
Källa: SCB 2020, avser 2016/2017. *Särskola/resursskola
Skolgårdar
I dag går det att starta skolor utan skolgård.
Orimligt, säger Hans Flygare ombudsman på Lärarförbundet.
Läraren har granskat hur skolgårdarna krymper. Här är de 55 kommunala skolor som har minst skolgårdar.
Det här är de 55 kommunala skolor i Sverige som har minst skolgårdsyta per elev.
Statistiken har tagits fram av SCB speciellt för Lärarförbundets medlemstidningar.
– Det är olika typer av skolor. Och en del av dem kan ha grönområden i närheten eller i anslutning till skolan. Men i den här statistiken har vi bara tittat på skolgårdens så kallade friyta i förhållande till antalet elever, säger Stefan Svanström, utredare på SCB.
Två av skolorna saknar helt skolgård. Och det finns en förklaring till det.
De är små skolor och specialskolor. Mottagningsenheten i Klippan är en särskola med 16 elever, Tinnerbäcksskolan en resursskola med 10 elever.
De övriga är större skolor, flera med över 1 000 elever.
Trots Boverkets rekommendationer om storleken på skolgårdar finns ingen nedre gräns.
Källa: SCB 2020, avser 2016/2017. *Särskola/resursskola
En skola behöver inte ha en skolgård.
Och skolgården är en icke-fråga när en ny skola ansöker om etableringstillstånd hos Skolinspektionen.
– Sökanden behöver inte lämna uppgifter om skolgård vid ansökan. Däremot ska man uppge huruvida man kommer att ha tillgång till lokaler och den utrustning som behövs. Utöver det ska sökanden lämna uppgifter om speciallokaler och skolbibliotek, säger Carin Clevesjö, enhetschef för tillståndsprövning på Skolinspektionen.
Lärarförbundet är kritiskt till att det går att starta en skola utan skolgård.
– Det är inte rimligt, säger Hans Flygare, ombudsman på Lärarförbundet.
Hur är det att jobba på en skola med minimal skolgård?
Annorlunda, menar ett par lärare som vi har talat med.
Källa: SCB 2020, avser 2016/2017. *Särskola/resursskola
– Det är klart att det finns problem med en så liten skolgård. Det är trångt större delen av dagen, säger Alonso Arce-Oliver, lärare i matematik och kemi i årskurs 4–9 på Katarina Norra skola på Södermalm i Stockholm.
Skolan har drygt 700 elever och en skolgård som en villatomt, 1 526 kvadratmeter.
– Barnen är inne mycket mer än på skolor med stora skolgårdar eller i närheten av naturen. De yngre barnen prioriteras, de har en fin skolgård med många möjligheter till rörelse och lek. Våra äldre elever har mycket mindre att välja på. De spelar basket på vår lilla skolgård eller går till en fotbollsplan i närheten som delas med en annan skola. Parken bredvid fotbollsplanen är en allmän plats och inte alltid lämplig för våra elever, säger Alonso Arce-Oliver.
I en annan del av Stockholm, vid Odenplan, finns Observatorielundens skola. Precis som på Katarina Norra skola har varje elev i genomsnitt två kvadratmeter skolgård.
– När jag började på skolan för fem år sedan fanns ingenting på skolgården. Det ställde verkligen krav på oss att ge eleverna redskap för egna lekar. Med pinnar och stenar lekte de stenålder och det var egentligen bara fantasin som satte gränser. Det blev lite mer gammaldags lekar då, säger Leo Reinstein, lärare i fritidshem på Observatorielundens skola.
Foto: Maria Östlin
I dag har skolgården rustats upp och det finns flera lekytor med klätterställningar och redskap. Eftersom skolan är utspridd på fyra adresser i ett par kvarter kan inte alla barnen gå själva till skolgården.
– De mindre får gå i led eftersom de måste korsa en trafikerad gata för att komma till skolgården. Men det hind-rar dem inte från att vara på skolgården varje rast.
Skolan gränsar till Observatorielunden, som används på raster och av fritids.
– Som lärare i fritidshem gäller det att planera lite mer, det är lite mer krävande. Men två gånger i veckan gör vi lite längre utflykter med varje årskurs. Det kan vara till någon park som ligger lite längre bort. Jag tycker det fungerar bra, säger Leo Reinstein.
Debatt Uppropet: Därför ska du engagera dig.
Debatt ”Bristen på stöd, åratal av nedskärningar och politisk tafatthet har gått för långt”.
Debatt ”Brist på respekt gäller inte bara elever, utan även vårdnadshavare”, skriver läraren Per Stiller.
Debatt Lärarstudenten till SKR: ”Lärare det är det jag vill arbeta med resten av mitt liv”.
Behörighet ”Behörigheten ska vara en faktor när det avgörs hur stort bidrag en huvudman kan få”.
