer, skolverk, fackligt anslutna, politiker och andra människor runt skolan som våra privata föreläsare.
– Mitt jobb hade inte varit detsamma utan poddandet, fortsätter Philip. Alla dessa samtal och möten var ovärderliga, och jag bär med mig det i jobbet nu också.
”Alla dessa samtal och möten var ovärderliga, och jag bär med mig det i jobbet nu också”, säger Philip Hjalmarsson när han tänker tillbaka på poddandet.
De nämner Malin Larsson som en ”magisk gäst”, efter att hon fått Svenska Akademiens svensklärarpris. Ett annat avgörande möte var det där avsnittet 2015 med Beata Kull, när hon var i färd med att starta Lärargalan. Det ledde till att Anna blev styrelseledamot där och har varit med sedan starten av både Lärargalan och Stiftelsen Beata.
En annan poddgäst var Karin Boberg, som Anna sedermera skrivit tre lärarböcker och blivit lärarkollega med, på Malmsjö skola i Grödinge, där hon i dag jobbar som högstadielärare i svenska och SO.
Philip växte upp i Tyresö där idrotten tidigt gav livet mål, mening och sociala sammanhang.
– I skolan var jag den där eleven som alltid pratade rakt ut i stället för att räcka upp handen, men efterhand fick starka, tydliga, gränssättande lärare fason på mig. Jag minns särskilt Henrik, matte- och NO-lärare på högstadiet, med värme. Lärarna följde också upp veckovis med mina föräldrar hur jag artade mig … klart jag blev skötsam då.
Efterhand fick starka, tydliga, gränssättande lärare fason på mig.
Båda hans föräldrar var lärare, även om hans pappa jobbade som advokat under större delen av sitt yrkesliv, så när Philip i 20-årsåldern slagit ur hågen att bli golfproffs började han vikariera på samma skola i Tyresö som hans mamma jobbade.
– Det kändes självklart att stanna i skolans värld, och att så småningom utbilda mig till lärare i idrott och hälsa. Det var en röd tråd från barnaåren, sporten och det sociala kring det. Nu ville jag hjälpa unga att växa som människor på samma sätt som lärarna hjälpte mig som elev.
Philip är verksamhetschef för Djurgården Skolidrott, som har uppsökande verksamhet i ett trettiotal Stockholmsskolor. Via Skol IF, skolornas egna skolidrottsföreningar med över 9 000 barn och ungdomar som medlemmar, skapar föreningen mängder av fysiska aktiviteter innan, under och efter skoldagen.
– Drivkraften och målet är att undanröja de trösklar som kan hindra barn och ungdomar från att delta i fysisk aktivitet, oavsett om de är ekonomiska, geografiska, kulturella eller psykologiska, och sätta så många barn och ungdomar i rörelse som möjligt, säger Philip. Allt handlar om det personliga och aktiva mötet, att skapa inkluderande möjligheter för alla.
Precis som hans och Annas podd. Den börjar snart röra på sig igen.
Debatt ”Det kan verka som att vi lärare och vårdnadshavare, rektorer och huvudmän är motståndare. Men vi måste ro åt samma håll” skriver en lärare.
Betyg Utredarens förslag riskerar att få negativa konsekvenser för lärarna.
Debatt ”Ge elever stöd – avvisa inte föräldrar som kämpar för sina barn”
Debatt ”Debatten om digitalisering i skolan allt mer ideologisk och onyanserad”
Debatt ”Eleverna och lärarna som får betala priset" visar var friskolornas prioriteringar ligger, skriver två fackliga ombud inom Academedia.
Debatt I Almegas värld får lärare och elever ta smällen – inte aktieägare eller lobbyister, skriver läraren Patrik Andersson.
Debatt Andreas Mörcks ”hot mot friskolor” är bara ren hushållning med skattebetalarnas pengar, skriver Linnea Lindquist.
Debatt ”Läraren har blivit den som ska verkställa andras önskemål”
Debatt Almega utbildning: ”Lärare och elever får betala priset med regeringens förslag.”
Friskolor Kommer höja kraven: ”Lycksökare som skadat branschen”.
Hoten mot lärarna Utfärdade skyddsstopp för att hindra aggressiv vårdnadshavare.
