
Regeringens utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm på studiebesök.
I centrum för högstadieläraren Anna Persson står alltid eleverna och böckerna.
Porträtt
Möten med makthavare, uppdrag för Lärarstiftelsen, skrivande av debattartiklar … Högstadieläraren Anna Persson har fullt schema. Men i centrum står alltid eleverna och böckerna:
– Jag brinner för att de ska kunna tänka själva. Som lärare jobbar man för vad Sverige ska bli.
Torsdag: möte med delegation från Skolverket.
Fredag: möte med skolministern.
Senare samma fredag: möte med Svenska Akademien.
Onsdagen efter: ny träff med skolministern samt med utbildningsministern, som kommer på skolbesök.
Och samtidigt deadlines för debattartiklar om bland annat läsning och läromedel i allt från Svenska Dagbladet till branschorganisationstidningen Manus.
Högstadieläraren Anna Perssons kalender är förbluffande fulltecknad.
Men du jobbar väl heltid? Hur hinner du, hur orkar du?
Anna Persson accepterar inte riktigt frågan, tycker inte att det är konstigare än att det blir lite extra mycket ibland, som föräldrasamtal på torsdagen och tandläkartid på fredagen – ibland får vikarier hoppa in. Poängen hon tycker vi missar är att allt ingår i arbetet. Eller i det större uppdraget en lärare har, det som ska harmoniera med hela skolans uppdrag.
– Ytterst jobbar vi ju med vad Sverige ska bli, generation för generation, säger Anna Persson. Människor ska kunna leva och tänka och granska och tycka och ta kommando över sina egna liv. Som lärare jobbar man för Sverige. Jag brinner för att mina elever ska kunna tänka själva. Och min del i det hela är att undervisa i läsning, det är min spetskompetens.
Regeringens utbildningsminister Johan Pehrson och skolminister Lotta Edholm på studiebesök.
Tillsammans med sina tre svensklärarkolleger på Ekens skola i Stockholm tilldelades Anna Persson Lärarstiftelsens stora läspris förra året, och nu sitter hon också i Sveriges Lärares och Lärarstiftelsens gemensamt nystartade Expertrådet för läsning.
– Därav debattartiklarna och mötena, som senast med regeringens utredningsgrupp om nya kursplaner, förändringar i skollag och läroplaner … och på onsdag kommer Johan och Lotta …
Anna Persson hejdar sig och skrattar, ”jag säger Johan och Lotta nu om ministrarna”, vilket också ger henne anledning att inflika:
– Tro inte att jag gör mig några illusioner, det är hårt arbete som gäller, det krävs enorma resurser som vi inte hört mycket om ännu, och politiker är alltid politiker. Vi uppskattar jättemycket att de vill komma och se hur vi arbetar, men de har sin egen agenda och vill ju ha lite selfies med barn och så där … Jag vill inte fastna i det politiska. Jag tycker ju faktiskt att jag är med och påverkar rätt mycket redan som det är! Ska vi prata läsning nu?
Anna Perssons klarsyn är avväpnande. Aldrig cynisk, alltid nära till skratt. Hon kanske inte ”gör sig några illusioner”, men visst utstrålar hon i alla fall en stor optimism? Hon säger att det är mer ”sån jag är” och beskriver sig som ”extremt socialt utåtriktad och positiv”. Men hon har heller aldrig riktigt låtit krisen få fäste i sin egen undervisning.
Något hon återkommer till flera gånger under intervjun är konsekvenserna av digitaliseringens införande som begrepp i läroplanen 2018 och hur hon motsatte sig det från första början. Expertrådet för läsning skrev en gemensam debattartikel i Svenska Dagbladet (30/9), och konstaterade:
”Det är talande att ordet ’läsa’ förekommer en enda gång i läroplanens två första kapitel, där skolans övergripande riktlinjer formuleras, medan orden ’digitalisering’ eller ’digital’ förekommer tio gånger.”
När hela samhället genomgår en digitalisering är det svårt för skolan att ställa sig utanför. Men i dag vet vi vad vi inte visste 2018, menar Anna Persson:
– På bara några år har läsförmågan generellt blivit märkbart sämre medan skolan var upptagen med en digital omställning. Alla skulle ladda ner appar, lektioner stod stilla när datorer hängde sig och uppkopplingen krånglade. Jag kände hela tiden att nej, jag vill inte. Att skriva för hand i skrivböcker funkar ju alltid. De är en trygghet: det som skrivits i dem när jag samlar in dem varje dag är det som gäller.
