Rapp digitalisering i coronas fotspår

Den här artikeln publicerades ursprungligen på lararnastidning.se

Östersunds grundskollärare förbereder eleverna för digital distansundervisning.
– Digitaliseringen som skulle ta så lång tid, den går på två dagar, säger grundskolechefen Anna Örjebo Amelin.

Förskolorna rapporterar att barngrupperna är tillbaka till normal storlek, efter stora sjukskrivningar i förra veckan. En stor förskola i varje område av kommunen ska ha öppet för att ta hand om de barn vars föräldrar har samhällsnödvändiga yrken.

Men den stora utmaningen är en annan.

– Att få till en bra och kvalitativ distansundervisning för grundskolorna. Det tränar vi med sexorna och sjuorna, och håller tummarna för att vi åtminstone inte behöver stänga den här veckan, säger förvaltningschefen Anna Örjebo Amelin.

Lärarnas tidning har tidigare skrivit om att pandemin påverkar skolornas digitaliseringsarbete.

– Vi ligger nog medellångt framme på riksnivå. Men nu får alla chansen att steppa upp. Mina it-strateger sa lite på skoj att ”utvecklingen som skulle ta så lång tid. Nu går det på två dagar”, säger Anna Örjebo Amelin.

Lärarnas tidning, förklarar  Mikael Svensson, SKR:s programansvarige för digitaliseringen, den ojämlika takten mellan huvudmännen såhär:

– Det har inte reglerats i någon form av strategi. Vi har haft en ganska tuff debatt i Sverige där den ena sidan vill digitalisera i full fart och den andra sidan inte vill. Och någonstans har vi tappat fart i besluten. I stället för att diskutera kreativa lösningar har vi fastnat i ja eller nej och jag tror inte att vi på något sätt inte ska följa med i tiden, men det är klart att vi ska använda digitaliseringen där den gör nytta. Men den stora anledningen är ekonomin. Det ser inte roligt ut hos kommunerna och det måste till mer medel från staten. Då hade kommunerna kunnat rusta bättre. Men nu är de på gång.

Det krävdes corona?

– Det tänker jag inte svara på riktigt, sa han då.