Sara bjuder in föräldrarna till bokcirkel

Sara Persson med en bunt av den populära deckaren Nattkorpen. Foto: Linnéa Tammerås
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Sara Persson, sva- och svensklärare, har dragit i gång en bokcirkel på kvällstid där både elever och föräldrar bjuds in. Många som deltar har utländsk bakgrund och lär sig både av varandra och sina barn under boktugget. Dessutom har de en trevlig stund tillsammans.

LEKTIONSBANKEN: Läs mer om Saras projekt här

Sara Persson, lärare på Gunnebo skola utanför Västervik, har deltagit i flera språkutvecklande integrationsprojekt men ofta känt att det tenderar att bli lite stelt. För några månader sedan kom hon på en lösning: En bokcirkel där föräldrar och deras barn, som går i årskurs sex, läser tillsammans två och två och sedan diskuterar boken under lättsamma former.

– Det kändes som ett positivt sätt att arbeta med språket och något som skulle kunna passa väldigt bra på vår skola där många elever har utländsk bakgrund, säger hon. 

Inte undervisning

Rektorn tände till på alla cylindrar och nu driver Sara Persson bokcirkeln på kvällstid inom ramen för sin tjänst och träffar tolv elever och deras föräldrar på skolan en gång i veckan. Just nu läser de två kapitel per gång av deckarmysteriet ”Nattkorpen”.

– Först samlas vi i mitt klassrum. Ibland går jag igenom något som jag tror kan vara bra att ta upp före läsningen: en händelse, ett ord eller uttryck.

Sara Persson

Ålder: 47 år.
Bor: Gunnebo utanför Västervik.
Familj: Man och tre söner.
Utbildning: Lärare i svenska och svenska som andraspråk.
På fritiden: ”Ägnar mig helst åt djur och natur, och läsning så klart!”
Därför älskar jag att vara lärare: ”Att kunna bidra till att elever blir bra på svenska, kan och vill läsa och skriva, och till att de vågar ta plats i samhället – det känns så meningsfullt!”

Sedan sprider barnen och föräldrarna ut sig i skolans klassrum och Sara Persson går omkring och stöttar i läsningen där det behövs. Hon betonar att det här inte är undervisning utan en trevlig fritidsaktivitet där alla deltar på samma villkor. I några fall är barnet en bättre läsare på svenska än föräldern – som får kämpa lite mer. Medan andra inte är i behov av något stöd alls.

– Det viktiga är att vi är intresserade av samma sak, i det här fallet en spännande bok. Då går det lättare, även om man tycker att det är svårt. 

När läsningen avslutats är det dags för småprat och fika i personalrummet: saft, kaffe och kanske en äppelpaj.

– Självklart har vi fika varje gång! Det måste ju vara trevligt!

De är jättemodiga

Därefter delar de upp sig i två grupper och utgår från läspedagogen Aidan Chambers samtalsmodell. Vad gillar och ogillar du i boken? Vilka frågetecken finns och vilka kopplingar kan du se?

– Här handlar det om att alla ska våga säga vad de tycker. Och de är jättemodiga. En del tycker det är tufft att prata svenska inför andra men alla försöker och vi hjälps åt.

Hon berättar att många värdesätter den sociala aspekten. Det här är ett avslappnat sätt att ta sig in i språket och lära känna varandra.

– Ofta träffar man ju främst föräldrar under utvecklingssamtal, då de med utländsk bakgrund har stöd av en studiehandledare som översätter svenskan till deras modersmål. Men här är de helt hänvisade till sig själva.

LEKTIONSBANKEN: Läs mer om Saras projekt här

Saras tre tips till den som vill starta bokcirkel

  1. Den största utmaningen är att få läsningen och samtalen att kännas både roliga och utmanande för alla. Välj gärna en spännande bok. Inte en bok som känns som lästräning.
  2. Vissa kan känna sig blyga till en början. Var tydlig med att alla deltar så gott de kan. Samt att syftet är att det ska kännas lustfyllt och att alla ska hjälpas åt.
  3. För att sätta lite ytterligare guldkant på det hela kan man avsluta med ett lotteri. I starten av varje möte får alla lägga sitt namn i en låda. När man har läst ut boken drar man ett namn. Vår segrare vinner ”Tjuvdrottningen” som är nästa del i bokserien.

LÄS ÄVEN

Debatt: Häpnadsväckande resultat när sonen med dyslexi fick skriva för hand

Från kaos till ordning – då lyfte resultaten

Lärarilska efter Skolinspektionens uppmärksammade granskning

Mikalides: Ordförrådet är avgörande för barnens framtid