![](/contentassets/a8b93ec847db4961b5495bdd14bbd48b/laholm-parkskolan.jpg?width=782&rmode=crop&rsampler=bicubic&compand=true)
Svaren som erbjuds för lärarna på Parkskolan i Laholm.
Läraren och fackliga ombudet på Ahalskolan i Laholm, Sara Rasmussen, är upprörd över hur de uppmanade svaren har hanterats av skolan.
Föräldrakontakt
Lärare i Laholm uppmanas att använda tre av rektorn godkända svar när vårdnadshavare ställer frågor.
– Får man inte ha egna åsikter om skolan? säger Sara Rasmussen, fackligt ombud på Ahlaskolan i Laholm.
Två mindre skolor i Laholm riskerar att läggas ned. Beslutet väntas tas i slutet av mars och oron och frågorna bland elever och vårdnadshavarna är stor.
I mitten av februari skickade rektorn, Petra Filipsson, ut ett meddelande till personalen med rubriken ”Svar på frågor till vårdnadshavare” och uppmaningen ”Försök att hålla er till svaren så mycket ni kan”.
Tre svar erbjuds för lärarna:
Svaren som erbjuds för lärarna på Parkskolan i Laholm.
Enligt chefen för utbildningsförvaltningen i Laholm, Richard Mortenlind, var syftet med de mallade svaren, som han själv vill kalla ”fråga svar-dokument”, att hjälpa lärarna på skolan.
– Medarbetarna ställdes inför många besvärliga frågor, inte minst av media. Det fanns många känslor både bland vårdnadshavare och bland personalen och det fanns ett behov av hjälp med svar på flera återkommande frågor, säger Richard Mortenlind.
Enligt Richard Mortenlind togs frågor och svar fram lokalt på skolan av rektorn i samverkan med medarbetarna.
Richard Mortenlind.
– Nej, det stämmer inte. Ingen i personalen har varit med i framställningen av de här frågorna eller svaren. Det har aldrig nämnts på något samverkansmöte eller någon annanstans. Det dök bara upp och alla lärare är upprörda, säger Sara Rasmussen, fackligt ombud för Sveriges Lärare på skolan.
De mallade svaren och uppmaningen från rektorn att så långt som möjligt hålla sig till dem har skapat en osäkerhet bland lärarna.
– Man blir ju lite osäker på vad man får säga och inte. ”Försök hålla er till svaren…”, står det. Får inte lärare ha åsikter och vad händer om man säger något annat?
Utbildningschefen Richard Mortenlind är förvånad av reaktionen men vidhåller att frågor och svar efterfrågades, diskuterats och godkändes av personalen innan de skickades ut men backar senare om att det skedde på ett samverkansmöte.
– Det var i samarbete med personalen. De efterfrågade svar på återkommande frågor och var ett led i arbetsmiljöarbetet som rektorn ansvarar för, säger Richard Mortenlind.
Utbildningschefen medger att resultatet inte blev det avsedda.
– Att några nu upplever att rektorn lägger ord i munnen på dem är olyckligt. Vissa har uppfattat det som styrning av vad man får och inte får säga. Vi som kommun ska inte ha några åsikter om vad personalen ska tycka eller säga.
Svaret imponerar inte på fackliga ombudet Sara Rasmussen.
– Nu säger ledningen att det blev fel. Det är såklart helt okej att göra fel, alla kan göra det, men ljug inte om det i media efteråt. Det påverkar förtroendet negativt, för att uttrycka det milt.
Hon ifrågasätter rimligheten i att hon ska framföra åsikter om skolan som hennes elever, efter en nedläggning, kommer att hamna på. Eller att någon av hennes kollegor skulle ha efterfrågat ett mallade svar.
– Det finns ett svar om Parkskolan, att den är bra och trygg, men hur ska jag kunna säga det till vårdnadshavarna? Jag har aldrig ens varit där under skoltid. Ett studiebesök när det inte fanns några elever är allt. Det räcker ju inte för att säga det som står i inlägget från rektorn, som för övrigt även är rektor på just Parkskolan.
De som nu upplever manuset som en munkavle och ett tecken på tystnadskultur, har alltså fel?
– Det finns saker i frågor och svar-dokumentet som inte skulle ha uttryckts så som det gjorts. Vi strävar efter öppenhet och att alla medarbetare ska känna sig trygga med att uttrycka sin mening. Men vid detta tillfälle har ambitionen att stötta medarbetarna uppfattats fel och det ber vi om ursäkt för, säger Richard Mortensson.
Vi Lärare har sökt rektorn Petra Filipsson men hon har avböjt en intervju.
Vi lärare debatt ”Jag hoppas att Sveriges Lärare mobiliserar oss till den perfekta storm som skolsverige och kommande avtalsrörelse behöver”, skriver Hanna Garberg.
Vi lärare debatt Fem punkter för att göra läraryrket attraktivt igen.
Skolpolitik Efter protester mot marknadsskolan varje måndag fick lärarna träffa makthavarna.
Särskilt stöd Lärare i ny undersökning: Bara elever med störst behov får stöd.