Krönika ”Om jag fick välja skulle sådana där åsiktspaneler ryka dit pepparn växer.”
Debatt Lärarstudenten Josefine Svärd skriver om en skola som blir mer auktoritär: ”En tyst klass inte nödvändigtvis en trygg klass”.
Debatt Sökes: Bibliotekarie med ansvar för 2 000 elever – ”Sluta se skolbibliotekarier som glada bokälskare”.
Krönika ”Terminen har varit en golgatavandring – men nu skola vi hava lov”.
Hök25 Nytt steg i avtalsrörelsen – men: ”Vi står fortfarande långt ifrån varandra”.
Debatt ”Ingen algoritm eller nationella prov kan ersätta lärarens förmåga”.
Arbetsbelastning ”Hoppas Skolinspektionen biter dem i ändan”.
Budgetpropositionen Regeringen satsar nära fyra gånger mer på ROT som på utbildning.
Behörighet En av tre grundskollärare inom friskolejätten är obehöriga.
Behörighet Lediga förskollärartjänster utannonseras inte: ”Personlighet går före behörighet.”
Debatt Läraren: ”När vi larmar om en ohälsosam arbetsmiljö ses det som gnäll.”
Arbetsmiljö Uttryckte frustration över sin skola på Facebook – då tillrättavisades hon av sin rektor.
Digitala nationella prov Arrangerade två krisövningar kring den nationella digitala provplattformen.
Elevhälsa Lärarens oro: ”Rädd att mycket trots allt kommer att landa på oss lärare.”
Krönika Eleven hade skrivit en och samma mening hundratals gånger i följd: ”Jag kan inte”, stod det. Jag kan inte. Jag kan inte. Jag kan inte.
Debatt ”Du som är politiker – ta chansen att investera i skolans framtid”, skriver Sveriges Lärare i Täby.
Debatt Kräver lagändring för att möjliggöra anonyma orosanmälningar för personal i förskola och skola.
Sett 2025 Fem lärare om AI – som hela tiden ligger steget före.
Debatt Sju lärare vill se en skola med skärm, skönlitteratur och pärm.
Sett 25 Facket kräver en nationell strategi där lärarna är med i utvecklingen.
Hoten mot lärarna Erkände i rätten: ”Ett skämt.” Hotade mentorn: ”Jag trodde jag skulle dödas.”
Hoten mot lärarna ”Ingen ska behöva bli sjuk eller skadas på grund av sitt jobb”.
Friskolor ”Valfrihet är värt att värna – men inte på bekostnad av kvalitet.”
Friskolor Minskad konkurrens och fortsatta vinstutdelningar bland farhågorna.
Friskolor Utredaren: ”Vinst eller statsbidrag ett val för aktören”.
Hök25 ”Ett hyckleri av sällan skådat slag”, skriver gymnasieläraren och förhandlingsombudet John Nilsson.
Krönika Men orka bry sig om statistik – SKR och Sobona ser uppenbarligen lite annorlunda på saken.
Hök25 ”Svarade inte upp på de grundläggande behoven”.
Digitala nationella prov Lotta Edholm: ”Ett misslyckande för att lärare har utsatts för ett stort merarbete.”
Arbetsmiljö Anklagelserna: Härskarteknik, förminskande av personal och undanglidande av ansvar.
Digitalisering Han har tittat på föremålens påverkan på undervisningen: ”Svårt lämna skärmarna.”
Krönika ”Sluta gnäll, din surkorv. Ryck upp dig och bli en education manager!”.
Debatt ”Pengar och makt är ett nollsummespel, om en grupp får ökat inflytande sker det på bekostnad av någon annan grupp”.
Debatt ”Mina elever har fått väsentligt färre timmars undervisning i det ämne de testas i”
Lärarlön Ett par tusenlappar skiljer – barnskötare nästan ifatt förskollärare.
Arbetsbelastning Arbetsmiljöverket i nytt lärarlarm: ”Allvarligt”.
Hök25 Läget ”fortfarande låst” mellan Sveriges Lärare och SKR och Sobona.
Krönika ”Det är liksom skillnad på elevinflytande och elevdiktatur.”
Hök25 Sveriges Lärare ”Mycket kan hända innan avtalet är tecknat”.
Förskola ”Extremt upprörande”, säger Helena Lückner på Sveriges Lärare om den nya arbetsuppgiften.
Slutreplik Hanna Garberg besvarar Skolledarnas oro för regleringar av lärares arbetstid.
Anmälningar Huvudskyddsombudet själv nära bli ett ”ärende” efter språkmissen i klassrummet.
Friskolor Utredningsförslaget kräver ekonomiska muskler av små huvudmän – vill se undantag.
Replik ”Kroka arm med oss i regleringsfrågan” skrev Hanna Garberg – nu svarar skolledarna.
Digitala nationella prov Uppdatering stoppade digitala proven: ”Fanns en oro”.