Debatt ”Skolorna skriker efter behöriga lärare – här sitter 30 akademiker och bara väntar på att få sätta igång.”
Debatt Läraren Carl Lindén uppmanar till åtgärder innan nya betygen införs.
Debatt ”Konsekvensen blir sönderstressade elever och lärare”
Krönika ”Jag förvånades över dessa trasselsuddar som ställde till med bråk precis innan vi skulle skiljas.”
Arbetsmiljö Rättsprocessen inte över – anställs ändå på utbildningsförvaltningen.
Debatt Ulrica Björkblom Agah manar lärare att sluta jaga bekräftelse och att lita på eleverna
Hoten mot lärarna Polisen ser ingen hotbild mot skola eller elever
Arbetsbelastning Det kan bli drabbat av förslagen i Bo Janssons utredning.
Debatt Läraren tvingas trolla när elever saknar grundläggande kunskaper
Debatt Barnläkaren Josef Milerad ser ett ruttnande system där elever far illa och lärare reduceras till handledare
Skolfinansiering Utredning föreslår avdrag på 6 procent av skolpengen till fristående skolor.
Krönika ”Vi vill också hetsäta choklad ibland – eller ta en snus för den delen – utan att kölhalas offentligt.”
Segregation Behövs ingen ny utredning för att hitta lösningen på problemet, enligt Olskog.
Friskolor Kommunerna ska få göra avdrag med 6 procent på friskolornas skolpeng.
Arbetsmiljö Anser att han saknade uppsåt och därför ska frikännas.
Studiero Siffrorna avslöjar – ”långvarig misshandel av skolan.”
Debatt Uppmanar föräldrar att agera: ”Fråga hur många barn det är i gruppen”
Debatt SKR och Academedia nobbar regleringar: ”Ömsesidigt gisslantagande”
Arbetsmiljö ”Man kan inte göra guld av kattskit”. Tre lärare om förslagens påverkan på arbetssituationen.
Krönika På lärarhögskolan förberedde ingen alls mig på att jag skulle behöva genomgå detta trauma var tredje år.
Krönika Vi vet att det är ett ensamjobb men när det blåser då behöver vi någon där, någon som är där för att var där för just oss.
Debatt Niels Paarup-Petersen presenterar rimliga förslag – men de räcker inte, skriver Marcus Larsson i en debattreplik.
Skolavslutning Vad står överst på önskelistan – och vad räknas som muta? ✓ ”Ska vara försiktig.”
Nedskärningar Svaren ännu värre än väntat: ”Sjunkande skepp”.
Timplaner Maria Cronqvist, lärare på Dragonskolan och en av dem som planerade protesten mot de nya timplanerna i Umeå, kritiserade kommunen och gymnasiecheferna:– Lärare riskerar att bli utbrända!Här är hela hennes tal från demonstrationen.
Arbetsmiljö ”Vi ifrågasätter hur stort problemet är, slänger de prillor i taket?”.
Debatt Svarar Filippa Mannerheim: ”Riskerar underminera stödet eleverna har rätt till”.
Debatt Centerpartiet svarar Marcus Larsson om lobbyism och friskoleägare
Krönika Så fort jag kommer hem så händer något – jag transformeras till just den där föräldern.
Arbetsbelastning Koncernen går inte lärarna till mötes om reglerad undervisningstid.
Debatt Riksföreningen för skolsköterskor svarar Filippa Mannerheim om elevhälsan
Timplaner ”Det ger orimliga arbetsförhållanden och leder till onödig stress.”
Guider & tips ”Svenskan blir lidande – alla behöver utveckla sitt språk.”
Debatt ”Vårt kärnuppdrag att förmedla alla människors lika värde”
Timplaner Gymnasielärarna demonstrerar: ”Så orimligt och dåligt att det är provocerande”.
Krönika Vinstutredningens förslag borde varit på plats för 30 år sedan, skriver Per Kornhall.
Krönika ”Det behövs helt andra åtgärder som skulle kunna leda till hela klassrum av saliga korgossar.”
Debatt ”Spontanrasterna handlar inte om att hundratusentals elever drabbas av akut kissnödighet”.
Arbetsmiljö Fälldes i tingsrätten för brott mot grundlagen.