Vi lärare debatt Pensionerade läraren om framgångsreceptet: Relationellt arbete.
Skolstök Jonas Vlachos: Orsaken till svenska elevers låga resultat är sannolikt en översättningsmiss.
Friskolor Oron för eleverna skyndar på nedläggningen.
Vi lärare debatt ”Mål- och resultathets bakom dalande resultaten”.
Nedskärningar Läraren: ”Den ena handen vet inte vad den andra gör”.
Forskning 30 forskare och 400 anmälda lärare och intresserade på plats under konventet.
Krönika ”Jag är inte den mest trimmade moppen i Finnspång, om man säger så.”
Vi lärare debatt Uppmaningen om tuffa relationsarbetet: ”Detta krävs”.
Nedskärningar Hundratals lärare och linköpingsbor slöt upp i demonstrationen.
Nedskärningar SKR:s chefsekonom reder ut vad som gäller för kommunernas hantering av RUR.
Nedskärningar Fyra kommuner hade ett sammanlagt överskott på över en miljard kronor 2023 – sparar hårt på skolorna.
Nedskärningar Rasar över kommunernas fonderade tillgångar: ”Skolan är absolut en investering.”
Eu-skolvalet Intresset för EU-skolvalet har ökat.
Vi lärare debatt Läraren om de fyra ödesvalen för svensk skola.
Ledare Sveriges Lärares nya ordförande i sin första ledare: Du och jag plus alla våra kollegor bildar ett ”vi” som kan agera och göra skillnad.
Krönika ”Hur gör man i en digital tid full av AI, AR och algoritmer samtidigt som man också vill värna nötandet, det ihärdiga och analoga?”
Hoten mot lärarna Delar av innehållet på kommunens hemsida skapade oro bland lärarna.
Vi lärare debatt ”Rimligare är att vi hanterar kompletteringar med varsamhet”, skriver debattörerna.
Läsinlärning Skolverkets förslag till läslista för alla stadier – hur många har du läst?
Granskning ”Påtryckningar från föräldrar är inte ett generellt problem här.”
Granskning Skolor brister i betygssättning, enligt en kritisk rapport från Skolinspektionen.
Granskning Lärare, skolchefer och forskare ger sin syn på betygssystemet.
Nedskärningar Vi Lärares krönikör Maria Wiman var en av talarna under protesterna i Vaxholm.
Hoten mot lärarna Rör upp känslor bland lärare: ”Spär på oron för oss”.
Vi lärare debatt ”Att fritt låta elever kommentera lärare via olika typer av utvärderingsverktyg är ett särdeles orättvist tilltag”, skriver Olof Linton.
Replik ”Om lärare ska bli läsande förebilder behöver de vara trovärdiga i sin roll som läsare”.
Krönika ”AI slår inte att bli undervisade av en människa som bryr sig – men bryr vi oss tillräckligt?” skriver Per Kornhall.
Krönika Filippa MAnnerheim om fördelar och faror med kursutvärderingar.
Nedskärningar ”Om lärare bestämmer sig för att sluta ställa upp, havererar systemet.”
Krönika ”Av alla skolans gigantiska jätteproblem kan ju inte ”världens bästa lärare”-muggen vara värd att ödsla energi på”, skriver Maria Wiman.
Våld i skolan Paul Carlbark ingrep mot elev och fick sparken: ”Ser det som ett erkännande av kommunen att de gjorde fel”.
Friskolor Ny rapport: Därför kan utlandsägda skolor vara ett problem.
Eu-skolvalet Riksdagens talman Andreas Norlén om resultatet i stundande EU-skolvalet och vad skolorna kan göra.
Eu-skolvalet Hur mår demokratin bland Sveriges elever? Här ger två lärare sin syn.
Krönika ”Säga vad man vill om läraryrket – i klassrummet står tiden aldrig stilla”, skriver Maria Wiman.
Kongressen Så vill Sveriges Lärare gå vidare med förstatligande av skolan.
Kongressen Svarar i enkät: ”Jag har märkt hur bra vi jobbar tillsammans”.
Sveriges lärare Läs hela talet av Sveriges Lärares nya ordförande – ord för ord.
Sveriges lärare Anna Olskog vald att leda Sveriges Lärare: ”Det är underbart – fast svindlande.”
Krönika ”Vilken käftsmäll till säsongsavslutning va?”, skriver Maria Wiman om läsårets sista skälvande veckor.
Vi lärare debatt Inkludering eller exkludering – forskaren och föräldern om skolan för barn med npf.
Friskolor Lotta Edholm om kommunernas ”straffavgifter”: ”Nu måste vi helrenovera friskolesystemet”.
Nedskärningar Tvingas betala kommunens friskolor – oavsett behov: ”Fast i en negativ spiral”.
Nedskärningar Kommunen sparar – läraren: ”Jobbet är samma fast lönen blir lägre”.
Friskolor Skolinspektionens generaldirektör till Vi Lärare: ”Ser ett bristmönster”.
Kongressen Här ska förbundet sätta den politiska inriktningen för de närmaste fyra åren – med en ny ordförande.