Anna Persson är bekymrad över att unga i dag hellre tar till sig mänskliga historier via Tiktok än genom böcker. ”Hur ska vi träna uthållighet när hjärnan bara vill slappna av och se snabba ’reels’?” har hon skrivit i en krönika på Lärarstiftelsens hemsida.
– Digitaliseringen skapar motsatsen till vad skolan syftar till, den gör människan beroende av en ständig ström av passiva intryck. Barn får allt svårare att stänga av strömmen, stanna upp och tänka själva ett tag. Att lära sig läsa böcker är att lära sig tänka, och vi lär oss att tänka via förmågan att stanna upp. Läsningen är så mycket mer aktiv än betraktandet av en mobilskärm, du kan komma till insikter i ditt eget tempo.
”Med ständiga extrauppgifter förlorar den ursprungliga uppgiften lite av sitt värde”, menar Anna Persson.
Givetvis läser Anna Persson mycket själv. Jämt. Har alltid gjort. Mamma är bokslukare, bokhyllorna i barndomshemmet var en oändlig resurs.
– Men jag var sen att lära mig läsa. Nästan alla andra i klassen var lärar- och rektorsbarn och kunde redan läsa när de började ettan, men det tyckte jag bara var spännande! En av dem, Lena, brukade läsa böcker för mig när jag var hos henne. Det var det bästa jag visste, jag minns att jag drömde om att själv snart lära mig läsa.
Skönlitteratur är skolans bästa verktyg.
Anna persson visste redan i nian att hon skulle bli lärare. Men för det första var det idrottslärare hon var inne på. Och för det andra skulle det dröja tills 30-årsåldern innan hon faktiskt påbörjade lärarutbildningen. Ett helt annat liv kom emellan, en karriär i modevärlden.
– Jag jobbade i så många år med människors yttre att behovet av att jobba med insidan var enormt när jag väl tog steget.
Detta var 2003, och hennes största minne från den tiden är en didaktisk kurs som Gunilla Molloy och Lisa Gannå höll i.
– Som bokälskare träffades jag i hjärtat av deras perspektiv att skönlitteraturen är skolans främsta verktyg. Sedan dess har jag alltid haft en skönlitterär bok som utgångspunkt för all min undervisning, för att läsa, pausa, tänka, diskutera och få en gemensam upplevelse att reflektera kring.
Tillsammans med sina kollegor och skolbibliotekarien har Anna Persson byggt upp en läslista som införskaffats i klassuppsättningar och är gemensam för alla tre arbetslag med 150 högstadieelever i varje – ”allt från Gilgamesh till Anna Gavalda” – indelat i de stora litteraturhistoriska epokerna, med både skönlitterära kvaliteter och samhällsrelevanta teman som likvärdiga kriterier.
– När jag var helt färsk för 16 år sedan tänkte jag att jag visste exakt hur man skulle undervisa, nu vet jag hur nödvändigt det är att hela tiden anpassa undervisningen och ta hänsyn till elevernas skiftande egenskaper och behov. Alla mina elever ska läsa, men har vitt skilda styrkor och förutsättningar.
– Så en differentierad undervisning är avgörande. Många moment, olika redovisningsformer, olika sätt att ta sig an det som ska läras … Ibland får mindre grupper göra filmer, eller se på filmer. Ämnesdidaktik handlar om att ha många verktyg i lådan och att vi lärare är elevernas guider. Jag måste variera undervisningen.
Anpassningar som en organisk del av ditt sätt att undervisa?
– Exakt så. Jag anpassar hela tiden efter individ. Tar till specialpedagogiska knep för de elever som behöver det, och i regel gagnar det hela klassen. Det är inget som sänker tempot.
Du får med alla? Kan du exemplifiera?
– Ja, säg att vi läser ett kapitel i boken, och pausar. Då kan jag ha en fråga på kapitlet som jag skriver på tavlan. Och så får man fundera och skriva kring den frågan i tio minuter. Sedan kanske eleverna får sätta sig i smågrupper och läsa upp det de skrivit för varandra, resonera, prata ihop sig i gruppen och hitta någon infallsvinkel där de är överens, eller inte överens, och redovisa för klassen. Alla får höra varandras tankar kring det lästa, och då kan även de som inte riktigt förstått haka på och tillgodogöra sig undervisningen – de blir också bidragande i slutändan.
