Tävlingar ska få fart på elevernas läslust

Beppe Singer är tävlingsledare för läsutmaningen där förstapriset är en resa till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby för en hel skolklass. Foto: Pressbild/Magnus Römbo
Den här artikeln publicerades ursprungligen på en tidigare version av Grundskolläraren

Det är bokbranschens största projekt någonsin för att öka barnens läslust: över 1 200 fjärdeklasser tävlar om en resa till Astrid Lindgrens Vimmerby. Och fler klasser kan det bli.

Själva bokförsäljningen har slagit rekord under pandemin, men det torde krävas mer för att ändra den dystra bilden: 9–12-åringar läser mindre än tidigare och tillbringar mer tid framför skärmar.

De största förlagen för barnböcker har i många år testat olika metoder för att vända den här trenden. Självfallet vill de sälja fler böcker, men målet är också att barnen ska kunna ”förverkliga sig själva och bygga vårt gemensamma samhälle och vår demokrati”, som förlagen skriver i motiveringen till denna nya tävling som är tänkt att bli ett årligt event.

– Vi i förlagsvärlden ville ta ett nytt stort och nationellt initiativ tillsammans, säger initiativtagaren Jenny Edh Jansen, kommunikationsansvarig på Rabén & Sjögren.

Fick inspiration av dotterns lärare

Hon fick snabbt med sig BonnierCarlsen, Natur & Kultur och Adlibris.

– De tyckte också att vi skulle göra något lustfyllt. Själv fick jag inspiration av min dotters klass här i Stockholm där läraren gick med på att bada med kläderna på i Brunnsviken när hans elever nådde läsmålet. Det gjorde de.

Förlagens nya tävling heter Den stora läsutmaningen och sker helt online. Den börjar på onsdag 15 september för att sedan pågå till 15 december. Den klass som kan rapportera in flest lästa böcker vinner en resa till Astrid Lindgrens värld i Vimmerby.

– Vi har fått ett otroligt gensvar, i sociala medier utropar lärare ”Fantastisk grej!” och ”Anmäl er ni också!”. 20 procent av landets fjärdeklasser har nu hakat på, över 1 200 stycken. Och fler tickar in.

Kan man även anmäla sig efter startdatumet den 15 september?

– Absolut, det blir bara en extra utmaning att läsa ikapp!

Vissa tycker att skolan redan har så mycket fokus på prestation och tävling, ser du något problem här?

– Här är det klasser som tävlar mot varandra, detta är något som man gör gemensamt i hela klassen. Det hade varit annorlunda om barnen tävlat mot varandra. Kanske kan det snarare binda samman eleverna!

Vill bygga upp läskondisen

Vissa barn har redan hittat fram till läsningen, understryker hon, och kan bidra med tjocka böcker. Andra kommer säkerligen läsa sin första tunna bok under tävlingen.

– Vårt mål är att få fler elever att hitta till läslusten, vi vill bygga upp deras ”läskondis”, för att citera författaren Martin Widmark som är en av våra rådgivare.

Under hösten kommer eleverna också att få träffa några populära barnboksförfattare, digitalt förstås, så att alla kan vara med. Tävlingsledningen kommer att spela in tre författarsamtal med Ingelin Angerborn, Elin Ek, Anders Sparring och Per Gustavsson – och lägga ut dem på Youtube och i sociala medier.

– Innan vi gör en inspelning kommer barnen få möjlighet att skicka in frågor till författarna.

Läsborgarmärket tar plats i skolan

Tävlingsledare blir tv-profilen Beppe Singer. Under hösten kommer han också att leda några överraskningsinslag som läggs ut på sociala medier.

– Det blir lekfulla utmaningar kring läsningen. Vi vet att han är populär bland barnen.

Denna stora lässatsning ligger i tiden, nyligen presenterade regeringen flera nya förslag för att stimulera läsandet bland barn och unga. Bland annat inrättar man ett läsråd inom Statens kulturråd och anslår extra resurser till folkbiblioteken.

Nyligen blev det också klart att Akademibokhandelns långkörare ”läsborgarmärket”, som länge funnits i butikerna, nu även kommer att kunna användas i undervisningen i form av kostnadsfria startkit. Kitet innehåller också en tävling i form av en läsutmaning.

LÄS ÄVEN

Så vill regeringen få fler unga att läsa

Lärarglädje efter Svenska Akademiens poesigåva

Prisad svensklärare: Så väcker jag elevernas läslust

2 av 3 killar läser bara om de måste