Lärare: Sådan ska du vara – enligt arbetsgivarna

”Det ställs mera krav på att lärare ska dokumentera på ett speciellt sätt” reflekterar Elisa Erikson på Sveriges Lärare med anledning av listan på egenskaper.

Nyfiken behöver du inte vara som lärare men gärna stresstålig, och definitivt strukturerad.
I alla fall om arbetsgivarnas jobbannonser är något att gå på, visar en färsk undersökning.

Varje vår publicerar utbildning.se en sammanställning över de 15 mest efterfrågade egenskaperna i jobbannonser för lärare. Lärarlegitimation hade en krympande ledning i toppen av listan mellan 2018 och 2021, men föll till plats tre 2022. I årets rankning har leget klättrat tillbaka till plats två, men endast 28,2 procent av annonserna nämner det.

Två tänkbara förklaringar

Elisa Erikson är ordförande för Sveriges Lärare i Uppsala och har suttit med vid anställningsintervjuer av kommunala lärare. Hon ser två tänkbara förklaringar till legitimationens fall i listan.

– Om det betyder att arbetsgivarna inte bryr sig om den saken är det såklart beklagligt. En mer välvillig tolkning är att man ser det som så självklart att den som söker ska vara legitimerad att man inte skriver ut det, säger hon.

Hennes egen erfarenhet av lärarrekryteringar i till de kommunala skolorna i Uppsala är det senare, att legitimation förutsätts.

– Men läser man rapporter från runtom i landet ser man ju att det finns arbetsgivare som väljer utifrån andra kriterier, säger hon.

Fokus på dokumentation

i 2022 års sammanställning återfanns ”nyfiken” på plats fyra, en egenskap som helt saknas från årets lista. Samtidigt ligger ”strukturerad” i topp för andra året i rad.

– Det ställs mera krav på att lärare ska dokumentera på ett speciellt sätt, de flesta har väl någon sorts portal där man ska foga sig i en struktur. Och ju mer man har att göra desto mer struktur behöver man. Vi lärare har mer och mer att göra, säger Elisa Erikson.

Behöver vara stresstålig

 Andra egenskaper som fallit av listan sedan i fjol är de klassiska arbetsgivar-favoriterna ”flexibel”, ”positiv” och ”samarbetsvillig”. Å andra sidan är en nykomling på listan för i år ”stresstålig” på plats 12.

– Det är många lärare som upplever stress i jobbet. Lärare behöver kunna sortera sina uppgifter för annars kan man jobba dygnet runt.  Men jag kan tycka att det är beklagligt att man ska ha det som ett urvalskriterium i stället för att anpassa arbetsmiljön.

Det är visserligen endast 3,9 procent av annonserna nämner stresstålighet som en faktor, men det är ändå fler än de som nämner ”examen”. Att tala ett tredje språk är tillbaka på listan efter ett uppehåll sedan 2019.

Även mjuka värden finns med

Elisa Erikson är mer positiv till att egenskaper som ”relationsskapande”, ”inspirerande” och ”kreativ” ryms på listan.

– Det är sådant som lärare själva strävar efter att vara, värderar högt och tycker är viktigt. Snarare än att vara stresstålig och strukturerad, säger hon.

Topplista – De 15 hetaste kompetenserna för lärare 2023

  1. Strukturerad 46,5 %
  2. Lärarlegitimation 28,2 %
  3. Självsäker 17,3 %
  4. Pedagogisk 17.2 %
  5. Ansvarsfull 14,7 %
  6. Driven 13,2 %
  7. Kreativ 12,7 %
  8. Inspirerande 8,0 %
  9. Initiativtagande 7,0 %
  10. Lyhörd 6,8 %
  11. Relationsskapande 4,3 %
  12. Stresstålig 3,9 %
  13. Examen 3,4 %
  14. Problemlösare 3,3 %
  15. Tredje språk 3,3 %

Källa: Utbildning.se som hänvisar till Arbetsförmedlingen & Statistiska Centralbyrån. Listan är baserad på 3 810 jobbannonser rörande lärare i yrkesämnen, grundskollärare, gymnasielärare, speciallärare och specialpedagoger.