Att undervisa är att konstant skruva på alla detaljer.
När vi pratar om undervisningsmetoder berättar Anna Persson om en diskussion hon nyligen haft med en lärarstudent på skolan:
– Hon ifrågasatte mig efter en skrivuppgift där några elever fort blev färdiga: ”Varför har du inte en extrauppgift som de kan få fortsätta med?” Det är ju en väldigt utbredd uppfattning, cementerad från lärarutbildningen och framåt, att man ska ha extramaterial till dem som jobbar fort, så att de ”har något att göra”.
– Men det är det jag vill problematisera. För jag tänker att det är viktigt att eleverna får stanna upp, och utveckla tålamod med både att vänta och att förfina sina svar. Det är extra viktigt i dag när det ska hända saker hela tiden och reflexen är att plocka upp mobilen så fort det blir stiltje.
Det är extra viktigt i dag när reflexen är att plocka upp mobilen så fort det blir stiltje.
Extrauppgifterna kan bli skolans motsvarighet till ett autoflöde av Tiktok-reels utan ände?
– Ja, inga pauser och fort ska det gå! Och då förlorar den ursprungliga uppgiften lite av sitt värde och vi gör eleverna en björntjänst. Då tittar jag hellre på det eleverna skrivit och hjälper dem dyka ner i texten en gång till och hitta något nytt.
Har du något exempel på när det här sättet att undervisa verkligen nått fram och gett resultat?
– Det här hände faktiskt förra veckan när vi hade läst novellen ”Händelsen för dagen” av Anna Gavalda. Den är avancerad, om en bilolycka, skriven som en lång tillbakablick. Efteråt fick eleverna skriva egna noveller med inspiration från Gavalda. Och då var det en kille som aldrig tidigare visat något större intresse för skrivmomenten som skrev en fantastisk novell där berättarjaget inte var bilföraren som orsakar en katastrofal seriekrock, utan ett barn i baksätet av en annan bil vars föräldrar dör. Eleven skrev med sådan inlevelse om barnets upplevelse … och tankar på hämnd.
Aha, jag gissar att hans novell slutar med en inlevelsefullt skildrad hämnd?
– Ha ha, ja, den gjorde ju det. Våldsam hämnd. Men det är bara att bejaka! Det händer så otroligt spännande saker på lektionerna varje dag, oväntade och nya genombrott.
Under hela vårt samtal växer frågan om ”lust” i bakhuvudet. Ett ifrågasatt och nästan fult ord i skoldebatten i dag, där debattörer har som ett mantra att ”det leder fel om vi tänker att eleverna måste känna lust”. Anna Persson vill hävda motsatsen:
– Du kan inte riktigt läsa utan lust. Jag som lärare måste skapa den lusten genom att visa min egen läslust. Det handlar om lusten som uppstår av att få vara inne i en främmande situation och lära känna den, eller ett universum, en tid, ett tankemönster i en människas huvud för tusen år sedan men som i efterhand känns … nästan som jag.
– Det är ju det som är så spännande, och det är något vi bara kan få av skönlitteraturen. Det finns inget annat sätt.
Forskaren: ”Vi kan inte bara läsa tryckta texter”
”Det finns ingen motsättning mellan digitalt och analogt i skolan”
Debatt Han vill se specialdidaktik i alla klassrum.
Debatt ”Gillar man inte en viss lärare finns det en tendens att man beter sig dåligt”
Debatt ”Att prata om goda relationer istället för god undervisning är typiskt svenska skolan”
Debatt Kritiken: Malmö stad spärrar sociala medier på skoldatorn – även på fritiden
Aktuellt Vann priset för Årets dokumentärprogram
Debatt Två lärare i klassrummet lönar sig, skriver rektor Eva Myrehed Karlsson.
Avtalsrörelse 20 000 medlemmar i Sveriges Lärare inväntar nytt avtal.
Debatt ”Många lärare brottas med att uppnå en hög pedagogisk kvalitet”
Debatt Därför har debatten som ifrågasätter vikten av relationsbyggande i skolan dragit igång.
