Så blir Årets julklapp utmanande undervisning

Kerstin Dahlin är mellanstadielärare på Ärla skola i Eskilstuna och berättar att Årets julklapp 2021, evenemangsbiljetten, är en grogrund för högaktuella diskussioner.
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Alternativ till film och pyssel i slutet av terminen? Prisbelönta mellanstadieläraren Kerstin Dahlin har många lektionstips – ett av dem är Årets julklapp.

LEKTIONSBANKEN: Årets julklapp

Undervisa om Årets julklapp från Svensk handel? Ja, med fantasi och engagemang är det en utmärkt idé.

– Flera delar av läroplanen kan bockas av här, säger Kerstin Dahlin vars Facebookgrupp ”Utmanande undervisning” är en av de mest populära lärargrupperna i landet med 36 000 medlemmar.

Årets julklapp har korats varje år sedan 1988 och säger mycket om vår tid, menar hon.

– Här får vi in historia, samhällskunskap, teknikutveckling och inte minst träning i att argumentera och diskutera. Videokameran var Årets julklapp 1989, cd-spelaren 1991. Vad är det för prylar? undrar ungarna nu. De har ju allt i mobilen.

"Vilka är bara lyx?"

I år undervisar hon i årskurs fyra på Ärla skola i Eskilstuna, elever i den åldern kan vara lite för unga för övningen. Men för diskussionslystna femmor, sexor och uppåt är den perfekt.

– Vilka prylar är nyttiga? Vilka är bara lyx? Eleverna säger förstås att de har nytta av dataspel, men vad är egentligen nytta? Det blir väldigt intressanta diskussioner. 

Att ett återvunnet plagg blev årets julklapp 2018 leder till många samtal om miljön och klimatet. Och evenemangsbiljetten, året julklapp, är förstås en grogrund för samtal om pandemin och dess effekter.

– Här får man till exempel in olika syn på restriktionerna, hur det ser ut i Sverige jämfört med andra länder.

Att förbjuda ovaccinerade att gå på evenemang är ju också en intressant fråga om demokrati?

– Exakt! Det finns oändliga möjligheter till diskussioner.

Kerstin Dahlins frågebatteri utifrån Årets julklapp återfinns här på Lektionsbanken, som numera är en del av Läraren.se. I Facebookgruppen ”Utmanande undervisning” är majoriteten av tipsen hennes egna, men där finns också spännande förslag och frågor från kollegor landet runt.

– Det finns ett enormt sug efter sådana här arenor där man kan lära av varandra. Många känner ett stort behov av nya idéer.

Säger du ja till alla lektionstips i din Facebookgrupp?

– De flesta. Men jag vill inte ha någon försäljning eller reklam. Och det är viktigt att inläggen handlar om just undervisning.

"Väldigt entusiastisk"

Hennes grundtanke är att den undervisning som presenteras i gruppen ska vara både utmanande och hållbar:

– Å ena sidan önskar jag vi lärare ska orka utmana oss själva, att vi inte fastnar i slentrianmässig undervisning. Å andra sidan måste kraven på nytänkande vara rimliga och genomförbara, annars kommer ingen förändring till stånd.

För två år sedan utsågs Kerstin Dahlin till Årets mellanstadielärare på Lärargalan. I motiveringen beskrevs hon som ”inspirerande, hjälpsam och passionerad”.

– Jag är väldigt entusiastisk, det syns nog på mig att jag tycker att kunskaper är intressanta och att det är roligt att undervisa. Sådant smittar av sig på eleverna. 

LÄS ÄVEN

LEKTIONSBANKEN: Årets julklapp

Emmas lekar lyfter eleverna och svetsar ihop klassen

Professorn slår hål på fyra myter om digitala verktyg

Israelsson: Ämneslärare på lågstadiet – då krävs det mer av eleverna