Replik Specialpedagogen Olga Victorsdotter-Sapkina svarar Linnea Lindquist om hur elever lär sig.
Debatt Sveriges Lärarstudenter kritiserar marknadsskolan i ny kampanj
Replik Linnea Lindquists svar till Per Kornhall om relationer: ”En sådan skola vill jag ha”.
Krönika ”Visst kan man lära ut utan goda relationer. Men hur mycket, till vilken nytta och vilken sorts kunskap blir det?”
Friskolor ”Överskott handlar om trygghet för de anställda” säger vd Marcus Strömberg.
Fritidshem Incidenten blev startskott för debatt om arbetsmiljön i fritidshem.
Krönika ”Ge blanka fasen i att lägga ner skolor – ett gyllene tillfälle att låta allt få lösa sig självt.”
Krönika ”Fixeringen är både enfaldig och skadlig.”
Betyg För första gången är pojkarna bättre i matematik.
Jag är lärare Maria Lindqvist om varför hon är lärare – och vad hon skulle göra om hon var skolminister för en dag.
Slutreplik ”Används för att skapa två läger – de goda och de onda”
Debatt Biblioteksutvecklaren Magdalena Ivarsson ser ingen brist på bibliotekarier till skolorna.
Friskolor Trots ökat elevunderlag – här tappar friskolorna elever.
Debatt Inför mötet med skolministrarna Lotta Edholm och Simona Mohamsson: ”Räcker inte med dialog”.
Forskning Maria och hennes ämneslag tar hjälp av forskning för att utveckla sin läsundervisning. ”Vi har höjt nivån”.
Krönika ”I en drömvärld slipper lärare gå hem på kvällen med dåligt samvete skavande i bröstet.”
Debatt Martin Karlberg: ”Bekymmersamt – om skolledare bortser frånrobusta forskningsresultat"
Porträtt Ola Helenius är ledande inom utvecklingen av såväl matematikundervisning som vindsurfingbrädor.
Reportage När många lärare väljer att lämna skolan så gör Göran Hellmalm tvärtom.
Behörighet Rekordstor andel lämnade läraryrket under 2024.
Guider & tips Sexologen Kalle Norwald om hur man avväpnar elever och ”förbjudna” ord.
Krönika Tänk om det är själva skolan som ställer alltför höga krav på kognitiva färdigheter i en alltför avancerad miljö?
Arbetsmiljö Läraren Eva Löfqvist har svårt att följa läroplanen när klasserna växer.
Arbetsrätt Ny dom i Arbetsdomstolen: Diskriminering. ”En riktig upprättelse.”
Debatt ”Det krävs lärarexamen för att antas till specialpedagogprogrammet” skriver Vivianne Arnell
Debatt ”Lyssna på oss som arbetar i skolan varje dag” skriver specialpedagogen Tina Trollefur
Debatt Alla elever ska få hjälp innan frånvaron blir omfattande, skriver Andrea Hedin (M).
Debatt De listar skolans problem: ”Makabert skylla på specialpedagogerna”
Granskning Vi Lärare granskar: Hundratals skolor kan försvinna med minskade elevkullar.
Granskning Här förväntas flera grundskolor läggas ner under de närmaste åren.
Arbetsbelastning Inför hotet: ”Kommunen borde passa på att få ner barngrupperna.”
Granskning Vinsten: Ökad lärarbehörighet och kvalitet i undervisningen.
Granskning Friskolorna kritiska till förslagen: ”Till papperskorgen.”
Friskolor Kommunen varnar för negativa konsekvenser.
Debatt Betygsutredaren Magnus Henrekson svarar på kritiken mot nya betygssystemet.
Debatt Debattören Kari Parman vill se ett slut för vinstdrivande skolor.
Förskola Ingrid Pramling Samuelsson om fallgropar som mobiltelefoner, jobbmöten och relationer.
Slutreplik Oscar Björk: ”Ett barn lär sig inte att förstå en text bara genom att ljuda orden”.
Arbetsmiljö Läraren Elle Hellman i kampen för resurser till skolan: ”Jag kommer kriga tills jag dör”.
Slutreplik Rektor Linnea Lindquist vill avliva myten om att lärande kräver goda relationer.
Debatt Liberalerna ”far ut mot en hårt arbetande lärargrupp”, skriver debattören.